Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Det 'severus' skriver är inte alls svårt att förstå. Ett blindtest skulle i det här fallet innebära att "Gunnar Sparr" är ovetande om vilka olika mönster han har att göra med. Det handlar alltså om att minimera risken för att psykologiska faktorer, som t.ex. förväntanseffekter, kan störa jämförelsen. Det här är inte alls något okänt fenomen.
Nej, det är faktiskt inte ett blindtest .. men även om så vore, om hans slutsatser var fel tror du inte försvaret hade motbevisat det med "blindtest" ..
Teknisk bevisning matchar man mot frågor och inte planlöst sökande...
Citat:
Om "Gunnar Sparr" har varit medveten om vilket mönster kantbanden på grannens julbonad hade, och om vilket mönster det förmodade mordvapnet hade, så kan detta omedvetet ha råkat förmedlas i rapporten.
Även om han hade varit medveten om det så hade han inte kunnat kreera en likhet, och försvaret hade snabbt kunnat vederlägga hans påståenden...
Citat:
Jag skulle gissa att experten Gunnar Sparr inte är helt fristående från polis- och åklagarsidan.
Jag skulle gissa (givet dina inlägg som jag läst i olika trådar) att du är en rättshaverist ..
Gissa kan vi ju alla göra .. det har däremot mycket lite att göra med fakta...