2004-09-15, 21:12
Bannlyst
Såg ett inslag om dieselsmugglare i Norrland. Är alltså en organiserad smuggling där man tar finsk lågskattad diesel över gränsen och säljer vidare (till bilägare och villaägare). Tydligen gör de sig en rejäl hacka på det här, men hur mycket är frågan.

Hur mycket betalar de för finska dieseln?
Hur mycket säljer de den för i Sverige?
Hur mycket rymmer en stor tankbil?
Citera
2004-09-15, 22:42
Medlem
dom kanske har dragit en pipeline över torneälv nej seriöst så vet jag inte vad finskt diesel kostar men det känns som att det inte kunde vara så otroligt mycket billigare, dock så ifall en tankbil rymmer 4000 liter så är det ju ändå pengar
Citera
2004-09-16, 00:11
Bannlyst
Jag har för mig att finsk diesel kostade runt 3 kr/l för 7 år sedan. Nån som har en nyare siffra?

Edit: dessutom rymmer väl en tankbil avsevärt mer än 4000 liter, kanske runt 100 000 liter, eller är det jag som är ute och cyklar.
Citera
2004-09-16, 11:14
Medlem
Vädurs avatar
Det går 1000 liter på en kubikmeter.
Så gissningen på 4000 liter är väl inte så helt dum, om man kikar på en liten tankbil.
Hur mycket brukar man räkna med att det går i en vanlig oljetank som var och en har ståendes på sina villatomter? En sådan tank uppkastad på flaket på en lätt lastbil (som klarar vikten) borde kunna generera en söt extrainkomst (eller minskade egna utgifter).
Citera
2004-09-16, 11:26
Moderator
Sun Rulers avatar
Då min finska är pinsamt usel kan det finnas utrymme för felaktigheter i denna prisrapport från landet i öster...

1l diesel kostar på Shell i Finland ca 6.25 SKR
Citera
2004-09-16, 11:43
Medlem
CoolTrasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mossad
Jag har för mig att finsk diesel kostade runt 3 kr/l för 7 år sedan. Nån som har en nyare siffra?

Edit: dessutom rymmer väl en tankbil avsevärt mer än 4000 liter, kanske runt 100 000 liter, eller är det jag som är ute och cyklar.

Rinde till en kompis på macken (Teboil).

Brännolja (om man köper minst 1000 liter) kostar 0,48 € litern.

Dieselolja kostar 0,84 € per liter då man tankar bilen.

Bägge är samma Diesel men olika beskattade.

Brännoljan innehåller dessutom ett färgämne som gör
den lätt att upptäcka om man "skattefuskar"...

Blir man ertappad att köra med brännolja i bilen "kostar det skjortan",
men har tyvärr inga summor på böterna.
Citera
2004-09-16, 13:24
Medlem
prizzes avatar
På TV sa de att man tjänade 2 kr/liter. Men att dra en slang från Finland till Sverige är väl inte en så dum idé. Lägger man den så att den inte syns direkt borde det ju funka. Då kan man låta slangen ligga och pumpa över disel dygnet runt. Måste vara smidigare än att köra med tankbil.
Citera
2004-09-16, 14:03
Medlem
det är ju inte rågan om smugling både sverig och finland är med i EU och det är fri rörlighet som gäller, ingen kan hindra dig att beställa disel i finland det är bara det att frakten blir lite dyr
Citera
2004-09-16, 14:20
Medlem
proktologens avatar
Nej, men du måste betala punktskatt i förskott på den mängd du avser föra in. Sedan måste fordonet klara säkerheten och föraren ska ha adr-certifikat.

Att det rör sig om samma bränsle men olika skattesatser i Finland är rent bullshit. Den röda dieseln är skitigare (ryker och stinker förjävligt).
Citera
2004-09-16, 14:53
Medlem
#Nej, men du måste betala punktskatt i förskott på den mängd du avser föra in.#

nä det är så att om skatten är betald i ett eu land så räcker det i detta fall finland,,

#Att det rör sig om samma bränsle men olika skattesatser i Finland är rent bullshit. Den röda dieseln är skitigare (ryker och stinker förjävligt#
nä den disel som finns i mackar är så kalad miljö disel den är sämre innehåller mindre energi per liter
röd disel är vanlig disel färjad för att vara olaglig i finlandsamma som den svenska gröna som är olaglig här, men det är inte olagligt att köra på röd disel i sverig, men ja vet inte vad finnarna säjer om man kommer farande med grön disel där
Citera
2004-09-16, 14:54
Medlem
Dieseltruck

Angående storleken på tankbilen:

Enligt lagar och förordningar så får man bara lasta ett visst tonage på en lastbil, jag tror det är 25 respektive 37 ton beroende på bil. Om vi tar 30 ton som exempel bara för att underlätta räkningen så får vi:

30000 kg diesel genom 0,8, (som är densiteten för diesel):37500 liter.

Har dock svårt att så stora tankerbilar byggs.

Är ruskigt osäker på siffrorna, förutom densiteten, men där kan ni få något så när en uppfattning.

Tjena!
Citera
2004-09-16, 16:46
Medlem
CoolTrasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proktologen
Nej, men du måste betala punktskatt i förskott på den mängd du avser föra in. Sedan måste fordonet klara säkerheten och föraren ska ha adr-certifikat.

Att det rör sig om samma bränsle men olika skattesatser i Finland är rent bullshit. Den röda dieseln är skitigare (ryker och stinker förjävligt).

Jag var och kollade på Fortum Finland´s PRODUKTDATA och kan inte
se nån större skillnad på Bränn- och Dieseloljan..

Svavelhalt, flampunkt, densitet, vikositet, cetanindex, kokstal,
askhalt, sediment, polyaromater, smörjbarhet och andra värden,
som jag inte har ett hum om vad de betyder, är ungefär lika.

Och efter att ha båtat både i Finland och Sverige vill jag inte
påstå att fritidsbåtarna "ryker och stinker förjävligt" i Finland
jämfört med Sverige.

Men du har rätt i att den dyrare av nån anledning luktar lite "renare"..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in