Flashback bygger pepparkakshus!
2011-03-25, 17:44
Medlem
Coconocos avatar
Hej det är nämligen såhär att jag va på arbetsintervju hos en etablerad och välkänd företag som håller på med webbutiker mm. dom skulle anställa nytt folk för att kicka igång ett nytt projekt som ska vara igång till sommarn fick dessvärre inte jobbet men men fick lite info om det nya projektet som ska vara en webbutik, nu är det såhär att jag har fått reda på den tilltänkta namnet på webbutiken innan företaget har köpt domänen.

Min fråga är tycker ni det är en bra idè att köpa domännamnet i alla dess former och lägga upp mejladress och info om att domännamnet är till salu så att man kan få företaget att pröjsa?
Senast redigerad av Coconoco 2011-03-25 kl. 17:47.
Citera
2011-03-25, 17:47
Medlem
Phews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coconoco
Hej det är nämligen såhär att jag va på arbetsintervju hos en etablerad och välkänd företag som håller på med webbutiker mm. dom skulle anställa nytt folk för att kicka igång ett nytt projekt som ska vara igång till sommarn fick dessvärre inte jobbet men men fick lite info om det nya projektet som ska vara en webbutik, nu är det såhär att jag har fått reda på den tilltänkta namnet på webbutiken innan företaget har köpt domänen.

Min fråga är tycker ni det är en bra idè att köpa domännamnet i alla dess former och lägga upp mejladress och info om att domännamnet är till salu så att man kan få företaget att pröjsa.

Du lär ju inte bli anställd på företaget om du gör det.
Kanske skulle fungera, men vad hindrar företaget att byta namn?
Citera
2011-03-25, 17:56
Medlem
Coconocos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phew
Du lär ju inte bli anställd på företaget om du gör det.
Kanske skulle fungera, men vad hindrar företaget att byta namn?

Företaget har redan en annan webbutik som är känd där dom säljer andra saker så dom kör samma koncept. nästan samma namn så att den nya sajten associeras med den gamla därför tror jag att den är jävlig viktig för dom.

Fick inte jobbet payback
Citera
2011-03-25, 18:00
Medlem
Astraliss avatar
Om du köper domänen bara för att sedan sälja den så ser de att du har varit på jobbintervju men sedan inte fått jobbet. Då drar de slutsatsen att du gör detta av ondo och kan då anmäla dig då det är olagligt.
Citera
2011-03-25, 18:06
Medlem
swapjaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astralis
Om du köper domänen bara för att sedan sälja den så ser de att du har varit på jobbintervju men sedan inte fått jobbet. Då drar de slutsatsen att du gör detta av ondo och kan då anmäla dig då det är olagligt.
den anmälan kommer aldrig gå nånstans isåfall.

kör på det, fett rätt, även om dom inte vill betala för det så är det ju inte direkt stora summor du pratar om, gör det som payback
Citera
2011-03-25, 18:10
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astralis

Hur kan det vara olagligt om namnet inte är skyddat på något sätt? Och olagligt är fel ord då det inte finns några lagar som styr detta. Det handlar i så fall om en domänprocess där man kan bli av med namnet.

Att registrera domännamn av "ondo" som du säger är ju annars en hel industri. Folk skummar igenom tidningar, nätet etc om det är byten av namn på G på företag, tjänster, platser etc och sedan reggar dessa om de fortfarande finns tillgängliga. Handlar bara om att vara först. Även i fall om nu företaget ifråga skulle varumärkesskydda ett visst namn skulle det vara svårt att få tillbaka en domän med samma namn om denna var registrerad innan namnskyddet.
Citera
2011-03-25, 18:13
Medlem
Lite att läsa om angående tvistlösningar för se-domänen, http://www.iis.se/domaner/atf

Tre rekvisit

Det som prövas i ett ATF-ärende är följande tre rekvisit (omständigheter):

* Sökanden måste ha en rättighet (t ex varumärke eller firma) med giltighet i Sverige.
* Innehavaren av domännamnet ska ha handlat i ond tro när han eller hon registrerade eller använde domännamnet
* Innehavaren ska inte heller ha en rätt eller ett berättigat intresse till domännamnet.

För att den som ansöker om tvistlösning ska kunna vinna tvisten behöver han visa att samtliga tre rekvisit är uppfyllda.
Citera
2011-03-25, 18:16
Medlem
Zaedrewss avatar
Angående om det är en bra idè eller inte så får man vill se på lite olika faktorer. Dels hur värdefullt namnet är i förhållande till risken. Risken i detta fall är ju att du riskerar anses som bränd inom branschen, dvs svårt att hitta jobb då ingen vågar lita på dig. Företaget ifråga kommer ju snabbt att lägga ihop pusselbitarna om att du varit där och sedan snott deras idé och det kan skada ditt rykte.
Citera
2011-03-25, 18:31
Medlem
Coconocos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Angående om det är en bra idè eller inte så får man vill se på lite olika faktorer. Dels hur värdefullt namnet är i förhållande till risken. Risken i detta fall är ju att du riskerar anses som bränd inom branschen, dvs svårt att hitta jobb då ingen vågar lita på dig. Företaget ifråga kommer ju snabbt att lägga ihop pusselbitarna om att du varit där och sedan snott deras idé och det kan skada ditt rykte.

Är lite det som jag är rädd för, om man blir anmäld är det ju inte värt det, försöker klura ut hur man kan få dom att pröjsa utan att dom misstänker mig personligen nu var det ju fler än jag som fick nobben av dem men är inte säker på om alla träffa samma intervjuare som försa sig hela tiden.
Citera
2011-03-25, 18:32
Medlem
Phews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coconoco
Företaget har redan en annan webbutik som är känd där dom säljer andra saker så dom kör samma koncept. nästan samma namn så att den nya sajten associeras med den gamla därför tror jag att den är jävlig viktig för dom.

Fick inte jobbet payback

Sålänge det inte är olagligt, kör på
Citera
2011-03-25, 18:35
Medlem
Coconocos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DivisionByZero
Lite att läsa om angående tvistlösningar för se-domänen, http://www.iis.se/domaner/atf

Tre rekvisit

Det som prövas i ett ATF-ärende är följande tre rekvisit (omständigheter):

* Sökanden måste ha en rättighet (t ex varumärke eller firma) med giltighet i Sverige.
* Innehavaren av domännamnet ska ha handlat i ond tro när han eller hon registrerade eller använde domännamnet
* Innehavaren ska inte heller ha en rätt eller ett berättigat intresse till domännamnet.

För att den som ansöker om tvistlösning ska kunna vinna tvisten behöver han visa att samtliga tre rekvisit är uppfyllda.

Måste firman ha samma namn eller? annars kan man ju koppla siten till redan ägda firma.
Citera
2011-03-25, 19:17
Medlem
Köp det, sälj det till dom för 10k, eller att du får ett 5års jobbkontrakt där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in