2011-03-24, 01:35
Medlem
-Mr.Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Kolla detta, med Filip o Fredrik, samma grej:

http://www.youtube.com/watch?v=feUUZ_dNuJk
Får väl inte se när bilden ritas där heller?

Man får heller inte höra några regler för hur bilden ska se ut, men ändå är bilderna så enkla i alla fall där Uri gör sitt trix.

Väldigt smart och klurig magiker Uri, men varför skulle de klippa så mycket om det nu var på riktigt? Varför inte bara ta allt i en tagning?
Citera
2011-03-24, 01:35
Medlem
nozinans avatar
Citat:
De var ju inte ens i narheten av vad Uri Geller gjorde!

Uri Geller ritar vad andra ritat i forvag, och lyckas pa telepatisk vag kopiera deras teckningar!

Någon har talat om för henne att hon ska rita en teckning, eller hur? Där har du tillfället när de påverkat vad hon ska rita. Att du är så okritisk när det gäller din dogmatiska tro på uri kan jag inte förstå. Skillnaden är att man tom får se när Derren påverkar vad "offret" ska rita men inte ens då förstår man hur han gör. Det är därför han är överlägsen.
Nej Derren är inte i närheten utan förbi och framför, flera ljusår.
Som tex här: http://www.youtube.com/watch?v=If_9j7A8sEg
Jag kan skicka klipp hela veckan där mentalister/illusionister fullständigt äger Urins billiga trick.
Senast redigerad av nozinan 2011-03-24 kl. 01:54.
Citera
2011-03-24, 01:49
Medlem
Tjock_och_Rökers avatar
För er som tror att man kan böja skedar med mental förmåga har jag tips på en och annan bok eller kurs inom medicin/biologi att plöja igenom. Det finns ett STARKT skäl till att dessa människor kallar sig för "illusionister" och inget annat. Det är deras utväg när folk avslöjar deras sluga tricks. De är bra, väldigt bra, bland de bästa i världen på att trixa, men köp det inte rakt av.
Citera
2011-03-24, 02:05
Medlem
Chilifoefans avatar
Om det nu är så att t.ex. Uri Geller har paranormala förmågor, så känns det ju JÄVLIGT tråkigt att det enda han kan är att böja skedar och rita.
Citera
2011-03-24, 02:08
Medlem
Mr.Junkyards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilifoefan
Om det nu är så att t.ex. Uri Geller har paranormala förmågor, så känns det ju JÄVLIGT tråkigt att det enda han kan är att böja skedar och rita.

Kunde inte sagt det bättre. Vad är det som är så jävla spännade med det?
Citera
2011-03-24, 02:18
Medlem
Random-Walks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilifoefan
Hehe, spot on. Han skulle ju kunna syssla med lite seriösare grejer som att avslöja militära hemligheter, patenthemligheter och dylikt.

Nej just ja, han är ju bara fejk. Precis som alla andra klappträn som kan hitta vatten med slagrutor, spå väder med knän och annat skit.
Citera
2011-03-24, 02:18
Bannlyst
Citat:
Och 1,5 timmar varje sondagkvall, 20.00 21.30 pa kanal 5, med borjan denna sondag!

Okej, det ska jag titta på.

Någonting jag reagerar över är att man aldrig får se försökspersonen rita sin bild och nu har jag sett en del klipp av Uri Geller utföra just det tricket. Suspekt?

Och varje gång han utför tricket så intygar han sin publik, något i stil med: "Det du har ritat är väldigt konstigt, vanligtvis ritar folk ett hus, en bil eller en blomma...". It's part of the illusion.

Underhållande, ja. Tankeläsning? Tveksamt. Ännu är jag inte övertygad.

Kopierad kommentar från YouTube:

Citat:
You know Geller does that same bullshit story all the time at every show...the CIA testing, the people draw houses, flowers. And always saying he totally isn't sure if it's going to work. And doing bullshit with people at home. Which ofcourse cannot be tested.

...Och jag kan inte göra annat än att hålla med.
Senast redigerad av 1st 2011-03-24 kl. 02:33.
Citera
2011-03-24, 02:23
Medlem
Jag blir fanimig mörkrädd av de tomtar som här skriver om att detta verkligen skulle vara något övernaturligt. Allt som görs av mentalisterna i Fenomen osv. har gjorts av personer som absolut inte har någora paranormala egenskaper alls. såsom Derren Brown, Henrik Fexeus m.fl.

Uri Geller är inte övernaturlig, och allt han gör är trick som alla många magiker ser som klassiker. Shit nä fyfan vad arg jag blir. och ledsen.
Citera
2011-03-24, 02:36
Medlem
Men för fan. Derren Brown är nog den skickligaste på sånt här och han säger själv att allt är bara tricks, manipulation och hypnos, inget övernaturligt alls. Han avskyr människor som utnyttjar sådana här färdigheter till att lura i folk att de har övernaturliga krafter, och har själv avslöjat ett par stycken.
Citera
2011-03-24, 02:39
Medlem
Halge78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1st
Okej, det ska jag titta på.

Någonting jag reagerar över är att man aldrig får se försökspersonen rita sin bild och nu har jag sett en del klipp av Uri Geller utföra just det tricket. Suspekt?

Och varje gång han utför tricket så intygar han sin publik, något i stil med: "Det du har ritat är väldigt konstigt, vanligtvis ritar folk ett hus, en bil eller en blomma...". It's part of the illusion.

Underhållande, ja. Tankeläsning? Tveksamt. Ännu är jag inte övertygad.

Det som du borde bli övertygad av är att många andra, bland annat James Randi, också kan utföra tricket (vilket det är) och sedan förklara hur dom gör. Utan att det är någon tankeläsning i gång.

Uri Geller borde inte lura någon längre. I alla fall ingen med lite källkritik och intresse av vekligheten. Det finns så många som kan göra samma saker som han kan, och sedan berätta hur dom gjorde det (så att även du kan lära dig).

T ex. Vi säger att jag inte förstår hur ett par styltor fungerar. Om X säger att änglar bär honom när han går över ett 2m högt staket med styltor på fötterna så kommer jag:
A tro på honom
B fundera vad är det han har på fötterna, kolla upp vad det är, läsa på, tillverka egna, gå över staketet själv utan att änglar bär mig.

Du får vara A eller B, det är upp till dig
Citera
2011-03-24, 02:42
Medlem
nej-s avatar
Citat:
Uri Geller får aldrig ha en dålig dag?

Om en metereolog eller astrolog skulle ha >90% lyckade prognoser, så skulle vederbörande anses vara fenomenalt skicklig, men om Uri Geller någon enstaka gång skulle misslyckas, så döms han genast ut som charlatan...varför?

Att även Uri Geller kan misslyckas någon gång, bevisar ju bara att han inte är vår Allsmäktige Gud...det är mänskligt att fela!

vänta nu, om jag fattat allt rätt så menar du att meterolog/astrologer inte alls studerat jorden och hur dess temperaturer fungerar, hur lågtryck och högtryck fungerar etc etc. utan bara chansar?
Inte alls att de får in bilder som är tagna uppe i rymden och sedan studerar vilket håll molnen, värmen, regn, snö w/e åker åt, för att sedan illustrera det grafiskt i nyheterna?
Citera
2011-03-24, 02:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Halge78
Du får vara A eller B, det är upp till dig

Jo, det där skedtricket blev jag ju inte direkt förbluffad över, det var mer teckningarna som han lyckades rita av. Det märkliga ligger i när Uri viker pappret och får det som försökspersonen har ritat att stämma överens storleksmässigt med det han själv har ritat. Är pappret rekvisita som han använder sig utav?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in