Citat:
Ursprungligen postat av 1st
Okej, det ska jag titta på.
Någonting jag reagerar över är att man aldrig får se försökspersonen rita sin bild och nu har jag sett en del klipp av Uri Geller utföra just det tricket. Suspekt?
Och varje gång han utför tricket så intygar han sin publik, något i stil med: "Det du har ritat är väldigt konstigt, vanligtvis ritar folk ett hus, en bil eller en blomma...". It's part of the illusion.
Underhållande, ja. Tankeläsning? Tveksamt. Ännu är jag inte övertygad.
Det som du borde bli övertygad av är att många andra, bland annat James Randi, också kan utföra tricket (vilket det är) och sedan förklara hur dom gör. Utan att det är någon tankeläsning i gång.
Uri Geller borde inte lura någon längre. I alla fall ingen med lite källkritik och intresse av vekligheten. Det finns så många som kan göra samma saker som han kan, och sedan berätta hur dom gjorde det (så att även du kan lära dig).
T ex. Vi säger att jag inte förstår hur ett par styltor fungerar. Om X säger att änglar bär honom när han går över ett 2m högt staket med styltor på fötterna så kommer jag:
A tro på honom
B fundera vad är det han har på fötterna, kolla upp vad det är, läsa på, tillverka egna, gå över staketet själv utan att änglar bär mig.
Du får vara A eller B, det är upp till dig