2017-07-01, 02:46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det 'severus' skriver är inte alls svårt att förstå. Ett blindtest skulle i det här fallet innebära att "Gunnar Sparr" är ovetande om vilka olika mönster han har att göra med. Det handlar alltså om att minimera risken för att psykologiska faktorer, som t.ex. förväntanseffekter, kan störa jämförelsen. Det här är inte alls något okänt fenomen.
Nej, det är faktiskt inte ett blindtest .. men även om så vore, om hans slutsatser var fel tror du inte försvaret hade motbevisat det med "blindtest" ..

Teknisk bevisning matchar man mot frågor och inte planlöst sökande...

Citat:
Om "Gunnar Sparr" har varit medveten om vilket mönster kantbanden på grannens julbonad hade, och om vilket mönster det förmodade mordvapnet hade, så kan detta omedvetet ha råkat förmedlas i rapporten.
Även om han hade varit medveten om det så hade han inte kunnat kreera en likhet, och försvaret hade snabbt kunnat vederlägga hans påståenden...

Citat:
Jag skulle gissa att experten Gunnar Sparr inte är helt fristående från polis- och åklagarsidan.
Jag skulle gissa (givet dina inlägg som jag läst i olika trådar) att du är en rättshaverist ..

Gissa kan vi ju alla göra .. det har däremot mycket lite att göra med fakta...
Citera
2017-07-01, 02:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det är ju helt uppenbart att du ljuger. Det är väl snarare ditt eget problem.
"Uppenbarligen" är det inte så uppenbart eftersom jag får sådana skitsvar som från dig och ditt
hyrde/ din meningsfrände ...

Nej, jag ljuger inte -- jag behöver inte göra det.
Det är sådana som du som måste kreera en alternativ verklighet..
Citera
2017-07-01, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag har inte bett om enkel googling på ordet - jag vet vad blindtest innebär ..
Jag vill veta
Vad,
Hur
Varför

I detta fall .. eftersom du hävdar att det borde gjorts....

Det har skvallertanten som bor nästgårds också .. menar du att en fängelsepräst utgår från skvaller?

Jag sitter ju på info som jag och andra vet stämmer .. så ditt problem?
Nu läste damen litet fel. Det var ordet fångvårdare som gav flera aktuella träffar. Och alltså fortfarande är i allmänt bruk. Även om det , vad det nu skulle betyda i sammanhanget, inte är den korrekta titeln.

Annars har jag inga större problem. Det är bara det att din historia är ologisk och osannolik. Men det är som sagt inget problem för mig.
Citera
2017-07-01, 02:51
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Nu läste damen litet fel. Det var ordet fångvårdare som gav flera aktuella träffar. Och alltså fortfarande är i allmänt bruk. Även om det , vad det nu skulle betyda i sammanhanget, inte är den korrekta titeln.

Annars har jag inga större problem. Det är bara det att din historia är ologisk och osannolik. Men det är som sagt inget problem för mig.
Nej, att det finns fler okunniga än du och du får träff på googling om att ni är fler okunniga, säger ingenting..

Sluta svamla och svara på frågorna...

Blindtest.
På vad, hur, varför?
Citera
2017-07-01, 02:51
Medlem
Citat:
Även om han hade varit medveten om det så hade han inte kunnat kreera en likhet, och försvaret hade snabbt kunnat vederlägga hans påståenden...
..

Det var inte så det gick till.
Citera
2017-07-01, 02:52
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det var inte så det gick till.
Nej, försvaret kunde inte vederlägga fynden - vi är överens i det..

Edit:
Inte ens i den friande domen.
Citera
2017-07-01, 02:56
Medlem
Citat:
Nej, att det finns fler okunniga än du och du får träff på googling om att ni är fler okunniga, säger ingenting..

Det säger att ordet används även bland människor som normalt sett är kunniga. Inget konstigt alls faktiskt. Sedan förstår jag inte varför detta skulle göra din historia mer trovärdig.

Nu tänker jag sova godnatt!
Citera
2017-07-01, 02:59
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det säger att ordet används även bland människor som normalt sett är kunniga. Inget konstigt alls faktiskt. Sedan förstår jag inte varför detta skulle göra din historia mer trovärdig.

Nu tänker jag sova godnatt!
Vad man kallar min yrkesgrupp gör inte oss mer eller mindre trovärdiga -- däremot okunskap om yrkesgruppen och vad vi kallas gör DIG till en pajas...

Skall du svara på frågorna?

Jag gissar att du tänker lika fort (sakta) som du skriver -- och att jag kan se framemot ett svar om fem år eller så ...

Och då kommer det vara intetsägande och felaktigt då också ...
Citera
2017-07-02, 00:38
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Vad man kallar min yrkesgrupp gör inte oss mer eller mindre trovärdiga -- däremot okunskap om yrkesgruppen och vad vi kallas gör DIG till en pajas...

Skall du svara på frågorna?

Jag gissar att du tänker lika fort (sakta) som du skriver -- och att jag kan se framemot ett svar om fem år eller så ...

Och då kommer det vara intetsägande och felaktigt då också ...
Kan vi inte lämna det här med "erkännandet" nu. Det leder tydligen ingen vart, och det var ju heller inget som ens togs upp i rättegångarna.

Är det någon som vet hur mönstermatchningen av kantbandet (mordvapnet) och grannens julbonad gjordes? Det står i domen att matchningen var perfekt, men det står inget om hur jämförelsen gick till. Går det att läsa mer om det här i förundersökningen?
Citera
2017-07-02, 12:45
Medlem
Citat:
Kan vi inte lämna det här med "erkännandet" nu. Det leder tydligen ingen vart, och det var ju heller inget som ens togs upp i rättegångarna.

Är det någon som vet hur mönstermatchningen av kantbandet (mordvapnet) och grannens julbonad gjordes? Det står i domen att matchningen var perfekt, men det står inget om hur jämförelsen gick till. Går det att läsa mer om det här i förundersökningen?
Nitton positioner på bandet jämfördes med nitton på bonaden. Gunnar Sparr som är världsledande inom mönsteranalyser och med största säkerhet får ses som opartisk parade ihop samtliga nitton på bandet med de på bonaden. Om detta var upplagt som en blindtest så är chansen för 19 riktiga svar av en slump 1/19!. Viket givetvis är omöjligt och var det som hovrätten stödde sig på.

Det Dick Sundevall hävdade var att det inte var ett blindtest och att Sparr i sin analys hade gjort anpassningar för att kompensera för hur bandet skulle ha krympt, olika på olika ställen. Jag har väldigt svårt att tro på detta. Men det går ju att ta reda på. Har han rätt så är sannolikhetsberäkningen 1/19! irrelevant.
Senast redigerad av severus 2017-07-02 kl. 13:00.
Citera
2018-01-10, 15:28
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Din brist på förståelsen av sakfrågan överträffas bara av din brist på grundläggande hyfs. Jo jag tycker definitivt att det skall framgå av domen om det utfördes som en blindtest eller inte. Detta då det inte är en detalj utan helt avgörande för deras sannolikhetsresonemang.

Nej jag har inte läst analysen. Därav min fråga. För övrigt så har jag ställt den till Sundevall som besvarade den med ett nej. Jag utesluter absolut inte att han har fel. Men det är en fråga som låter sig besvaras med ett ja eller nej. Har du läst analysen så kan ju Du avgöra saken.

Du måste nog tillhöra den mest svagbegåvade skaran i hela tråden - och det är inget toppbetyg. Rejält bakom flötet är vad du är.

Du som saknar dokumentation ska alltså ha kläckt en idé som inte ens snubben som gjorde mönster-analysen tänkte på? Visst grabben - vi säger så.

Citat:
Nitton positioner på bandet jämfördes med nitton på bonaden. Gunnar Sparr som är världsledande inom mönsteranalyser och med största säkerhet får ses som opartisk parade ihop samtliga nitton på bandet med de på bonaden. Om detta var upplagt som en blindtest så är chansen för 19 riktiga svar av en slump 1/19!. Viket givetvis är omöjligt och var det som hovrätten stödde sig på.

Det Dick Sundevall hävdade var att det inte var ett blindtest och att Sparr i sin analys hade gjort anpassningar för att kompensera för hur bandet skulle ha krympt, olika på olika ställen. Jag har väldigt svårt att tro på detta. Men det går ju att ta reda på. Har han rätt så är sannolikhetsberäkningen 1/19! irrelevant.

Nu är ju du en nisse som, förutom att ha lite svårt att förstå vissa ting, även har lite trubbel med läsförståelsen. Inte någonstans finns det stöd för ditt påhitt om '1/19'. I domen står det:

Citat:
Av Gunnar Sparrs mönsterundersökning och förhöret med honom har framkommit att det råder fullständig konsistens mellan de undersökta mönsterytornas relativa lägen på tejpen och på kanten av vävnaden. Sannolikheten för att en sådan överensstämmelse har uppkommit av en slump är försvinnande liten (0.000000000000000007). Mönsterundersökningens slutsats är att textiltejpen med visshet har suttit på bonadens ena kant.

Vem tycker du det är rimligast att tro på? En ärthjärna som dig, som varken har sett eller rört bandet eller vet hur undersökningen gick till, eller en professor som har kalkylerat på detta?
Senast redigerad av Quoter 2018-01-10 kl. 15:36.
Citera
2018-01-10, 15:45
Medlem
Du är snabb med dina svar får jag lov att säga. Tyvärr så har du inte greppat vad du svarat på. Det är alltså Sundevall som hävdar att det ej var en blindtest. Och tro mig det är helt avgörande för om sannolikhetsresonemanget skall vara relevant.

För övrigt ditt decimaltal ;(vet ej varför de skriver det som ett decimaltal)är 1/19!.
Senast redigerad av severus 2018-01-10 kl. 15:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in