Citat:
Ursprungligen postat av
AcS
I dagens tidning; Aftonbladet, skriver Colin i en dold artikel; att man kan köra ut ifrån Besiktningen med blanka papper, och bli omedelbart stoppad av polisen och få 1000 kr i böter. Och det är enbart besiktningspersonal som vet... (underförstått: de säger inget, men de ringer polisen och tipsar)
Vad är det frågan om? Slitna däck??
Det tycks som att besiktningen kollar inte däcken, de har aldrig påpekat MINA däck, trots att ibland har antagligen varit på gränsen. Det är därför slitna däck, eller möjligen dåligt pumpade däck, är min gissning...
Men visst, "en annan" tycker ju i sitt stilla sinne, att besiktningspersonal kan ju säga till muntligt om inte annat, att du måste göra något åt dina däck. De brukar ju ha synpunkter på andra småfel, ibland skriftligt, ibland bara muntligt.
Besiktningen kollar så dina däck har minst 1,6mm mönsterdjup både för vinter och sommardäck.
Men om du åker iväg och vi på besiktningen har konstaterat att dina vinterdäck på vintern ligger på 2mm. Alltså godkänt där.
Men blir du stopppad av polisen så är det ju för lite då kravet för vinterdäck på vintern är 3mm.
Så ja då kan det absolut bli så. Jag, mina kollegor samt andra jag känner informerar kunden om detta och de flesta vet redan om det.
Personligen tycker jag att det är lite efterblivet regelverk just där, men inte så mycket att göra åt då vi endast följer regelverket.
Saxat från bilprovningens hemsida:
Vad ska det vara för mönsterdjup på däcken?
Det är lag på att vinterdäck ska ha ett mönsterdjup på minst 3 mm och sommardäck 1,6 mm.
Vid kontrollbesiktning kontrolleras att däcken har minst 1,6 mm i mönsterdjup. Detta gäller däck till personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av dessa fordon.
För motorcykel gäller att mönsterdjupet ska vara minst 1 millimeter.
https://www.bilprovningen.se/arkiv/faq/besiktningsfragor/vad-ska-det-vara-for-monsterdjup-pa-dacken