2012-04-11, 18:08
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Uri Geller har ju de facto har böjt tiotusentals skedar hemma hos folk, utan att själv ha vidrört deras skedar!

Uri Geller böjde ju stora delar av det svenska folkets matbesticksförråd 1974, man borde alltså ha haft videokameror installerade i de svenska hemmen då?
Njaaeee...
Det anser jag vara ett utsökt exempel på felaktig slutsats.

"Hemma hos folk" - var det "folk" själv som orsakade alla 'böjningar'.
"Svenska folkets" bestickförråd - böjdes av "svenska folket".
(Detta säger även UG, som förklaring till det som sker. Det är alltså inte HAN som böjt skedar hemma hos folk ... vilket han heller aldrig påstår.)
Uri Geller agerar i dessa fall (endast) som någon sorts - katalysator.
Citera
2012-04-11, 21:20
Medlem
doublelifts avatar
ehhh, jag har redan svarar på detta, och än en gång så KÖR DU COPY AND PASTE av EXAKT SAMMA SOM JAG SVARADE PÅ. Känns inte värt att svara längre när du själv inte lägger tid på inläggen. Skriv vad du själv anser istället för klistra från uri's hemsida. DoÅ, were done. Svara endast om du skriver något utan inklistrat material av något slag.
Senast redigerad av doublelift 2012-04-11 kl. 21:28.
Citera
2012-08-30, 02:01
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alienna
Njaaeee...
Det anser jag vara ett utsökt exempel på felaktig slutsats.

"Hemma hos folk" - var det "folk" själv som orsakade alla 'böjningar'.
"Svenska folkets" bestickförråd - böjdes av "svenska folket".
(Detta säger även UG, som förklaring till det som sker. Det är alltså inte HAN som böjt skedar hemma hos folk ... vilket han heller aldrig påstår.)
Uri Geller agerar i dessa fall (endast) som någon sorts - katalysator.

Jag menade just det, att Uri Geller var ett medium mellan folket och deras matbestick som böjde sig när han uppträdde i TV-rutan...
Citera
2012-09-01, 00:08
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Jag menade just det, att Uri Geller var ett medium mellan folket och deras matbestick som böjde sig när han uppträdde i TV-rutan...

Tycker det är helt absurt roligt att 2012 pratas det fortfarande om Geller.
Då jag själv sysslar med trolleri (mest mentalism liknande "trick) och hänger i kretsar där folk personligen mer eller mindre känner mannen. Det finns absolut INGEN i dessa kretsar (de som är lite mer avancerade när det gäller trolleri) som inte vet precis hur han gör sina "tricks". Jag personligen kan på minst 5 olika sätt böja skedar och det inkluderar illusionen av att det händer i "offrets" händer. Det finns ingen magi, övernaturligt eller konstigt med det. Utan det är ett trick! Inget annat!

Jag är fullt medveten om att detta kommer inte spela någon roll då människor av någon anledning vill tro att Geller har "riktiga" krafter. Men jag kan garantera att så är INTE fallet. Han har aldrig gjort något som inte andra trollkarlar redan har gjort. Enda skillnaden är att han påstod att det var på riktigt. Oetiskt om ni frågar mig.
Citera
2012-09-01, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Då jag själv sysslar med trolleri (mest mentalism liknande "trick) och hänger i kretsar där folk personligen mer eller mindre känner mannen. Det finns absolut INGEN i dessa kretsar (de som är lite mer avancerade när det gäller trolleri) som inte vet precis hur han gör sina "tricks". Jag personligen kan på minst 5 olika sätt böja skedar och det inkluderar illusionen av att det händer i "offrets" händer. Det finns ingen magi, övernaturligt eller konstigt med det. Utan det är ett trick! Inget annat!

Jag är fullt medveten om att detta kommer inte spela någon roll då människor av någon anledning vill tro att Geller har "riktiga" krafter. Men jag kan garantera att så är INTE fallet. Han har aldrig gjort något som inte andra trollkarlar redan har gjort. Enda skillnaden är att han påstod att det var på riktigt. Oetiskt om ni frågar mig.

Lägg upp ett klipp och visa det då. Ord räcker inte.
Citera
2012-09-01, 13:16
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrilleP

Ett klipp på vad? När jag böjer en sked?
Citera
2012-09-01, 13:19
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrilleP

http://www.youtube.com/watch?v=FpB4Ar93xwU

Ser det fantastiskt ut?!

Jag ger dig en chans att klura ut hur man gör innan jag berättar det.
Citera
2012-09-01, 13:42
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag är fullt medveten om att detta kommer inte spela någon roll då människor av någon anledning vill tro att Geller har "riktiga" krafter.
Du har helt rätt, att det kryllar av illusionister som kan göra exakt vad Geller kan spelar ingen roll, de troende ser inte det som en förklaring till att Geller kanske också trollar.

Det är precis samma sak med medium som en del tror kan tala med döda, även om någon avslöjas som fuskare så tror dom i alla fall, att det bara var fusk just då, eller att alla andra verkligen talar med lik.

Jag tycker det är otroligt fascinerande att denna benhårda tro finns, att vissa är i så stort behov av att tro så man inte ser det uppenbara.
Citera
2012-09-01, 18:20
Medlem
saurezs avatar
Citat:

Du har så rätt så!

Egentligen är hela den här tråden meningslös, eftersom TS inte kommer att ge sig, oavsett hur fel han har. Geller är en (medioker) illusionist som har blivit världskänd pga att TS och andra VILL tro att det är mer bakom. Detta har påpekats otaliga gånger i denna tråd, men tron är orubblig. Fenomenet är välbekant, och det beskrivs ganska bra i denna artikel som handlar om 11 september, men det är lika jämförbart på Geller-tramset:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/darfor-tror-vi-pa-konspirationer

Citat: ”I det konspirativa tänkandet är emellertid sanningsfrågan inte det avgörande. Den som verkligen vill tro på konspirationer låter sig inte påverkas av nya fakta eller av påståenden om vad som är sant eller falskt. Konspirationsteoretikern väljer ut de fakta som passar in i hans teori och sållar bort sådant som motsäger den. ”
Citera
2012-09-03, 14:21
Medlem
Kobolds avatar
Citat:

Finns ingen anledning för någon att tro att din förklaring skulle ha något med någon slags verklighet att göra.
Citera
2012-09-04, 01:08
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saurez
Citat: ”I det konspirativa tänkandet är emellertid sanningsfrågan inte det avgörande. Den som verkligen vill tro på konspirationer låter sig inte påverkas av nya fakta eller av påståenden om vad som är sant eller falskt. Konspirationsteoretikern väljer ut de fakta som passar in i hans teori och sållar bort sådant som motsäger den. ”
Det är ju till och med så att det som för andra motbevisar konspirationen, i konspirationsteoretikerns ögon snarare visar hur konspiratoriskt det verkligen är.

Vi kan inte övertyga en konspirationsteoretiker som är fast, inte en chans. En sådan person ser oss bara som några som inte kan tänka utanför boxen, som några som inte kan se verkligheten.
Citera
2012-09-04, 20:30
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
SÄPO och livvakter i studion under sändningen som ni hör - det var tydligen förenat med risker att Uri Geller inför det svenska folket bevisade paranormala fenomen...

Någon som skulle kunna tänka sig samma uppståndelse, med SÄPO och livvakter etc, efter ett uppträdande av exempelvis Houdi eller Askernäs?
Näh, för PLO var inte intresserade av dem som de var av israeler som Geller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in