• 2
  • 3
2011-03-27, 12:50
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Precis som många säger är det inte skatt på 33% samt att du måste skatta om du inte pratat med den som ansvarar för utbetalning av lönen, att du inte ska skatta då du ligger under ett visst belopp per år.

Men en sak jag undrar över, till er övriga, hur fan kan man få tillbaka så mycket pengar efter den preliminära skatten? De går ju efter en tabell som jag skattar rätt, den är väldigt låg enligt mig då skatten sänkts. Men likt förbannat har de "räknat fel" och ger tillbaka 50% av det jag skattat? Hur kan de "räkna så fel"?
Om det i dagsläget ger staten en inkomst på 800 miljarder, så borde ju den summan ligga på 1 biljon kronor, 1.000 miljarder minst, och sen återbetala till dessa som betalat för mycket i skatt. Sen har ju vissa otur som får restskatt. Men att skatta 50% fel känns ju jävligt apigt, hur fan kan man med dagens datorer, alla system, teorier och allt möjligt skit räkna SÅ FEL? Allt borde vara perfekt direkt! Hade väl varit mycket enklare om allt vore perfekt?
antagligen tjänar du onormalt lite pengar, men skattar som en normalt arbetande. åter igen grundavdraget som ställer till dig. tala om för lönekontoret att du bara har ett jobb, och vill skatta efter den lön du har hos dom.
Citera
2011-03-27, 13:33
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
antagligen tjänar du onormalt lite pengar, men skattar som en normalt arbetande. åter igen grundavdraget som ställer till dig. tala om för lönekontoret att du bara har ett jobb, och vill skatta efter den lön du har hos dom.

Haha, jag tjänar inte lite och i lönespec. står det tabell 32 som har varit rätt när jag kontrollerat. Det märkliga är att skatteverket vill ge tillbaka 50% av det jag skattat, vilket de borde ha koll på redan när de dragit skatten. Jag ska ju skatta efter tabellen vilket jag gjort men får ändå tillbaka hälften, vilket i så fall skulle förändra skattetabellen med hälften. Jag klagar dock inte, men ett sånt system är uruselt om det är så för många fler i Sverige.
Citera
2011-03-27, 13:40
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Haha, jag tjänar inte lite och i lönespec. står det tabell 32 som har varit rätt när jag kontrollerat. Det märkliga är att skatteverket vill ge tillbaka 50% av det jag skattat, vilket de borde ha koll på redan när de dragit skatten. Jag ska ju skatta efter tabellen vilket jag gjort men får ändå tillbaka hälften, vilket i så fall skulle förändra skattetabellen med hälften. Jag klagar dock inte, men ett sånt system är uruselt om det är så för många fler i Sverige.
det är inte skatteverket som drar skatten. det är dom som sköter din lön som betalar in det åt dig. du väljer själv hur mycket du vill att dom ska sätta in på ditt skattekonto.
Citera
2011-03-27, 17:13
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
det är inte skatteverket som drar skatten. det är dom som sköter din lön som betalar in det åt dig. du väljer själv hur mycket du vill att dom ska sätta in på ditt skattekonto.

Men nu är det ju skatteverket som sköter restskatt och liknande, inte mitt jobb. Hur ska jag veta vilken tabell som är korrekt om det inte finns bättre information från skatteverket? Skatten är ju korrekt dragen enligt tabellerna, men tydligen så är ju tabellen fel eftersom jag får 50% av skatten tillbaka. Och du kan ju själv räkna ut att om man skattar 40.000 kronor och får tillbaka 20.000 så är det väldigt mycket pengar för staten om det är många fler som har liknande. Tänker bara på det bästa för staten, att allt skulle kunna skötas enklare.
Citera
2011-03-27, 18:10
Medlem
stilltons avatar
det är som sagt du som betalar in fel summa till ditt skattekonto, det kan inte skatteverket göra något åt. det är inte normalt att betala in 50.000 kr för mycket på en vanlig knegarlön. du borde snacka med dom som sköter din lön, för dom gör uppenbarligen något fel.
Citera
2011-03-30, 22:00
Medlem
Citat:
Men nu är det ju skatteverket som sköter restskatt och liknande, inte mitt jobb. Hur ska jag veta vilken tabell som är korrekt om det inte finns bättre information från skatteverket? Skatten är ju korrekt dragen enligt tabellerna, men tydligen så är ju tabellen fel eftersom jag får 50% av skatten tillbaka.

Förmodligen har du en och annan kreditskuld och övriga lån som det gjorts avdrag för räntekostnaderna på. Eftersom du inte jämkat för detta får du tillbaka överskottet nu.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in