2004-09-16, 22:11
Medlem
Stivies avatar
Fick ett brev i brevlådan för nån vecka sen där det stod att min tandläkare hade bokat in mig på en tid hos honom. Jag hade inte själv bokat någon tid utan brevet kom bara. Det stod dessutom att om jag inte dök upp på den uppsatta tiden så skulle jag få betala en avgift på 320 kronor.

Vad jag nu är lite nyfiken på är ifall de har nån rätt att göra så? Bara sätta ut tider och sen kräva pengar om man inte kommer eller avbokar tiden.
Citera
2004-09-16, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivie
Fick ett brev i brevlådan för nån vecka sen där det stod att min tandläkare hade bokat in mig på en tid hos honom. Jag hade inte själv bokat någon tid utan brevet kom bara. Det stod dessutom att om jag inte dök upp på den uppsatta tiden så skulle jag få betala en avgift på 320 kronor.

Vad jag nu är lite nyfiken på är ifall de har nån rätt att göra så? Bara sätta ut tider och sen kräva pengar om man inte kommer eller avbokar tiden.
Troligen skulle du inte få någon räkning om du inte dyker upp. Brevets otrevliga formulering är nog mer i syfte att folk ska se till att komma (eller boka en ny tid om den föreslagna tiden inte passar). Det innebär trots allt problem för tandläkaren om var och varannan inte dyker upp på de förslagna tiderna.

Om du ändå får en sådan räkning, och din tandläkare insisterar på att du ska betala (du bör förstås ringa om en sådan räkning kommer), är du inte tvungen att betala. Din tandläkare måste då ansöka om ett betalningsföreläggande hos KFM (kronofogdemyndigheten). Du kan då bestrida detta krav till KFM. Din tandläkare måste då gå till tingsrätten för att kräva in betalningen. Eftersom ni inte träffat avtal om någon avgift, kommer han inte få rätt i tingsrätten.
Citera
2004-09-17, 00:52
Medlem
nollnittons avatar
Citat:
... Det stod dessutom att om jag inte dök upp på den uppsatta tiden så skulle jag få betala en avgift på 320 kronor.
320:-? va fan! Jag skulle få pröjsa 750 kr! Dom skämms inte för sig..
Nästa gång ska jag skicka ett brev tillbaka och säga att jag har bokat tid för möte hos mig, och kommer han inte så ska han punga upp 1000:-...
Citera
2004-09-17, 10:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nollnitton
320:-? va fan! Jag skulle få pröjsa 750 kr! Dom skämms inte för sig..
Nästa gång ska jag skicka ett brev tillbaka och säga att jag har bokat tid för möte hos mig, och kommer han inte så ska han punga upp 1000:-...

Dem tar HUTLÖST betalt för en vanlig simpel kontroll. 500kr! Dock så försöker jag alltid att pruta och lyckas ibland (rekommenderas).

Jag VÄGRAR att betala så mycket för att dem ska skrapa lite tandsten, och lägga på lite plack, eller vad det nu kallas. 250-max 300kr vore mer rimligt.
Citera
2004-09-18, 19:24
Medlem
Bademjoons avatar
Har en polare som brukar dra till tandläkarhögskolan i GBG och be studenterna "öva" på hans tänder. Det kan rekomenderas.
Citera
2004-09-22, 13:56
Medlem
Min man råkade ut för det där för x antal år sedan. Han var i USA under en längre tid, och hade under denna tid fått en kallelse till tandläkaren. När han kom hem hade han även fått en räkning då han uteblivit från besöket. Han ringde och skällde på dem, och först vidhöll de att han skulle betala, men när han skällt lite till gick de med på att låta honom slippa.

Så - jag tror att om man bråkar tillräckligt med dem låter de dig slippa undan räkningen. Huruvida de verkligen har rätt att göra sådär, vet jag inte. Det verkar dock osannolikt.

/anna
Citera
2004-09-22, 15:41
Medlem
slokhatts avatar
Citat:

Om tandläkaren vid förra besöket frågade om du ville bli kallad till kontroll så är det helt OK. (förutsatt att du svarade ja)
Citera
2004-09-22, 20:30
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Han har ingen rätt att kräva några pengar, även om du har gett tillåtelse att de får kalla dig om ett år.
Skicka ett brev till honom med följande text.

Vi har bokat in dig på vår temakväll 041015 som går i sjömannens tecken, kommer du inte eller avbokar sjömans dräkten kommer vi att kräva in anmälningsavgiften på 320:-

Mvh pojkarna på Go Go Light.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in