2023-02-03, 05:50
Medlem
Ful-besiktning

Tjenare, hur går man till väga för att komma igenom bess utan problem för en extra slant? Är sånt möjligt längre?
Och hur går man till väga för att få reda på vilka som gör sånt utan kontakter?
Nån som vet hur sånt brukar gå till runt om i dalarna?
Citera
2023-02-03, 05:51
Medlem
Hivmannnens avatar
Man lagar bilen så det inte är en trafikfara, sen besiktar man hos valfritt besiktningsorgan.
Citera
2023-02-03, 06:11
Medlem
BrennBolls avatar
Man lämnar in bilen på en bilverkstad och ger den där slanten till en mekaniker.
Citera
2023-02-03, 06:26
Medlem
Man brukar lämna bilen hos en verkstad och ger dem nycklarna och 2k.
De kör bilen dit och sen hämtar dem den till dig helt ny besiktad utan anmärkningar.
Citera
2023-02-03, 07:33
Medlem
immenhusens avatar
Glöm inte att kontrollera så att all belysning fungerar, samt att halvljusen inte bländar.

/AI
Citera
2023-02-09, 09:04
Medlem
I dagens tidning; Aftonbladet, skriver Colin i en dold artikel; att man kan köra ut ifrån Besiktningen med blanka papper, och bli omedelbart stoppad av polisen och få 1000 kr i böter. Och det är enbart besiktningspersonal som vet... (underförstått: de säger inget, men de ringer polisen och tipsar)

Vad är det frågan om? Slitna däck??

Det tycks som att besiktningen kollar inte däcken, de har aldrig påpekat MINA däck, trots att ibland har antagligen varit på gränsen. Det är därför slitna däck, eller möjligen dåligt pumpade däck, är min gissning...

Men visst, "en annan" tycker ju i sitt stilla sinne, att besiktningspersonal kan ju säga till muntligt om inte annat, att du måste göra något åt dina däck. De brukar ju ha synpunkter på andra småfel, ibland skriftligt, ibland bara muntligt.
Citera
2023-02-09, 19:13
Medlem
Hivmannnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
I dagens tidning; Aftonbladet, skriver Colin i en dold artikel; att man kan köra ut ifrån Besiktningen med blanka papper, och bli omedelbart stoppad av polisen och få 1000 kr i böter. Och det är enbart besiktningspersonal som vet... (underförstått: de säger inget, men de ringer polisen och tipsar)

Vad är det frågan om? Slitna däck??

Det tycks som att besiktningen kollar inte däcken, de har aldrig påpekat MINA däck, trots att ibland har antagligen varit på gränsen. Det är därför slitna däck, eller möjligen dåligt pumpade däck, är min gissning...

Men visst, "en annan" tycker ju i sitt stilla sinne, att besiktningspersonal kan ju säga till muntligt om inte annat, att du måste göra något åt dina däck. De brukar ju ha synpunkter på andra småfel, ibland skriftligt, ibland bara muntligt.

Besiktningen kollar så dina däck har minst 1,6mm mönsterdjup både för vinter och sommardäck.

Men om du åker iväg och vi på besiktningen har konstaterat att dina vinterdäck på vintern ligger på 2mm. Alltså godkänt där.

Men blir du stopppad av polisen så är det ju för lite då kravet för vinterdäck på vintern är 3mm.

Så ja då kan det absolut bli så. Jag, mina kollegor samt andra jag känner informerar kunden om detta och de flesta vet redan om det.

Personligen tycker jag att det är lite efterblivet regelverk just där, men inte så mycket att göra åt då vi endast följer regelverket.

Saxat från bilprovningens hemsida:

Vad ska det vara för mönsterdjup på däcken?

Det är lag på att vinterdäck ska ha ett mönsterdjup på minst 3 mm och sommardäck 1,6 mm.

Vid kontrollbesiktning kontrolleras att däcken har minst 1,6 mm i mönsterdjup. Detta gäller däck till personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av dessa fordon.

För motorcykel gäller att mönsterdjupet ska vara minst 1 millimeter.

https://www.bilprovningen.se/arkiv/faq/besiktningsfragor/vad-ska-det-vara-for-monsterdjup-pa-dacken
Senast redigerad av Hivmannnen 2023-02-09 kl. 19:15.
Citera
2023-02-09, 19:18
Medlem
Så många poster att gå igenom så jag ställer frågan - kanske på nytt.

Jag besiktade min bil i början december förra året. Den gick inte igenom. Jag använde knappt bilen då så tänkte att jag kanske skulle sälja den eller nåt istället. Nu är läget annorlunda och jag behöver bil. De felen som upptäcktes är dock inte åtgärdade än. Min vän som kan laga bilen bor 40 mil bort. Det kan ju ha uppkommit nya fel också, den har stått still sedan december.

Om jag besiktar den nu, får jag köra den i 30 dagar? Tanken är att åka till vännen så denne kan laga bilen och därefter förstås besikta på nytt. Går det?
Citera
2023-02-10, 05:36
Medlem
Hivmannnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av millauberalles
Så många poster att gå igenom så jag ställer frågan - kanske på nytt.

Jag besiktade min bil i början december förra året. Den gick inte igenom. Jag använde knappt bilen då så tänkte att jag kanske skulle sälja den eller nåt istället. Nu är läget annorlunda och jag behöver bil. De felen som upptäcktes är dock inte åtgärdade än. Min vän som kan laga bilen bor 40 mil bort. Det kan ju ha uppkommit nya fel också, den har stått still sedan december.

Om jag besiktar den nu, får jag köra den i 30 dagar? Tanken är att åka till vännen så denne kan laga bilen och därefter förstås besikta på nytt. Går det?

Du borde få en månad på dig
Citera
2023-02-10, 05:44
Medlem
Isnatts avatar
Jag har en båge fram med 3 stora extraljus. Kollar besiktningsmannen denna extrautrustning vid besiktning, så dom inte står för högt eller är det bara bilens ordinarie ljus den kollar?
Citera
2023-02-13, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag har en båge fram med 3 stora extraljus. Kollar besiktningsmannen denna extrautrustning vid besiktning, så dom inte står för högt eller är det bara bilens ordinarie ljus den kollar?
Är extraljusen av typen av typen fjärrljus så ska endast kontrolleras att de inte går att tända tillsammans med halvljuset.
På extraljus av typen dimljus/kurvljus kontrolleras inställningen, så att de inte bländar.
Egentligen ska även kontrolleras att dimljusen inte går att tända tillsammans med halvljuset.
D v s endast går att tända tillsammans posljus och dimbaklampa.
Men denna senare kontroll är det i praktiken ingen som utför nu för tiden.
Seriösa biltillverkare, som t ex Mercedes, Honda och Suzuki m fl, levererar bilen i "laglydigt" utförande - INTE som tex Volvo.
Citera
2023-02-15, 14:10
Medlem
Hivmannnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Är extraljusen av typen av typen fjärrljus så ska endast kontrolleras att de inte går att tända tillsammans med halvljuset.
På extraljus av typen dimljus/kurvljus kontrolleras inställningen, så att de inte bländar.
Egentligen ska även kontrolleras att dimljusen inte går att tända tillsammans med halvljuset.
D v s endast går att tända tillsammans posljus och dimbaklampa.
Men denna senare kontroll är det i praktiken ingen som utför nu för tiden.
Seriösa biltillverkare, som t ex Mercedes, Honda och Suzuki m fl, levererar bilen i "laglydigt" utförande - INTE som tex Volvo.

Inkoppling av dimstrålkastare kontrolleras på följande sätt.

Att dimstrålkastare inte kan lysa utan att positionslyktor bak lyser

Att dimstrålkastare kan släckas när halvljuset lyser.

Alltså inget fel om dimstrålkastare och halvljus kan lysa samtidigt.

Det är skillnad på vad som är lagligt att använda under dagsljus och vad som ska kunna vara inkopplat

Som vanligt så skriver du saker du inte har koll på och då blir det därmed fel.
Senast redigerad av Hivmannnen 2023-02-15 kl. 14:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in