Citat:
Ursprungligen postat av Soffbord
Nej jag menar faktiskt siffror, att tal råkar vara uppbyggda av siffror är bara en tillfällighet.
Jag tror problemet är att klockan3 inte klarar något annat än bokstavstolka mina inlägg. När jag skriver att jag 'inte ser siffror' menar jag inte bokstavligt.
Jag menar att jag fokuserar på matematikproblemet i sin helhet. Precis som jag inte 'ser' precis bredvid datorskärmen när jag skriver detta fast det ligger inom mitt synfält...
Jag tror jag förstår vad du menar. Tex tycker jag att många uppgifter är lättare att lösa med hjälp av godtyckliga konstanter istället för att titta på siffran.
En uppgift som skall lösas:∫e^(4x)*sin(8x) dx
Är mycket lättare, tycker jag, om man istället löser den med 4 = a, och 8 = b
Dvs:∫e^(ax)*sin(bx) dx
När man är klar stoppar man sedan in värdena på a och b. Blir mindre bökigt (tycker jag).
På detta sättet 'ser jag inte "talet"' utan räknar med det algebraiskt. Vilket man säkert skulle kunna säga är en generalisering av aritmetiken. klockan3 menar väl att siffrorna spelar stor roll, vilket jag också menar. Om du bara skiter i siffror så är det ju inte speciellt fördelaktigt, det framgår ju väl av dbshws exempel. Men när du räknar med siffror som koefficienter är det ju såklart samma
tankesätt och
metod man gör om man har dessa två ekvationer nedan. Och precis som du säger, så spelar värdet på siffran ingen roll vid lösnings
metoden.
10 = 5x
10 = 2x
Siffror, dvs de tal de representerar, är dock fortfarande viktiga och oundvikliga. Men i detta fallet så spelar som sagt siffrorna i sig ingen roll, utan självklart är det ju problemet och lösningen som har den enda betydelsen. I många fall kan dock siffrorna få väldigt stora betydelser, tex om det är ett udda tal, jämnt tal eller primtal osv.