Citat:
Ursprungligen postat av Stivie
Fick ett brev i brevlådan för nån vecka sen där det stod att min tandläkare hade bokat in mig på en tid hos honom. Jag hade inte själv bokat någon tid utan brevet kom bara. Det stod dessutom att om jag inte dök upp på den uppsatta tiden så skulle jag få betala en avgift på 320 kronor.
Vad jag nu är lite nyfiken på är ifall de har nån rätt att göra så? Bara sätta ut tider och sen kräva pengar om man inte kommer eller avbokar tiden.
Troligen skulle du inte få någon räkning om du inte dyker upp. Brevets otrevliga formulering är nog mer i syfte att folk ska se till att komma (eller boka en ny tid om den föreslagna tiden inte passar). Det innebär trots allt problem för tandläkaren om var och varannan inte dyker upp på de förslagna tiderna.
Om du ändå får en sådan räkning, och din tandläkare insisterar på att du ska betala (du bör förstås ringa om en sådan räkning kommer), är du inte tvungen att betala. Din tandläkare måste då ansöka om ett betalningsföreläggande hos KFM (kronofogdemyndigheten). Du kan då bestrida detta krav till KFM. Din tandläkare måste då gå till tingsrätten för att kräva in betalningen. Eftersom ni inte träffat avtal om någon avgift, kommer han inte få rätt i tingsrätten.