Varför är snus olagligt i de andra EU länderna, varför säljs det inte i hela EU swedish match skulle känna in bra pengar på det.
Till min fråga:
Varför är det olagligt, vad är det som har gjort att dom har bestämt att det skall vara olagligt?
Snus har ju inte varit så vanligt världen över vad jag förstått och hade alkohol kommit till Sverige nu så hade det väl blivit totalförbjudet det med samma anledning kanske ?
Varför är snus olagligt i de andra EU länderna, varför säljs det inte i hela EU swedish match skulle känna in bra pengar på det.
Till min fråga:
Varför är det olagligt, vad är det som har gjort att dom har bestämt att det skall vara olagligt?
Från wiki:
Citat:
I det direktiv från Europeiska unionen som förbjuder snusexport står följande ”för oralt bruk som inte avses att rökas eller tuggas" enligt direktivet, vilket direkt pekar på snuset eftersom det bara ligger stilla under läppen. Tobaksbolaget Swedish Match har dock överklagat och hoppas att få direktivet upphävt. Orsaken till det hela är en tvivelaktig rapport om snusets faror, i vilken svensktillverkat snus inte ingick.
Av vad jag har förstått så är det inte pga av hälsorisken man inte tillåter försäljning av snus i andra länder i europa. Däremot sägs det att snusen strider mot det så kallade tobaks-monopolet(cigaretter).
Swedish Match hemsida sammanfattar saken bra. Att Cigaretter/Tuggtobak är lagligt är givetvis resultatet av intensiv lobbying. Att snus är förbjudet inom EU finner jag personligen som hyckleri.
I Köpenhamn är det inga problem att få tag i snus, det säljs helt öppet i mataffärerna - många kända märken från Sverige (och några danska tex "Göteborgs Snus" som smakar skit), MEN jag antar det har med Danskarnas sunda inställning till idiotiska regler än med EU direktiv som man fritt kan skita i.
I Köpenhamn är det inga problem att få tag i snus, det säljs helt öppet i mataffärerna - många kända märken från Sverige (och några danska tex "Göteborgs Snus" som smakar skit), MEN jag antar det har med Danskarnas sunda inställning till idiotiska regler än med EU direktiv som man fritt kan skita i.
Halvt om halvt OT, men hur mycket kostar en dosa i Danmark på ett ungefär?
Swedish Match hemsida sammanfattar saken bra. Att Cigaretter/Tuggtobak är lagligt är givetvis resultatet av intensiv lobbying. Att snus är förbjudet inom EU finner jag personligen som hyckleri.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!