• 3
  • 4
2011-03-26, 19:44
Medlem
darkseverins avatar
Om du inte trollar så bör du absolut ringa 112 och be om ambulans eller giftinformation. Risken för serotonergt syndrom är förmodligen sjukt hög om man äter så många. Du kommer knappast känna några sköna effekter över huvudtaget av att överdosa SSRI.
Citera
2011-03-27, 13:26
Medlem
damnLFOs avatar
Hur gick det nu då?
Citera
2011-03-31, 00:27
Bannlyst
Hej alla jag klara mig måste bara varna alla överdosera inte ssri det e fan det värsta jag har varit med om låg på intensiven i 2 dygn fyfan va dåligt jag mådde trodde jag skulle dö ett tag
Citera
2011-03-31, 11:49
Medlem
damnLFOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liketurtles
Hej alla jag klara mig måste bara varna alla överdosera inte ssri det e fan det värsta jag har varit med om låg på intensiven i 2 dygn fyfan va dåligt jag mådde trodde jag skulle dö ett tag
Told you so..
Citera
2011-04-09, 14:03
Medlem
DaveMustaines avatar
Citat:
Då vet man bieffekterna.
Citera
2011-11-18, 19:45
Medlem
Så 30st ska alltså kunna räcka? Vad var det för styrka på dom?
För sist jag kollade efter här på fb så hade folk skrivit att man inte skulle kunna dö på citalopram men att man däremot kunde förbereda sig på att må skit. Vad lurad jag kände mig nu.
Citera
2011-11-19, 09:34
Medlem
Damorkesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amztaff
Så 30st ska alltså kunna räcka? Vad var det för styrka på dom?
För sist jag kollade efter här på fb så hade folk skrivit att man inte skulle kunna dö på citalopram men att man däremot kunde förbereda sig på att må skit. Vad lurad jag kände mig nu.

T Citalopram finns i styrkorna 10, 20 och 40 mg. Det som händer med dig är att du får en överdosering av serotonin i kroppen, en signalsubstans som styr t ex nervimpulser. Det gör att ditt hjärta börjar rusa och du blir takykard, kallsvettig och blek. Eftersom du troligen också kommer att andas snabbare än normalt (hyperventilera) så syresätter du dig sämre än du vanligtvis gör, eftersom man inte tar tillräckligt djupa andetag då man hyperventilerar och därmed heller inte gör sig av med koldioxiden så som vid normal andning. En kombination mellan takykardi och hyperventilation gör att du så småningom sjunker i medvetande och om ingen hittar dig och ser till att du snabbt kommer till sjukhus för intensivvård så kommer du att dö. MEN det är definitivt inte något behagligt sätt att ta livet av sig på och du kommer att ha en fruktansvärd ångest fram tills du blir medvetandesänkt och "försvinner in i dimman"....
Om du överlever kan en överdos av Citalopram kan leda till framtida hjärtproblem, du kan få en så kallad sinusarytmi där den lilla knuta i hjärtat (sinusknutan) som styr hjärtrytmen skickar felaktiga signaler till hjärtmuskeln som därmed blir överbelastad och i förlängningen kan det leda till ett behov av en pacemaker som reglerar hjärtrytmen, om det inte räcker med läkemedel för att korrigera dubbelslagen.

Så visst kan du dö av överdosering av Citalopram, men precis som med många andra läkemedel så är det inget behagligt sätt att ta livet av sig på och det går inte snabbt för det tar några timmar innan effekten slår till och du kan behöva akut sjukhusvård i 1-2 veckor innan all effekt har gått ur kroppen igen.
Citera
2011-11-19, 09:50
Medlem
Aloeveras avatar
Helt onödigt, och jävligt dumt. Man dör inte av det, har själv slängt i mig tre kartor, hände inte ett skit (Psykiskt), men levern tar skada!!!. Skaffa bra hjälp, hjälpte mig. Undra du något, är det bara att fråga mig.
Citera
2011-11-19, 11:19
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:

Rätt åt dig, jävla pucko.. hoppas du har lärt dig någonting av det här, så vi slipper läsa om fler dödsfall i tidningen.
Citera
2011-11-19, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damorkestern
T Citalopram finns i styrkorna 10, 20 och 40 mg. Det som händer med dig är att du får en överdosering av serotonin i kroppen, en signalsubstans som styr t ex nervimpulser. Det gör att ditt hjärta börjar rusa och du blir takykard, kallsvettig och blek. Eftersom du troligen också kommer att andas snabbare än normalt (hyperventilera) så syresätter du dig sämre än du vanligtvis gör, eftersom man inte tar tillräckligt djupa andetag då man hyperventilerar och därmed heller inte gör sig av med koldioxiden så som vid normal andning. En kombination mellan takykardi och hyperventilation gör att du så småningom sjunker i medvetande och om ingen hittar dig och ser till att du snabbt kommer till sjukhus för intensivvård så kommer du att dö. MEN det är definitivt inte något behagligt sätt att ta livet av sig på och du kommer att ha en fruktansvärd ångest fram tills du blir medvetandesänkt och "försvinner in i dimman"....
Om du överlever kan en överdos av Citalopram kan leda till framtida hjärtproblem, du kan få en så kallad sinusarytmi där den lilla knuta i hjärtat (sinusknutan) som styr hjärtrytmen skickar felaktiga signaler till hjärtmuskeln som därmed blir överbelastad och i förlängningen kan det leda till ett behov av en pacemaker som reglerar hjärtrytmen, om det inte räcker med läkemedel för att korrigera dubbelslagen.

Så visst kan du dö av överdosering av Citalopram, men precis som med många andra läkemedel så är det inget behagligt sätt att ta livet av sig på och det går inte snabbt för det tar några timmar innan effekten slår till och du kan behöva akut sjukhusvård i 1-2 veckor innan all effekt har gått ur kroppen igen.

Tack för ett riktigt bra svar.
Nu har inte jag tänkt ta livet av mig men när jag började gå på citalopram (några år sedan) mådde jag riktigt kasst och funderade över saken. Men den info jag hittade då var, som jag skrev tidigare, att man inte skulle dö utan enbart vara redo för att få spasmer, svimma och kräkas etc. Och att vakna upp efteråt och må riktigt förjävligt typ. Därför blev jag lite förvirrad när jag hamnade i den här tråden och läste att det visst kunde vara farligt och leda till döden.

Citat:
Ursprungligen postat av Aloevera
Helt onödigt, och jävligt dumt. Man dör inte av det, har själv slängt i mig tre kartor, hände inte ett skit (Psykiskt), men levern tar skada!!!. Skaffa bra hjälp, hjälpte mig. Undra du något, är det bara att fråga mig.

Jag vet inte om det var mig du menade här. För TS verkade ju bara ha tagit dem för att få en tripp. Men jag tänkte att jag ger dig ett svar oavsett vilket.
Jo det är rätt onödigt, vilket du själv då vet eftersom att du gjort det. Då hade du visst tur då. Kul att höra att du fick hjälp.
Jag går på samtalsterapi och börjar på att må bättre, även om jag fortfarande kommer i svackor. Men det ska nog hjälpa till slut.
Citera
2011-11-19, 16:42
Medlem
Stormorfars avatar
Ja, vad ska man säga..

Förhoppningsvis fick TS sig en läxa..
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto