2011-03-26, 13:27
Bannlyst
Ska idag på min första fest med jobbet. Anledningen är att en kollega fyller år och ska därför firas. Nu är jag endast 20-år och har därför inte hunnit uppleva en jobb-fest tidigare och vet därför inte hur jag ska bete mig. Vill inte komma tillbaka till jobbet på måndag och vara den där unga killen som skämde ut sig. Samtidigt vill jag ju kunna ha kul även på denna festen och att de övriga faktiskt gillar mitt sällskap. Behöver lite tips här.

• Hur mycket är OK att dricka i dessa sammanhang?

• Ingen specifik klädkod är nämnd men normalt i jobbsammanhang så är det casual. Det kommer även en hel del av kollegans andra vänner. Vad ska jag ha på mig?

• Det är även sagt att inga presenter ska köpas. Betyder det att jag bör ta med en kartong choklad, blommor eller liknande? (Ni vet hur det är med att det som sägs egentligen är kodord för något helt annat).

Det kan också vara viktigt att veta att kollegan som fyller år är kvinnlig och de flesta som kommer närvara är mellan 25-50 år (som sagt är jag själv 20).

Övriga råd uppskattas självklart också.
Citera
2011-03-26, 13:32
Medlem
Bjud henne på en shot. (fråga inte om hon vill ha eller vad hon vill ha)

Drick varken mer eller mindre än vad de gör.

Är du riktigt smart, så går du hem tidigare än vad de gör. Du kommer att tacka dig själv på måndag. Sist men inte minst, gå dit med gott humör.
Citera
2011-03-26, 13:33
Medlem
jomenvisst84s avatar
Du ska såklart inte bli stupfull, men det brukar drickas rätt friskt på firmafesterna jag varit på. Present ska du INTE ta med dig. Vad gäller kläder så ta på dig det du brukar ha om du ska på fest? Kan lova att ingen bryr sig om du kommer i pikétröja eller skjorta. Men keps och hoodie kanske inte är nån hit...

Annars brukar det ju märkas ganska fort vad det är för nivå på festen.... följ med strömmen. Inget att vara nervös över.
Citera
2011-03-26, 13:35
Medlem
Försök att inte knöksupa, slipp ångesten och kör på normal salongsberusning. Det är värt det! Vad gäller present så kan du gott ta med en blomma och ett kort. 20 är ju lite "extra" menar jag.

Håll i hatten och ha så kul!
Citera
2011-03-26, 13:37
Medlem
killen30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrCoffey
Ska idag på min första fest med jobbet. Anledningen är att en kollega fyller år och ska därför firas. Nu är jag endast 20-år och har därför inte hunnit uppleva en jobb-fest tidigare och vet därför inte hur jag ska bete mig. Vill inte komma tillbaka till jobbet på måndag och vara den där unga killen som skämde ut sig. Samtidigt vill jag ju kunna ha kul även på denna festen och att de övriga faktiskt gillar mitt sällskap. Behöver lite tips här.

• Ingen specifik klädkod är nämnd men normalt i jobbsammanhang så är det casual. Det kommer även en hel del av kollegans andra vänner. Vad ska jag ha på mig?

• Det är även sagt att inga presenter ska köpas. Betyder det att jag bör ta med en kartong choklad, blommor eller liknande? (Ni vet hur det är med att det som sägs egentligen är kodord för något helt annat).

Det kan också vara viktigt att veta att kollegan som fyller år är kvinnlig och de flesta som kommer närvara är mellan 25-50 år (som sagt är jag själv 20).

1Beror väl på vart ni ska festa eller om det bara är en middag. Men drick varannan vatten. en bra regel

2Jeans och skjorta funkar väll alltid, men samma här beror väl på vart ni ska gå.

3Nej ta inte med något. Ta med glatt humör....

4och ?

Var dig själv och sluta tro att kvällen kommer vara helt perfekt från din sida eller från någon annans sida. Var glad och social det räcker långt
Senast redigerad av killen30 2011-03-26 kl. 13:40.
Citera
2011-03-26, 13:37
Medlem
bobby123s avatar
Citat:

Fan vad roligt och spännande TS!

1, Jag tycker att du nu ska gå ganska hårt ut och visa dem andra på ditt jobb att du är en riktigt rolig och partyvänlig kille. Drick därför mycket, grunda lite innan hemma så du är bra på lyset från början till slut. Tre fyra starka groggar hemma, sen har du med dig en fickplunta med Whiskey i som du spetsar ölen din med under festen.

2, Skjorta och Cowboyhatt...Funkar alltid.

3, Eftersom det är en dam som fyller år måste du vara lite fiifig och inhandla en dildo. Kommer garanterat att infinna sig en rolig och glad stämning när det paketet öppnas.

Viktigast av allt TS är att du är dig själv. Bjud på dig själv, kom på lite sköna skämt du kan dra och träna in dom så att dom sitter senare.

Lycka till!
Citera
2011-03-26, 13:43
Medlem
m0nkees avatar
Jag har inte varit på fest med mitt jobb men så här skulle jag betett mig:

(En sak som skulle spelat ganska stor roll på mig är hur gammal denna kollega blir och vilken relation jag hade till denna.)

1. Jag skulle lagt mig lite bakom de andra i drickandet så att de blir fulla före mig. Skulle jag då bli dyngfull betyder det att mina kollegor blivit det först.

2. Om de inte ens har hintat om hur jag ska klä mig skulle jag nog försökt klä mig lite finare än vanligt som på vilken fest som helst.

3. Här undrar jag hur gammal kollegan blir. Hur som helst skulle jag nog köpt en liten present.
Skulle de andra komma med presenter så blir det inte pinsamt för att du kom utan. Och har inte de andra med sig så är du inte märkvärdig för att du hade med en blomma.

Hoppas du förstod.

God morgon!
Citera
2011-03-26, 13:44
Medlem
Är din chef med så ska du akta dig för att "prata allvar" med denne på fyllan. Det brukar sällan bli bra.
Citera
2011-03-26, 13:59
Bannlyst
Tack för alla tipsen! Har bara köpt 2st öl (4,2) och 2st cider (7,0). Jag ska nog lägga mig lite efter de övriga när det kommer till drickandet men är detta för mycket eller lagom? Vet att jag låter lite väl nojig men det är bättre att fråga nu än att verka dum sen.

Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Försök att inte knöksupa, slipp ångesten och kör på normal salongsberusning. Det är värt det! Vad gäller present så kan du gott ta med en blomma och ett kort. 20 är ju lite "extra" menar jag.

Håll i hatten och ha så kul!

Tror att du missförstod. Det är jag själv som är 20 år gammal. Hon som fyller år kommer fylla 28 imorgon.
Citera
2011-03-26, 14:14
Medlem
nikkstrs avatar
Desto mer du dricker ikväll desto mer spännande blir det på måndag-morgon är min erfarenhet!
Citera
2011-03-26, 14:32
Medlem
Citat:

Tror att du missförstod. Det är jag själv som är 20 år gammal. Hon som fyller år kommer fylla 28 imorgon.

Så går det när man försöker sluta med kaffe... Gegga i hjärnan. Sorry. Fyller hon 28 så kan du göra precis som du vill, ta med något som en trevlig gest eller inte.
Citera
2011-03-26, 18:01
Medlem
Sillberts avatar
Om jag var du skulle jag nöja mig med två-tre öl och se festen som något att observera, mer än en fest. Det är jobbigt att behöva byta jobb för att man gjort bort sig......

När det gäller klädsel så är det extrem stor spridning mellan olika ställen. Mitt tips är att fråga någon annan som ska dit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in