2011-03-26, 23:10
Medlem
saftad_burks avatar
Med tanke på att Solens Mat, Kinas Mat och andra matreseprogram blivit så pass populära är det väldigt kul att man bestämt sig för att göra en serie om nordisk mat också. Jag missade tyvärr första avsnittet, som gick i repris nu imorses, men framöver skall jag göra mitt bästa för att hänga med.
Personligen har jag velat lära mig laga traditionell nordisk mat ett ganska bra tag, så detta välkomnas starkt. Men vad tycker ni - är programmet bra eller dåligt?

Vore förresten kul om någon känner till kokböcker om äldre rätter som var vanliga (eller i vilket fall åts på regelbunden basis) förr, men numera försvunnit/börjat försvinna. Om det varvas med historia vore det ytterligare ett plus.

Hälsningar och "god natt"-önskningar.

/Burk
Citera
2011-03-27, 00:35
Medlem
tant-astrids avatar
Kul tråd ska jag följa

kom och tänka på en länk såhär på rakarm med rätter från 70 talet
http://denbrunamaten.se/
Citera
2011-03-29, 18:50
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Med tanke på att Solens Mat, Kinas Mat och andra matreseprogram blivit så pass populära är det väldigt kul att man bestämt sig för att göra en serie om nordisk mat också. Jag missade tyvärr första avsnittet, som gick i repris nu imorses, men framöver skall jag göra mitt bästa för att hänga med.
Personligen har jag velat lära mig laga traditionell nordisk mat ett ganska bra tag, så detta välkomnas starkt. Men vad tycker ni - är programmet bra eller dåligt?

Vore förresten kul om någon känner till kokböcker om äldre rätter som var vanliga (eller i vilket fall åts på regelbunden basis) förr, men numera försvunnit/börjat försvinna. Om det varvas med historia vore det ytterligare ett plus.

Hälsningar och "god natt"-önskningar.

/Burk
En sån här tråd kan ju inte få finnas utan att någon nämner Kajsa Wargs kokbok, där har du väl verkligen ett stycke svensk mathistoria.
Även om recepten är lite väl grundliga (ska du göra korv så får du instruktioner på hur grisen slaktas typ) men smakerna och mycket av tankarna kring mat finns ju där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in