2013-01-25, 02:17
Medlem
Min peugeot 306 har original en bromskraftfördelare på bakaxeln som ska ge mer bromskraft bak beroende på hur tungt lastad bilen är.
Jag håller på och bygger om bilen till banbil och funderar på att bygga om den automatiska justeringen till en manuell för att kunna anpassa bromskraften till aktuell setup av bromsar och däck.

Är denna ombyggnation något som bilprovningen skulle slå ner på? Bilen är inte helbilsgodkänd.
Citera
2013-01-27, 00:05
Medlem
JoeL431s avatar
Lampan för parkeringsljus slocknar inte under körning, ska besiktiga min bil snart för första gången. Vad går det på att släcka en sådan skit-grej?
Citera
2013-01-27, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Lampan för parkeringsljus slocknar inte under körning, ska besiktiga min bil snart för första gången. Vad går det på att släcka en sådan skit-grej?

Ööhh va? Vad är det för bil?
Citera
2013-01-27, 11:49
Medlem
JoeL431s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boaormen
Ööhh va? Vad är det för bil?
Ursäkta om jag gör mig svår förstådd. Hämtade en bild från google.

http://data.motor-talk.de/data/galleries/0/71/5630/10528047/defekt-13406.jpg

Den gröna lampan till vänster slocknar aldrig medan jag kör, läste i instruktionsboken att den skall vara släckt under körning. Audi a3 för övrigt.
Citera
2013-01-27, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Ursäkta om jag gör mig svår förstådd. Hämtade en bild från google.

http://data.motor-talk.de/data/galleries/0/71/5630/10528047/defekt-13406.jpg

Den gröna lampan till vänster slocknar aldrig medan jag kör, läste i instruktionsboken att den skall vara släckt under körning. Audi a3 för övrigt.

En sån lampa finns i massor med olika märken och modeller, den indikerar att p-ljus och bakljus är igång, så inget ovanligt eller fel med att den lyser under körning.
Den ska göra de helt enkelt.

Hade du haft en bil utan automatiskt halvljus hade den garanterat inte lyst med bilen igång och ljusvredet i läge noll, alltså läget längst till vänster där det på bilar utan automatiskt ljus inte finns nått ljus.

Förstår du? Och dessutom är det ju ingen varningslampa, en sådan är orange, och en felindikatorslampa är röd.
Citera
2013-01-27, 12:49
Medlem
JoeL431s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boaormen
En sån lampa finns i massor med olika märken och modeller, den indikerar att p-ljus och bakljus är igång, så inget ovanligt eller fel med att den lyser under körning.
Den ska göra de helt enkelt.

Hade du haft en bil utan automatiskt halvljus hade den garanterat inte lyst med bilen igång och ljusvredet i läge noll, alltså läget längst till vänster där det på bilar utan automatiskt ljus inte finns nått ljus.

Förstår du? Och dessutom är det ju ingen varningslampa, en sådan är orange, och en felindikatorslampa är röd.
Okej då förstår jag, tack för förklaringen! Det närmar sig som nämnt min första besiktning och blev fundersam när jag läste i manualen. Men inget skumt med det då.
Citera
2013-01-27, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pangkaka
Har en bil när man måste dra i handtaget samtidigt som man sparkar i bildörrarna för att dom ska öppnas.
Dom stängs som dom ska.

Går det igenom?

Ingen? Sen drar den ström när det är kallt men inte när det är varmt, vad beror det på?
Citera
2013-01-27, 21:41
Medlem
Westra Aross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pangkaka
Ingen? Sen drar den ström när det är kallt men inte när det är varmt, vad beror det på?

Det ska gå att öppna alla dörrar antingen utifrån eller inifrån
Citera
2013-01-30, 17:04
Medlem
svempuss avatar
hej en fråga gällande xenon i helljuset på en v70-04a. har fått höra av en på Mekonomen i Örebro att man inte får ha xenon i helljuset på bilen enligt bilprovningen. stämmer detta eller är det fel? tack för svar..
Citera
2013-01-30, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westra Aros
Det ska gå att öppna alla dörrar antingen utifrån eller inifrån

Går att öppna innifrån utan problem, är när man ska öppna den behöver en sprk. ska tina av den å se om det blir bättre
Citera
2013-01-30, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svempus
hej en fråga gällande xenon i helljuset på en v70-04a. har fått höra av en på Mekonomen i Örebro att man inte får ha xenon i helljuset på bilen enligt bilprovningen. stämmer detta eller är det fel? tack för svar..
Du får ha xenon i helljus, inte halv å ddimljus om det inte är original på halvljuset givetvis
Citera
2013-01-31, 00:54
Bannlyst
Min bil måste besiktigas om då jag hade fel på nåt tjusigt fäste. Nu har dock abs lampan börjat lysa med och abs:en är inte på.

Om jag besiktigar inom den tid som jag ska besiktiga ska dom ju bara kolla felet jag ska åtgärda, men kommer dom ändå att ge mig körförbud/tvåa för abs:en ?

Dom ska ju trots allt inte kolla den, men är lite osäker..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in