• 2
  • 3
2011-03-25, 13:05
Medlem
Granne.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffbord
Det är du förstås rätt i, utan gud är livet meningslöst och därför är allt tillåtet.

Men jag syftade mer på att man nu skulle plocka fritt bland teorierna så lär dem ju motsäga varandra. Vetenskapen är ju extremt okompatibel med alla andra teorier...
Det är ju givetvis sant, man kan ju inte sätta ihop två komplexa teorier då dom motsäger varann. Bara mitt lilla antagande har ju så många lösa trådar att det inte är sant.. Tack för fin respons
Citera
2011-03-25, 23:17
Medlem
versio-vulgatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granne.
Det är ju givetvis sant, man kan ju inte sätta ihop två komplexa teorier då dom motsäger varann. Bara mitt lilla antagande har ju så många lösa trådar att det inte är sant.. Tack för fin respons
Vad gäller en evidensbaserad teori så är matematiken, och till viss del medinen, den enda profession som kan verifiera sina teorier som näst intill evidensbvaserad sanning, övriga professioner jan det svårare att finna stöd för sina teorier, speciellt inom humaniora är det svårt att verifiera en sanning utan det blir mer hypoteser.
Citera
2011-03-26, 01:31
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Rätt och fel existerar men endast från ett subjektivt perspektiv, objektivt finns det ingeträtt eller fel men det existerar för dig. Rätt och fel är helt enkelt två olika sätt att se på en i grunden neutral handling.
Citera
2011-03-26, 14:15
Medlem
Granne.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhoFortyTwo
Rätt och fel existerar men endast från ett subjektivt perspektiv, objektivt finns det ingeträtt eller fel men det existerar för dig. Rätt och fel är helt enkelt två olika sätt att se på en i grunden neutral handling.
Den satt rätt fint, det är ju så rakt och precist det blir. Svårkritiserat och bra
Citera
2011-03-27, 00:09
Medlem
therebells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granne.
Det kan vara så att jag inte riktigt förstog dig där men du säger "något verkar rätt"osv. Då måste man ju ha något att relatera till? Det är något sånt, större som vi strävar efter. Eller har du detta att delge oss? Men jag är helt med dig på att tyngden ligger på de små sakerna

menar att allt inte är svart på vitt. om en människa gör något rätt, kan lika gärna vara fel av en annan. svårt att se klart, när man är blind osv.
Citera
2011-03-27, 17:08
Medlem
Granne.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therebell
svårt att se klart, när man är blind osv.
det är väl detta som är poängen, väldigt svårt att tänka utanför ramarna man lever i..
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in