2011-03-25, 12:00
Medlem
MarxWebers avatar
Idag när jag startade datorn (har Arch Linux på den) fick jag detta felmeddelande efter att fsck har kört sitt test av sda4, vilket den ju brukar göra var XX:e gång datorn startas:

Kod:
Checking Filesystems
/dev/sda4 contains a file system with errors, check forced.
Unattached inode 8855736

/dev/sda4: UNEXPECTED INCONSISTENCY; RUN fsck MANUALLY.
	(i.e., without -a or -p options)

*** FILESYETSM CHECK FAILED ***
Please repair manually and reboot. Note that the root file system
is currently mounted read-only. To remount it read-write
type: mount -n -o remount,rw /
When you exit the maintenance shell the system will 
reboot automatically.

Give root password for maintenance
(or type Control-D to continue):

För det först undrar jag vad det hela betyder. Är det hårdvarufel på hårddisken eller är det nåt tokigt som hänt nånstans på vägen?
Hur gör jag för att laga detta? Om det här går att laga, innebär det att all information på hårddisken finns kvar, eller är det helt kört?
Citera
2011-03-25, 13:36
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarxWeber
För det först undrar jag vad det hela betyder. Är det hårdvarufel på hårddisken eller är det nåt tokigt som hänt nånstans på vägen?
Antagligen är det inte ett hårdvarufel. Det kan vara en mjukvarubugg eller bara det att ett program kraschade medan det höll på att skriva data, eller att datorn dog innan den fick chans att skriva allt den skulle till disken. Svårt att säga närmre utan mer information

Citat:
Hur gör jag för att laga detta? Om det här går att laga, innebär det att all information på hårddisken finns kvar, eller är det helt kört?
Jodå, logga in med rootpasset och sen kör du
'fsck /'

Sen följer du instruktionerna. Det borde inte vara något problem att reparera det.
Citera
2011-03-26, 12:29
Medlem
MarxWebers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Antagligen är det inte ett hårdvarufel. Det kan vara en mjukvarubugg eller bara det att ett program kraschade medan det höll på att skriva data, eller att datorn dog innan den fick chans att skriva allt den skulle till disken. Svårt att säga närmre utan mer information

Jodå, logga in med rootpasset och sen kör du
'fsck /'

Sen följer du instruktionerna. Det borde inte vara något problem att reparera det.

Tackar. Det funkade bra. När jag skrev "fsck /" så gav den bara svaret att sda3 var clean, så ändrade kommandot till "fsck /dev/sda4" och då funkade det bra. Har inte märkt att något försvunnit än, men det verkar ha gått väldans bra iaf.
Citera
2011-03-26, 13:48
Medlem
hashs avatar
Citat:
Tackar. Det funkade bra. När jag skrev "fsck /" så gav den bara svaret att sda3 var clean, så ändrade kommandot till "fsck /dev/sda4" och då funkade det bra. Har inte märkt att något försvunnit än, men det verkar ha gått väldans bra iaf.

Ditt felmeddelande säger ju att det är sda4 som strular.
Alltså, fsck /dev/sda4
Citera
2011-03-26, 17:50
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Ditt felmeddelande säger ju att det är sda4 som strular.
Alltså, fsck /dev/sda4
Whoops, så går det om man slarvläser.

Nåja, det verkar som det löste sig iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in