2011-03-24, 20:06
Var just inne och skulle hämta ut k-vitamin till grabben, produkten i fråga täcks inte av högkostnadsskyddet så det går loss på ~700:-
Nästan tomt på folk i apoteket och två apoteksanställda står vid utgångskassan, damen som expedierar receptet säger -jag följer med till kassan och tar betalt.
Det är lugnt säger jag, ska bara plocka upp en nässpray från receptfria avdelningen.
- Då lägger jag detta i kassan säger damen, vad nu? undrar jag och travar iväg för att hämta min nässpray.
Kommer till utgångskassan och ser min påse som hon som expedierade receptet promenerat de ca 8 metrarna över golvet till kassan med.
Nu hade jag blivit rätt nyfiken för detta var nytt i alla fall för mig.
Så jag frågar varför kunde jag inte själv tagit påsen hit som man brukar, ser jag ut som en misstänkt person eller? (och detta i ett nästan helt tomt apotek)
Absolut inte säger damen i kassan, som inte heller förstår detta, vill du att jag ska fråga?
Ja faktiskt svarar jag för nu är jag rejält nyfiken.
Jag följer med över och får höra att receptpåse där värdet överstiger 500:- ska ”eskorteras” och lämnas i kassan alternativt ska personen som färdigställer receptet följa med och själv ta betalt, detta för 500:-?????
Förstås så undrade jag om jag nu går runt i apoteket och plockar lite olika saker och passerar 500 i värde (går fort) om dom då kom och tömde korgen och ”eskorterade” detta till kassan?
Nej givetvis inte, vad är skillnaden förstår inte?
Lite som om du från delikatessen på din livsmedelsaffär köper delikatesser för 500:- som dom inte ger dig över disk utan dom personligen bär ditt paket till en kassa där du får hämta ut när du betalar, exemplen skulle kunna göras många.
Jag fick lite ”öststatskänsla” från den gamla goda tiden då man var inne på något varuhus i forna östtyskland då många vanliga varor i varuhuset sträcktes fram över disk av en kader av personal.
Man undrar lite om dom fallit offer för något litet piller på medstop, kanske möjligtvis några idiotpiller?
Nåväl, det finns numera några olika apoteks leverantörer, har svårt och tro att detta är något generellt, provar ett annat apotek nästa gång.
Arne,