2011-03-24, 01:40
Bannlyst
Googlesökning på "höga instanser" ger 265 resultat.

Är "Höga instanser" ingen vettig mening? För mig så blir instanser här olika myndigheter, statliga organisationer och stora företag, där deras inflytande/kompetens/betydelse/viktighet/förmåga är hög. Får känslan av att jag har hittat på en helt egen sats här som bara jag vet vad den betyder?
Citera
2011-03-24, 02:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fysikmotor
Googlesökning på "höga instanser" ger 265 resultat.

Är "Höga instanser" ingen vettig mening? För mig så blir instanser här olika myndigheter, statliga organisationer och stora företag, där deras inflytande/kompetens/betydelse/viktighet/förmåga är hög. Får känslan av att jag har hittat på en helt egen sats här som bara jag vet vad den betyder?

Det korrekta är "Högre instanser". Man använder det alltså i relation till den instans du nu arbetar med.

I vilken situation finner du det lämpligt att använda "höga instanser"?
Citera
2011-03-24, 02:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Etaro
Det korrekta är "Högre instanser". Man använder det alltså i relation till den instans du nu arbetar med.

I vilken situation finner du det lämpligt att använda "höga instanser"?

Okej, nu lät det vettigare. Instans syftar mest på rättsväsendets organisationer? Domstolar? Även polis?

Tänkte ungefär så här: ex "Endast högre instanser har kontroll över Sveriges gränser". Men det låter inte vettigt längre. Tänkte ungefär: Hög instans, obestämd singular form av 'högre instanser'.
Citera
2011-03-24, 02:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fysikmotor
Okej, nu lät det vettigare. Instans syftar mest på rättsväsendets organisationer? Domstolar? Även polis?

Tänkte ungefär så här: ex "Endast högre instanser har kontroll över Sveriges gränser". Men det låter inte vettigt längre. Tänkte ungefär: Hög instans, obestämd singular form av 'högre instanser'.

Njae, tror du tar det lite väl specifikt.

Om jag talar med en receptionist på Nordea och tycker att jag inte får som jag vill, kanske jag vill "ta det till en högre instans", dvs gå till hans/hennes chef.

Går såklart även att använda som du sa, men det är inte det enda sättet. Ofta talar man ju om att överklaga till högre instans om man inte fått som man vill i rätten, dvs gå från t.ex. tingsrätt till hovrätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in