2015-08-28, 18:25
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Uri Geller själv har på senare år helt slutat påstå att han har övernaturliga förmågor. Han har inte gjort avbön eller påstått motsatsen, men han kallar sig nuförtiden för "mystiker" istället för paranormal. Dvs han har själv övergett påståendet att han besitter några övernaturliga krafter, så snart är det bara tomtar som du, DoÅ och LGM kvar som kommer med sådana påståenden..
Detta har jag missat...
Jag har aldrig någonstans, någonsin, sett honom påstå sig ha "övernaturliga krafter". Inte heller att han kallat sig "paranormal".
Du hävdar nu att han "slutat", med något jag inte ens visste att han börjat med...

Så ... jag tror dig inte. (Man kan inte sluta med ngt man aldrig börjat.)
Citera
2015-08-28, 22:59
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alienna
Detta har jag missat...
Jag har aldrig någonstans, någonsin, sett honom påstå sig ha "övernaturliga krafter". Inte heller att han kallat sig "paranormal".
Du hävdar nu att han "slutat", med något jag inte ens visste att han börjat med...

Så ... jag tror dig inte. (Man kan inte sluta med ngt man aldrig börjat.)

Öh nähä... se https://en.m.wikipedia.org/wiki/Uri_Geller#Paranormal_claims och kolla källorna, trist för en movalls typ som dig att du inte hade något vettigt att komma med eller kollar lite själv!
Citera
2015-08-29, 00:08
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Öh nähä... se https://en.m.wikipedia.org/wiki/Uri_Geller#Paranormal_claims och kolla källorna, trist för en movalls typ som dig att du inte hade något vettigt att komma med eller kollar lite själv!
Citatet: "I can bend metal"... Oj, så vettigt!
Citera
2015-08-29, 00:52
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:

I can say with absolute certainty I do not cheat. I am not a magician. I have been tested by some of the most eminent scientists in the most prestigious laboratories of the world, who wrote up their results in highly respected journals.

http://www.theguardian.com/theguardian/2000/nov/08/guardianletters1

Och om inte det räcker:

Geller has claimed his feats are the result of paranormal powers given to him by extraterrestrials..
Frum, David (2000). How We Got Here: The '70s. New York, New York: Basic Books. p. 132. ISBN 0-465-04195-7.
Citera
2015-08-29, 11:02
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:

Och du kunde naturligtvis i din dumhet läsa vidare än rubriken där han påpekar om journalister som föraktar paranormalt?? Kanske dags att komma med något matnyttigt istället för ditt tramsande?
Citera
2015-08-29, 13:47
Medlem
Aliennas avatar
Jag har en känsla av att ni svarar på något helt annat än det jag kommenterade...
Min kommentar gällde påstående om vad han "slutat" kalla sig...
Citera
2015-08-29, 15:29
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Jag har en känsla av att ni svarar på något helt annat än det jag kommenterade...

Menar du att han fortarande säger sig ha paranormala förmågor eller vad?? Kan du överhuvudtaget skriva ett vettigt inlägg som går att förstå??

Uri Geller är en charlatan som påstått att han har paranormal förmågor som han inte har, något intressant att säga om det???
Citera
2015-08-29, 16:22
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:

Han slutade kalla sig paranormal redan 2007- I en tysk tidningsintervju (Magische Welt, November 2007) sa han t.ex.: I’ll no longer say that I have supernatural powers. I am an entertainer. I want to do a good show. My entire character has changed.

Men det är ju möjligt att han börjat kalla sig paranormal igen - hat du något särskilt exempel du tänker på?
Citera
2015-08-29, 17:38
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
I’ll no longer say that I have supernatural powers.
Ja men då så...
Det tyder ju på att han börjat säga att han har supernatural (övernaturliga) powers - och då kan han ju "sluta" med det (eftersom han en gång börjat...).

Per definition kan det ju inte finnas ngt övernaturligt, eftersom allt som finns är naturligt.

Sedan tar du upp "kalla sig paranormal igen"... Nu var det ju "supernatural powers" i det citerade - inte "paranormal".

Supernatural och Paranormal är två olika ord, med två olika betydelser. (Olika ord brukar betyda olika...)
Bara gnm att titta på orden kan man "se" att supernatural har att göra med: Naturen - ngt bortom/utanför den.
På samma tydliga vis handlar paranormal om: Det Normala - ngt bredvid/utanför det normala.

Normalitet och Natur är två olika ord, med två olika betydelser...
Citera
2015-08-29, 19:52
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Det är förstås omöjligt att bevisa att det inte skedde något paranormalt under testerna såhär i efterhand, det man kan göra är att ta fram är de använda underlagen, metoderna och resultaten - och de visar att grova fel begicks. Ledtrådar och antydningar var flitigt förekommande och det vet du säkert själv - det är ju inte som om det är svårt att hitta kritiken...

Likaså kan man försöka upprepa testerna under kontrollerade former vilket gjorts vid ett flertal tillfällen utan framgång. Slutligen kan man be att få testa Uri Geller igen, men han har uttryckligen sagt att han inte är "intresserad" av att testas, och även avböjt att testas av ditt hatobjekt #1 (Randi).

Så vad finns kvar att titta på? Rykten och påståenden.. Och även där går du bet, för t.o.m. Uri Geller själv har på senare år helt slutat påstå att han har övernaturliga förmågor. Han har inte gjort avbön eller påstått motsatsen, men han kallar sig nuförtiden för "mystiker" istället för paranormal. Dvs han har själv övergett påståendet att han besitter några övernaturliga krafter, så snart är det bara tomtar som du, DoÅ och LGM kvar som kommer med sådana påståenden..
Oavsett hur Uri Geller-testerna kritiserats, så är ändå resultaten kvar.
Uri Geller gissade rätt på samtliga kuvert han valde gissa på.
Geller manipulerade en våg utan att röra.
Geller klarade även något test till.
Kuvert-testet var av dubbel-blindkaraktär.
Och varför måste Uri Geller fortsätta att ställa upp på test efter test? Han har ju faktiskt ställt upp på flera olika tester, under flera år. Varför ska han fortsätta och fortsätta i all evighet?

Och varför pratar du om "kontrollerade tester" som om det inte var tal om just kontrollerade tester med Uri Geller etc?
Försök inte få det till att det handlade om en Uri Geller som bara svansade in med sin kanin i sin höga hatt och började dra upp kaniner till "de lättlurade forskarnas" stora häpnad.
Det Var tester som konstruerats med samma vetenskapliga standard som vid allt annat de gjorde.
Det var dessutom tester som fortsatte under flera år.
Om Uri Geller har några förmågor?
Testernas resultat säger att han har det iaf.
Jag är alltså tvungen att respektera dessa.
Citera
2015-08-29, 19:59
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Aldrig, däremot är det trams du håller på med när du tjafsar om skillnader mellan paranormalt och övernaturligt, särskilt med tanke på att både du och jag skrev "övernaturliga" redan från början.
Om du skriver "övernaturligt", och jag ifrågasätter det du skrivit... Då kan jag väl inte ifrågasätta något annat, än just det du skrev!
DU skrev om "övernaturligt" - och då ifrågasatte jag om detta "övernaturligt".

(Är du verkligen så korkad, på riktigt?)

Att klargöra att två olika ord har helt olika innebörder, för någon som fattar nada... Ja, det är nog tjafsigt...
Går ut och tjafsar mig en glasstrut, i stället för att tjafsa med korkskallar på flashback.
Citera
2015-08-29, 20:01
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Oavsett hur Uri Geller-testerna kritiserats, så är ändå resultaten kvar.
Uri Geller gissade rätt på samtliga kuvert han valde gissa på.
Geller manipulerade en våg utan att röra.
Geller klarade även något test till.
Kuvert-testet var av dubbel-blindkaraktär.
Och varför måste Uri Geller fortsätta att ställa upp på test efter test? Han har ju faktiskt ställt upp på flera olika tester, under flera år. Varför ska han fortsätta och fortsätta i all evighet?

Och varför pratar du om "kontrollerade tester" som om det inte var tal om just kontrollerade tester med Uri Geller etc?
Försök inte få det till att det handlade om en Uri Geller som bara svansade in med sin kanin i sin höga hatt och började dra upp kaniner till "de lättlurade forskarnas" stora häpnad.
Det Var tester som konstruerats med samma vetenskapliga standard som vid allt annat de gjorde.
Det var dessutom tester som fortsatte under flera år.
Om Uri Geller har några förmågor?
Testernas resultat säger att han har det iaf.
Jag är alltså tvungen att respektera dessa.

Uri har aldrig ställt upp på ett test utfört av folk som är skeptiskt inställda till hans påstådda förmågor.
Jo en gång förstås, när han var med i Carson Show och Randi hade bytt ut de uppmjukade skedarna mot vanliga skedar - men då gick det ju mycket riktigt åt helvete också
https://www.youtube.com/watch?v=TNKmhv9uoiQ

Uri lärde sig dock den gången att vara försiktig och därför ställer han inte gärna upp på tester längre, dessutom lärde han sig att aldrig använda någon annans sked...
https://youtu.be/zLgV5P-PmUE (titta vid 1.03-1.10.... pinsamt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in