Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2004-09-17, 00:14
Medlem
Orkos avatar
Har funderat på en sak ett tag nu...Hur funkar det egentligen med alla klubbar som dyker upp hela tiden?...Det jag undrar är hur de ekonomiska uppläggen brukar se ut.

Alltså Nisse gillar Hip hop, men det finns inga hip hop-klubbar där Nisse bor, han går till krogägaren Frasse och frågar om han får ha en Hip hop-klubb i Frasses bar på lördagarna.

Visst säger Frasse.

Nu undrar jag hur det där brukar funka generellt. Får Nisse hyra baren och ta alla intäkter han kan dra in under kvällen? Får han bara behålla entréavgifterna och slipper hyra själva stället?.....Hur funkar det där egentligen? Jag förstår att det inte är enhetliga förhållningsregler, men skulle vara intressant att höra några exempel.
Citera
2004-09-17, 11:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Orko
Har funderat på en sak ett tag nu...Hur funkar det egentligen med alla klubbar som dyker upp hela tiden?...Det jag undrar är hur de ekonomiska uppläggen brukar se ut.

Alltså Nisse gillar Hip hop, men det finns inga hip hop-klubbar där Nisse bor, han går till krogägaren Frasse och frågar om han får ha en Hip hop-klubb i Frasses bar på lördagarna.

Visst säger Frasse.

Nu undrar jag hur det där brukar funka generellt. Får Nisse hyra baren och ta alla intäkter han kan dra in under kvällen? Får han bara behålla entréavgifterna och slipper hyra själva stället?.....Hur funkar det där egentligen? Jag förstår att det inte är enhetliga förhållningsregler, men skulle vara intressant att höra några exempel.

Finns en anledning till att nya poppar upp hela tiden. Det är för att andra går omkull.

Tänk också på kriminaliteten du måste ta hand om när du startar klubb.
Citera
2004-09-17, 14:43
Medlem
El Zorros avatar
Citat:

Visst säger Frasse.

Har en kompis som har en ganska stor klubb hans deal är att han får inträdet och stället tar baren.
Citera
2004-09-18, 15:37
Medlem
Några här i stan öppnade en klubb för ett år sedan kanske. Ett år senare gick den i konkurs. Grejjen är att dom totalrenoverat ett ställe så det blev riktigt fräscht osv, ingen frisk människa skulle ens drömma om att få denna krog att gå runt med tanke på läge mm.

Hursom, bolaget som ägde krogen konkursförklarades. Dock så var den nya lokalen med alla "tillbehör" såld till en annan ägare. I bolaget fanns bara skulder kvar... närmare en halv mille om man ska tro lokalpressen.

Konstigt nog hittade man bara en nedbrunnen kåk på adressen där bolagets kontor påstods ligga, och mannen som ägde det hela "fanns" inte..

Undra vad den nya fräscha klubben såldes för.. väldigt lite sägs det.

Så du kan ju alltid bygga din egen "hiphop" klubb
Citera
2004-09-18, 16:08
Medlem
Citat:

Du får nog leta länge om du skall hitta nån krögare som släpper på drickaintäkterna. Det generella upplägget är att medelklassakademikern som "har" den hippa klubben får intäkterna eller del därav, och turken som äger stället får ölpengarna.
Citera
2004-09-18, 16:22
Medlem
Det är verkligen inte så lätt som man tror att starta klubb och det är inte alls de pengarna man kan tro. Har själv varit i den branschen i 2,5 år och det är inte så glammigt som det kan låta. Mycket jobb och lite pengar. Äger du lokalen har du massa pengar att hämta dock.

Gällande kriminaliteten så garvar jag... har aldrig stött på något sådant. Kanske att krogägarna hittar något men som klubbarrangör är det ingen som bryr sig om dig.
Citera
2004-09-19, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bacon
Det är verkligen inte så lätt som man tror att starta klubb och det är inte alls de pengarna man kan tro. Har själv varit i den branschen i 2,5 år och det är inte så glammigt som det kan låta. Mycket jobb och lite pengar. Äger du lokalen har du massa pengar att hämta dock.

Gällande kriminaliteten så garvar jag... har aldrig stött på något sådant. Kanske att krogägarna hittar något men som klubbarrangör är det ingen som bryr sig om dig.

Som sagt, de som "startar klubbar" är ju DN-På-Stan-folk, och jag tror verkligen inte de räknar med att de skall göra sig nå mycket stålar på det.
De som startar ett ställe däremot, räknar nog med att göra sig en hacka.
Citera
2004-09-20, 22:49
Medlem
prizzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybariten
Du får nog leta länge om du skall hitta nån krögare som släpper på drickaintäkterna. Det generella upplägget är att medelklassakademikern som "har" den hippa klubben får intäkterna eller del därav, och turken som äger stället får ölpengarna.
Måste man betala turken hyra?
Citera
2004-09-20, 22:58
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prizze
Måste man betala turken hyra?

Jag tror att man oftast slipper det. Tanken är ju att du ska dra dit mer folk än vad som vanligtvis besöker stället en vanlig kväll, och turken fyller sin plånbok från de extra barinkomsterna.
Citera
2004-09-20, 22:59
Medlem
Kriminalitet finns överallt...På vissa ställen i Gbg vistas det kriminella gäng som stället till bråk osv..
Citera
2004-09-20, 23:07
Medlem
Hercule Poirots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koolers
Kriminalitet finns överallt...På vissa ställen i Gbg vistas det kriminella gäng som stället till bråk osv..

Åh nej! Är det någon som bråkar på krogen?
Citera
2004-09-20, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hercule Poirot
Åh nej! Är det någon som bråkar på krogen?

Lite dålig formulerat där. Sov bara 3 timmar inatt.
Vet krogägare som har problem med ligor/gäng som pajjar stämmning på klubben osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in