2011-03-25, 13:35
Medlem
Wazzizs avatar
Hejsan

Som rubriken lyder så har jag tänk att utbilda mig som kyltekniker. Det jag undrar är om någon här på fb har erfarenheter utav yrket. Och kan berätta en dags jobb och nackdelar/fördelar med jobbet! Samt ingångslönen och lönen efter 4-5 års erfarenhet.

Tacksam för alla svar!
Citera
2011-03-25, 17:03
Medlem
Knotknets avatar
Jag har inte jobbat själv med det men du kan nog få en lön på 28000 och uppåt om du är duktig. Sen har du tillgång till freon och har möjlighet att köra svart om nån vill fylla på freon till bilen så det är ett yrke värt att satsa på om du vill göra bra pengar.
Citera
2011-08-27, 16:38
Medlem
Tjoho!

Som jag har läst i lite andra trådar här på forumet så är ingångslön någonstans mellan 15-20.000kr / månad beroende på stad, företag och hur "duktig" du är..

Jag har själv jobbat i lite över 5 år som kyltekniker och är grymt nöjd med jobbet..

Du är själv mycket av tiden, sköter dig själv, planerar och styr över dig själv. Ju mer självständig du är och hur bra du lyckas med att lösa problemen själv så får du ett riktigt roligt jobb till slut.

Jag tjänar ett par hundralappar under 30 / månad idag så du har ett jobb som ger dig hyffsat betalt.

Utöver det har du oftast en hel del övertid då du inte kl 4 när du egentligen ska sluta bara kan slänga in verktygen i bilen och dra hem när frysen står och tinar t.ex..

Sen har du även jour oftast vilket även det ger ersättning..

Utöver det har du ju möjligheter att sätta upp Luft/Luft samt Luft/Vatten värmepumpar svart, även fyllning utav bilar kan du göra pengar på..

Lycka till
Citera
2011-08-27, 19:24
Medlem
UniktFanskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skiede
Tjoho!

Som jag har läst i lite andra trådar här på forumet så är ingångslön någonstans mellan 15-20.000kr / månad beroende på stad, företag och hur "duktig" du är..

Jag har själv jobbat i lite över 5 år som kyltekniker och är grymt nöjd med jobbet..

Du är själv mycket av tiden, sköter dig själv, planerar och styr över dig själv. Ju mer självständig du är och hur bra du lyckas med att lösa problemen själv så får du ett riktigt roligt jobb till slut.

Jag tjänar ett par hundralappar under 30 / månad idag så du har ett jobb som ger dig hyffsat betalt.

Utöver det har du oftast en hel del övertid då du inte kl 4 när du egentligen ska sluta bara kan slänga in verktygen i bilen och dra hem när frysen står och tinar t.ex..

Sen har du även jour oftast vilket även det ger ersättning..

Utöver det har du ju möjligheter att sätta upp Luft/Luft samt Luft/Vatten värmepumpar svart, även fyllning utav bilar kan du göra pengar på..

Lycka till

Inte för fem öre att en ingångslön kan ligga på 15000 kr för en heltidstjänst brutto!
Runt 20-25k brutto i ingångslön är nog mer korrekt och då har jag inte ens 1 dag inom branschen.
Citera
2019-09-14, 10:50
Medlem
Någon som har dagsfärska uppgifter om lönen för Kyltekniker? Jag är Elektriker idag och funderar på att byta bransch men det skall ju helst vara likartad lön eller gärna något högre.

Högre lön är ju nästan ett måste om jag ska plugga till det för att det skall vara värt det. Men i första hand tänker jag att en väg in skulle kunna vara att höra av sig till firmor och kolla ifall dom kan internutbilda.
Citera
2019-09-14, 12:09
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spazzman
Någon som har dagsfärska uppgifter om lönen för Kyltekniker? Jag är Elektriker idag och funderar på att byta bransch men det skall ju helst vara likartad lön eller gärna något högre.

Högre lön är ju nästan ett måste om jag ska plugga till det för att det skall vara värt det. Men i första hand tänker jag att en väg in skulle kunna vara att höra av sig till firmor och kolla ifall dom kan internutbilda.

Jag skulle säga att lönen är 25k och uppåt men jag har inte färska siffror. Du kan alltid höra av dig till kontakterna nedan och fråga mer om behovet, lön osv. Jag vet att de inte har lätt att få tag i folk iaf.

https://karriar.coromatic.se/jobs/64888-servicetekniker-kyla-till-stockholm-och-goteborg
Citera
2019-09-14, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Jag skulle säga att lönen är 25k och uppåt men jag har inte färska siffror. Du kan alltid höra av dig till kontakterna nedan och fråga mer om behovet, lön osv. Jag vet att de inte har lätt att få tag i folk iaf.

https://karriar.coromatic.se/jobs/64888-servicetekniker-kyla-till-stockholm-och-goteborg

Ojdå inte mer.

Som Elektriker där jag bor är normal grundlön ca 30-35 tusen, beroende på om man jobbar på entreprenad eller service.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in