2011-03-25, 18:53
Medlem
mortauxautress avatar
Hej. Efter att ha läst lite cell- och molekylärbiologi på universitetsnivå har jag nu fått lust att kultivera egna bakterier för att kunna studera dem under mikroskop. Tyvärr har jag inte kunnat hitta särskilt mycket information på internet. Undrar därför om någon har förslag på laborationer, eller ännu hellre: litteratur, relevant till ämnet.

Tack på förhand.
Citera
2011-03-27, 09:47
Medlem
mortauxautress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Du har läst cell- och molekylärbiologi på universitetsnivå utan att komma i kontakt med någon litteratur?

Vi använde oss främst av denna och den behandlar inte bakterier, ännu mindre odlingen av dem.
Citera
2011-03-27, 17:15
Medlem
Det svåra med att odla bakterier är att man måste veta vad dom äter och vid vilken temperatur och pH dom växer bäst. Sen har du bakteriofag också, alltså virus som angriper bakterier. Dom är lite svåra att isolera men om du kan få bakterien att växa så är det en bra bit på vägen.
Citera
2011-03-29, 00:20
Medlem
Kul!

Men vad hade du tänkt odla för några och i vilket syfte?
Citera
2011-04-01, 20:27
Medlem
mortauxautress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolbullen
Kul!

Men vad hade du tänkt odla för några och i vilket syfte?

Jag vet inte, när jag gick i gymnasiet fanns det en mikrobiologikurs (som jag inte tog) där de skrapade baktier från toaletter, handtag och handflator och lade dessa i små skålar med näring i en inkubator. Tänkte börja med något liknande innan jag ger mig på något djärvare.
Citera
2011-04-02, 01:35
Medlem
Okey, du ska alltså odla för odlandets skull? har jag förstått de rätt då?
För om du ska odla för att sedan identifiera dem så måste du ha tillgång till ett mikroskåp iaf.

Då du har de renodlade kulturerna kan du då färga in dem med olika stains och på så sätt få fram lite information om dem. Samt se form, hur de är arrangerade osv.

Det är ju lite av uteslutningsmetod att identifiera bakterier och kräver en hel del kunskap och finns många tester där ute man kan göra men de vanligaste är väl att man odlar på selektiva medier som innehåller olika ämnen som förhindrar tillväxten av vissa oönskade bakterier och möjliggör växten för de man önskar kultivera.

Sen kan man ha medium med olika indikatorer i som tex. någon pH indikstor som visar på biprodukter från bakteriens metabolism, som lägre pH pga. syra som produceras då de fermenterar laktos eller högre pH då de använder protein som näring.

Sen finns de såklart en hel drös med tester du kan utföra tex. catalase och oxidase kanske är de viktigaste. Detta är enzymer som produceras av vissa bakterier, och kan hjlpa i identifieringen.

Hmm, vet inte om detta hjälpte eller bara gjorde det mer komplicerat för dig.
Om du har intresse så varför inte ta en kurs på universitetsnivå i ämnet?
Citera
2011-04-02, 18:34
Medlem
mortauxautress avatar
Citat:
Okey, du ska alltså odla för odlandets skull? har jag förstått de rätt då?
För om du ska odla för att sedan identifiera dem så måste du ha tillgång till ett mikroskåp iaf.

Då du har de renodlade kulturerna kan du då färga in dem med olika stains och på så sätt få fram lite information om dem. Samt se form, hur de är arrangerade osv.

Det är ju lite av uteslutningsmetod att identifiera bakterier och kräver en hel del kunskap och finns många tester där ute man kan göra men de vanligaste är väl att man odlar på selektiva medier som innehåller olika ämnen som förhindrar tillväxten av vissa oönskade bakterier och möjliggör växten för de man önskar kultivera.

Sen kan man ha medium med olika indikatorer i som tex. någon pH indikstor som visar på biprodukter från bakteriens metabolism, som lägre pH pga. syra som produceras då de fermenterar laktos eller högre pH då de använder protein som näring.

Sen finns de såklart en hel drös med tester du kan utföra tex. catalase och oxidase kanske är de viktigaste. Detta är enzymer som produceras av vissa bakterier, och kan hjlpa i identifieringen.

Hmm, vet inte om detta hjälpte eller bara gjorde det mer komplicerat för dig.
Om du har intresse så varför inte ta en kurs på universitetsnivå i ämnet?

Ja, mikroskop ska givetvis införskaffas. Jag har tyvärr nog inte tid att ta en kurs i mikrobiologi men ett stort tack för din intressanta sammanfattning!
Citera
2011-04-03, 01:27
Medlem
Okey, uppdatera gärna vidare med hur det går, är ju intressant sånt där.
Ska snart tenta av min microbiologikurs så får vi se hur det går, blir fördjupningar senare.
Men fråga gärna om du undrar nått så kanske jag kan svara eller försöka ta reda på det.

Lycka till!
Citera
2011-04-03, 01:36
Medlem
mortauxautress avatar
Citat:
Okey, uppdatera gärna vidare med hur det går, är ju intressant sånt där.
Ska snart tenta av min microbiologikurs så får vi se hur det går, blir fördjupningar senare.
Men fråga gärna om du undrar nått så kanske jag kan svara eller försöka ta reda på det.

Lycka till!

Absolut.
Citera
2011-09-09, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mortauxautres
Absolut.

Hur går odlandet?
Citera
2011-10-07, 11:51
Medlem
På diverse sidor finns det agar att köpa, det kan man odla upp bakterier i, ett tips bara :P
Citera
2011-10-19, 00:31
Medlem
mortauxautress avatar
Citat:
Hur går odlandet?

Jag fick tag på agar agar i Stockholms Aeter och Essensfabrik samt petriskålar från en gammal gymnasielärare, dessvärre kunde jag inte hitta något värmeskåp, så jag lade dem på elementet. Agarlösningen började koka, så det gick åt helvete. Men projektet återupptas denna vecka (bilder postas om jag lyckas), så tack för påminnelsen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in