2011-03-25, 12:24
Medlem
Jag är medveten om att det finns tusentals sånahär trådar redan, men orkar inte sitta och försöka hitta precis rätt.
Jag överväger att skaffa hund, eller egentligen är det helt klart att jag ska. Jag vet bara inte vilken än.
Har varit iväg och tittat på en amstafftik som jag verkligen fäste mig vid.
Men, jag har ingen riktig erfarenhet av just amstaff tidigare men har haft en JRT, jag har varit hundvakt åt en staffe men det är allt.
Så då undrar jag, vad tycker ni om amstaff som första hund?

Tacksam för svar.
Citera
2011-03-25, 12:37
Bannlyst
Äger själv en amstaff/pitbull otroligt fin hund och snäll är dom det är min första hund och det funkar hur bra som helst!
Citera
2011-03-25, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kipkay
Äger själv en amstaff/pitbull otroligt fin hund och snäll är dom det är min första hund och det funkar hur bra som helst!

Har läst runt på minst 50 forumstrådar de senaste dagarna, och det är många som säger att det fungerar bra, men lika många som säger att det resulterade i katastrof.
Har du en tik eller en hane?
Och hur tränade du den redan som valp?
Citera
2011-03-25, 12:40
Medlem
klantigt.

skickade samma två gånger.
Senast redigerad av FreakingSleeping 2011-03-25 kl. 12:41. Anledning: samma
Citera
2011-03-25, 12:41
Medlem
Tronkans avatar
alla tränar väll hunden från att den är en valp..? vem gör inte det..?
Citera
2011-03-25, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tronkan
alla tränar väll hunden från att den är en valp..? vem gör inte det..?

Jamen självklart, tror du missförstod.
HUR tränar man som bäst just en amstaff redan som valp.
Kräver den något "mer" än en "vanlig" valp.
Och vad är viktigt gällande just den rasen.
Citera
2011-03-25, 12:46
Medlem
Speedkillahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreakingSleeping
Jamen självklart, tror du missförstod.
HUR tränar man som bäst just en amstaff redan som valp.
Kräver den något "mer" än en "vanlig" valp.
Och vad är viktigt gällande just den rasen.

Gäller och vara Jävligt hård
Citera
2011-03-25, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Speedkillah
Gäller och vara Jävligt hård

Jo det har jag förstått ^^
Citera
2011-03-25, 14:01
Medlem
auto607989s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreakingSleeping
Jo det har jag förstått ^^

Det gäller inte alls att vara "jävligt hård".
Kan du inget om hundar läs på INNAN du köper hund. Alltså läs böcker inte fråga random snubbar på
internet. En amstaff är en hund inget speciellt man måste tänka på.

mvh
Citera
2011-03-25, 14:17
Medlem
Dom är hur bra som helst, bästa rasen som första hund. Man lär sig jävligt mycket av dem. Har en hane, en pitbull/amstaff.
Grejen med dom är att i valp stadie är dom känsliga i huden, magen och höfterna, så lek är i princip det ända sättet att träna dem när dom är upp till 5månader ungefär.
Jag brukade ta min hund till en hundgård och kasta boll och pinne med han så han fick springa lite, men inte mer än 5-10 min max när han var liten, och det är "pushing the limit" enligt valp skolor. Ju större han blev desto längre tid fick han springa.
Men dom blir trötta som fan av att få springa en stund, och då lugnar dom ner sig. Annars kan dom bli väldigt jobbiga ifall dom inte får tömma ut sin energi någonstans.
Dom tuggar också väldigt mycket och behöver massa tuggben om man vill rädda sina möbler.

Men i övrigt så får man komma ihåg att träning kommer först, sen diciplin och sist kärlek.
Dom kräver väldigt mycket av allt.
Citera
2011-03-25, 14:28
Medlem
Generellt sett tycker jag att ens första hund ska vara av en lugn och lätttränad ras som kan gå bra ihop med människor och andra hundar MEN det finns alltid undantag till alla regler och vissa är duktiga att uppfostra och träna hundar utan att de är vana.

Läs på, träffa fler hundar, fler hundraser osv.

Personligen skulle jag inte rekommendera att du skaffar en Amstaff som första hund, om du misslyckas kan det lätt bli väldigt tråkigt...

Och de har ju redan dåligt rykte, i min mening pga att allt för okunniga människor skaffar hundar de inte kan ta hand om. :P Det finns alltför många hundar som omplaceras nuförtiden...

DU kanske kan försöka att passa en hund till att börja med? Hjälpa till vid Brukshundsklubben eller något dylikt?
Citera
2011-03-25, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av auto607989
Det gäller inte alls att vara "jävligt hård".
Kan du inget om hundar läs på INNAN du köper hund. Alltså läs böcker inte fråga random snubbar på
internet. En amstaff är en hund inget speciellt man måste tänka på.

mvh

Det beror väl helt på hur man definierar det.
Det är klart det gäller att visa vem som är ledaren, så är det med alla hundar och enligt uppfödaren speciellt viktigt med en hund som har det arv just amstaff har.
Självklart ska hunden vara en flockmedlem och jag skulle aldrig någonsin vara så hård mot den att den blir olycklig eller osäker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in