Citat:
Ursprungligen postat av Dasein08
Samtidigt har ju kulturen uppkommit för att de människor som omfattas av den lättare skall reproducera sina gener (förenklat uttryckt). Därför kan man inte bortse från kulturen. I en kultur kan vissa egenskaper vara mer fördelaktiga. Detta argument skall man ju också vara försiktig med eftersom det tar ca 20 000 år innan det uppstår genetiska förändringar i en population (Jag är inte biolog - Om det finns någon som är mer inläst, så rätta mig gärna).
Visst kan olika människor ha olika egenskaper som kan påverka attraktionen(enligt kulturen). Däremot är det inget som gör att de med "sämre" gener dör och inte för vidare sina gener. (ex den svaga grottmannen som inte kan ta hem föda till fru och barn) Detta gör att vi för tillfället inte utvecklar den sexuella selektionen.(källa?)
Däremot kan man tänka sig att i kulturen har man vissa normer och då tänker jag mer på psykologin bakom valet av personen du vill skaffa barn med. Att man väljer den vänliga före en ovänliga eller den som anses bäst med barn? Psykologin spelar också in i valet av en rik partner som många påpekat.
Kulturen spelar in på vårt psyke men vi skulle ändå känna större lust att ha sex med den muskulöse mannen/kvinnan med stora bröst eftersom dessa kommer alltid ses som mer lämpliga för en befruktning av människan. Detta ligger ju självklart inte i vårt medvetna psyke utan är mer av en instinkt.
/perssonarne