2011-03-26, 20:22
Medlem
JesperLs avatar
Ok, jag behöver ett lån på drygt 40.000 riksdaler, jag VET att jag har råd med ett lån men det verkar inte bankerna tycka. Jag var fram tills september 2010 fast anställd heltid sedan 3 år tillbaka men började sedan studera så sista månaderna har jag inte haft någon inkomst utöver CSN, dock så har jag från och med nästa månad heltidsjobb över hela sommaren om jag vill och även chans till mkt timmar även efter det.

Jag ansökte häromdagen om lånet via swedbank och svarade ärligt på allt i ansökan, vilket resulterade i ett nej.

Kan man ljuga till sig ett lån? delvis skriva i att jag jobbar heltid på samma jobb fortf osvosv eller avslöjas lögnerna i kreditprövningen?

Om jag går till min bank(inte swedbank) och pratar med dom tror ni det är större chans att få lån då eller kommer dom dissa mig pga kreditprövningen oavsett hur dyrt och heligt jag svär på att jag kan betala tillbaka lånet? Jag har tidigare haft lån i den här klassen hos min bank som jag betalat tillbaka utan problem.
Citera
2011-03-26, 20:58
Medlem
CsSs avatar
Tycker inte du ska ljuga, har svårt att tro det skulle funka, faktiskt.

Testa andra banker, nej hos en kan vara ja hos en annan. Håll dig till sanningen så ska du se det löser sig...
Citera
2011-03-27, 13:31
Medlem
Blocket.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CsS
Tycker inte du ska ljuga, har svårt att tro det skulle funka, faktiskt.

Testa andra banker, nej hos en kan vara ja hos en annan. Håll dig till sanningen så ska du se det löser sig...

Samtidigt funderar bank nummer 2-3 och 4 på varför det finns färska kreditupplysningar hos UC..
Citera
2011-03-27, 14:49
Medlem
Finans.killens avatar
Sätt något som säkerhet? En motorcykel eller nåt? 40 k är ju inte så hemskt mycket så du måste ju ha prylar som är värda det med råge, speciellt om du har jobbat innan.

Ljuga till sig ett lån tror jag är brottsligt. Eller? Någon som vet?
Citera
2011-03-27, 15:27
Medlem
Draken22s avatar
Inte för att jag har med det att göra egentligen, men vad ska du ha lånet till?
Det är ju rätt mycket pengar....
Ska du ha det till en handpenning på ex. en bil kan det bli svårt eftersom att man inte får belåna hela bilen (den är ju säkerhet i ett lån och sjunker rätt snabbt i värde), ska du köpa en bil för 40' kan det eventuellt gå att låna om bilen värderats till mer. Om man då ex. köpt den på kvd.

Ska du köpa elektronikprylar eller möbler brukar det gå att ta avbetalning via butiken.
Ska du resa brukar det gå att ta på avbetalning hos resebolaget.

Tänk också på (vilket någon nämnde) för varje ansökan du gör så görs en upplysning på dig och nästa kreditbolag ser inte om du tagit föregående lån eller inte, bara att du sökt. Ju fler sökningar som görs desto större kreditrisk bli du.

Är man osäker på om man kan bli beviljad lån bör man alltid söka hos sin egen bank i första hand eftersom dom ser din ekonomi på ett annat sätt än vad något annat kreditinstitut kan göra.
Citera
2011-03-28, 00:09
Medlem
KungHermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JesperL

...
Kan man ljuga till sig ett lån? delvis skriva i att jag jobbar heltid på samma jobb fortf osvosv eller avslöjas lögnerna i kreditprövningen?
...

Ja, du kan absolut ljuga till dig ett lån. Till syvende och sist är det ju du själv som står med skägget i brevlådan, om dina fina planer skulle skita sig!

Handläggaren på Banken får antagligen någon gliring av kollegorna vid fredagsfikat, men du riskerar att bli betraktad som paria och olämplig för alla typer av kreditkort, billån, huslån en lång tid framöver.

Ingen som nämnde Borgensman för dig förresten, eller???
Citera
2011-03-28, 07:10
Medlem
40.000 är solklart lyxkonsumtion och det ska man aldrig låna pengar för, speciellt när du inte har en fast inkomst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in