2011-03-24, 11:59
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DVDG
Det behövs det nog visst det. Jag tolkar det som att du inte har någon sådan utbildning? Eftersom du inte har lyckats "omkullkasta" min teori.

Jag har en fil. kand i religionsvetenskap och har läst 40 poäng socialantropologi. Jag har inget större behov av att omkullkasta din teori, eftersom din teori är helt ovetenskaplig och står bortom all akademisk konsensus.

Citat:
Det är inte heller en teori utan en vetenskapligt framställd och bevisa verklighet som jag i dess renaste form har redogjort för [...]
Som Brollio eftersöker, så vore det trevligt med någon annan källa än dig själv. Att kalla det 'vetenskapligt' för att sedan bara hänvisa till dina egna observationer är ju inte så ...vetenskapligt.
Eller för att tala i klarspråk, all aktad forskning/litteratur i ämnet talar emot dig. Det finns folk som vigt sitt verksamma yrkesliv åt frågan med religionens uppkomst. Du är inte i närheten av en rimlig teoretisk modell.

Vad gäller diskussionen ang araberna som ett utfryst folk, så bör du kanske ta i beaktande att Islam är en abrahamitisk religion. Geografiskt, samhälleligt och kulturellt ingick araberna i samma kontext som de första judarna.
...och du, om du anser att det "står lite" om arabväldet i historieböckerna, är det kanske dags att byta ut ditt val av litteratur. Jag tror att du har tagit dig vatten över huvudet.
Citera
2011-03-24, 11:59
Medlem
xtremewalkers avatar
Citat:
Jag håller med dig ända till "att hävda att man är en bättre källa än någon som studerat religionsfenomenologi i 20 år upplevs däremot tämligen oseriöst". Tyvärr så är en person som har studerat falskhet i 20 inte trovärdig, i mina ögon och de flesta andras, alls. Den personen (du?) har ju i 20 år blivit påverkad och färgad, hänger du med? Alltså, religion existerar egentligen inte. Det är ett låtsasord, det GÅR inte att studera låtsasbegrepp. Det bryts ut från sina inlindande osanninger och jag beskriver hur det gick till från början i första inlägget.

Du drar bara egna slutsatser jag kan inte tala för alla religioner, Koranen är Guds ord och den enda religiösa bok som inte ändrats. Du har inte övertygat mig nått.
Citera
2011-03-24, 12:12
Medlem
HamatoYoshis avatar
- Vad anser ni om detta?
Jag kan inte svara på detta eftersom du inte nämner några källor. Det vore oerhört intressant att läsa mer om dina teorier. Finns det annan forskning inom området som du stödjer dig på? Vilka författare har du använt dig av för att styrka dina teorier?

"Det jag kommit fram till i min undersökning och även genom mina bevis jag framställt är att all religion ursprungligen uppkommer från det gemensamma ändamålet - att få sin ras att framstå som den överlägsna."
Jag ser inga bevis på något i ditt inlägg, det du har är några teorier om ett ämne så är nästintill omöjligt att skåda vetenskapligt utan att gå tillbaka till förstahandskällorna. För att få svaret på dina frågor krävs det flera år av undersökningar, och eftersom du väljer att slänga upp din information på ett internetforum istället för att publicera det så tror jag att du inte har gjort en undersökning av vetenskapligt värde.

- Har religion bidragit till mer ont än gott?
I det stora hela, om du ser jorden ovanifrån och tänker: "Vad har religion gjort för denna planeten?" så tror jag att de flesta tänker att religion är något negativt.
Däremot om du ser det från ett individperspektiv, både i det förflutna och nutid så tror jag att religion anses som något vackert som har skänkt glädje och lycka.

- Är det möjligt att religionen från början har förenklats så pass mycket att vi idag inte har en aning om vad de ursprungliga "författarna" egentligen menade?
Ja det tror jag. Men jag tror även att du är helt ute och cyklar med dina föreställningar om de olika rasernas påverkan på varandra.
Jag tror att religionerna runt om i världen vant sig vid ett mer eklektiskt förhållningssätt och därför är starkt påverkade av varandra. Det är svårt att i dagens Sverige lyckas med en undersökning likt din utan att lämna landet för att studera religiositeten och dess uppkomst och påverkningar på mänskligheten.

Slutligen vill jag påpeka att dina teorier är intressant, men bevisar inget. Jag vill gärna ha ett PM eller två där du skickar lite litteratur inom ämnet där jag själv kan utveckla mina kunskaper.
Citera
2011-03-24, 12:32
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HamatoYoshi
"Det jag kommit fram till i min undersökning och även genom mina bevis jag framställt är att all religion ursprungligen uppkommer från det gemensamma ändamålet - att få sin ras att framstå som den överlägsna."
Jag ser inga bevis på något i ditt inlägg, det du har är några teorier om ett ämne så är nästintill omöjligt att skåda vetenskapligt utan att gå tillbaka till förstahandskällorna. För att få svaret på dina frågor krävs det flera år av undersökningar, och eftersom du väljer att slänga upp din information på ett internetforum istället för att publicera det så tror jag att du inte har gjort en undersökning av vetenskapligt värde.
Däremot finns det bevis på det motsatta. Antropologer har besökt folkstammar som aldrig någonsin varit i kontakt med andra människor. Trots detta har de haft religiösa system. Enligt DVDG uppstår religion i och med ett vi/dom-tänk, men i dessa fall har det alltså inte funnits något 'dom'. Därmed faller hans teori.
Citera
2011-03-25, 19:32
Bannlyst
Religioner hade uppstått till hjälp utav att behärskar språket och utnyttjar skriftsymboler som egentligen är illusions.
Människan är en trångsynt som fan!!!
Citera
2011-03-25, 22:54
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andgul
Religioner hade uppstått till hjälp utav att behärskar språket och utnyttjar skriftsymboler som egentligen är illusions.
Det där får du nog formulera om. Jag är förvisso ganska trött, men jag förstod faktiskt inte vad du menade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in