Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-03-23, 18:10
Medlem
Tjaa jag har haft dreads i cirkus ett år nu.
det är gjort med löshår för att jag inte hade tillräckligt långt hår, det är helt naturligt inget vax eller annan smörja bara virkat.
jag har varit inne och "virkat" ihop dom 2 gånger för att håret släppt eller vad man ska säga.

Fråga 1: Så min fråga är vad kan man göra för att det ska "hålla ihop" (bli tightare)? så att det inte släpper så mkt?

Fråga 2: vad kan man göra så att håret doftar gott? förutom att använda schampoo? finns det något man kan blanda hemma? har hört att man typ ska blanda havssalt citron och vatten och sen någon som luktar gott tex te eller någon extrakt eller essens. men ska man ha i det när man duschar och sen tvätta ur det eller hur ska man göra?

Tack på förhand
Citera
2011-03-23, 18:15
Medlem
Nobheads avatar
Lär ju behöva blötläggas länge för att du ska få det att dofta gott.
Citera
2011-03-23, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nobhead
Lär ju behöva blötläggas länge för att du ska få det att dofta gott.

hur menar du nu?
Citera
2011-03-23, 18:25
Medlem
ok.s avatar
Och ska du blötlägga/schampoonera ordentligt kan jag lova dig att dina dreads tids nog tyvärr inte kommer att bli tightare.
Luktar de illa som de är nu, eller strävar du bara efter att lukta lite hallon i håret?
Citera
2011-03-23, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ok.
Och ska du blötlägga/schampoonera ordentligt kan jag lova dig att dina dreads tids nog tyvärr inte kommer att bli tightare.
Luktar de illa som de är nu, eller strävar du bara efter att lukta lite hallon i håret?

talar du av egen erfarenhet eller gissar du nu?
varför kommer dom inte bli tightare?
De luktar absolut ingenting
Citera
2011-03-23, 18:35
Medlem
MaryJanees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingofkingshill
Tjaa jag har haft dreads i cirkus ett år nu.
det är gjort med löshår för att jag inte hade tillräckligt långt hår, det är helt naturligt inget vax eller annan smörja bara virkat.
jag har varit inne och "virkat" ihop dom 2 gånger för att håret släppt eller vad man ska säga.

Fråga 1: Så min fråga är vad kan man göra för att det ska "hålla ihop" (bli tightare)? så att det inte släpper så mkt?

Fråga 2: vad kan man göra så att håret doftar gott? förutom att använda schampoo? finns det något man kan blanda hemma? har hört att man typ ska blanda havssalt citron och vatten och sen någon som luktar gott tex te eller någon extrakt eller essens. men ska man ha i det när man duschar och sen tvätta ur det eller hur ska man göra?

Tack på förhand

Tjohopp!

Jag har själv dreads sedan 1,5 år, dock inte med löshår. För att göra dem tightare innebär det bl.a att man använder rätt shampoo dvs INTE några som helst vanliga shampoo med en massa kemikalier som du köper i affären. Samt att du inte tvättar de oftare än 1 ggr/ vecka, gärna mer sällan. Se till att de torkar ordentligt använd sedan speciellt dread vax som också INTE innehåller kemikalier. När du har tid över så att säga, rulla dem gärna då och då mellan handflatorna. Behöver du ytterligare hjälp att få dem tighta så finns det även thightninggel du kan använda.
Rekommenderar dig även att bada mycket i havet till sommaren då saltet hjälper att göra dem thightare, men se till att du inte gå med våta/ fuktiga dreads då det kan få tråkiga följder som du säkert vet.

Alla de saker jag nämner finner du på http://www.dreadstuff.com/ detta är en svensk sida och tjejen som har det, har 12 års erfarenhet och är otroligt kunnig på området.
Vill du ha hjälp om produkterna kan du alltid skicka ett pm så hjälper jag gärna till.
Senast redigerad av MaryJanee 2011-03-23 kl. 18:38.
Citera
2011-03-23, 18:38
Medlem
ok.s avatar
Citat:
talar du av egen erfarenhet eller gissar du nu?
varför kommer dom inte bli tightare?
De luktar absolut ingenting

Har själv aldrig haft dreads men ett flertal av mina vänner har det. Majoriteten av dom tvättar ens aldrig sina dreads, utan bara luggen (om sådan finns), vilket i och för sig kan bli jävligt ohygieniskt. De kunde till exempel inte vara med på simtesten i skolan, på grund av att det skulle bli väldigt tungt och håret skulle förstöras till en ganska stor del.
Varför de inte blir tightare är på grund av att det sväller, på sätt och vis. Därför är det även viktigt att torka dom helt, annars kan det bildas mögel och oupptäckta djurarter.
De släpper och "luddar" mer, ju mer du sliter på dom, vilket du gör när du frenetiskt schampoonerar in dom i massa kemikalier, i hopp om att de ska dofta gott. Sedan vet jag inte om ditt löshår kan vara en bidragande faktor eller ej, beroende på vilket material dom är i.
Testa spraya en gnutta parfym eller något på då?

EDIT: Såg inlägget över mig, vore inte saltvattenspray något kanske? Det doftar ganska gott också.
Vore ju att göra två flugor på smällen i så fall liksom
Senast redigerad av ok. 2011-03-23 kl. 18:42.
Citera
2011-03-23, 18:41
Medlem
MaryJanees avatar
Citat:
hur menar du nu?

Blötlägg dem aldrig !!
Citera
2011-03-23, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaryJanee
Tjohopp!

Jag har själv dreads sedan 1,5 år, dock inte med löshår. För att göra dem tightare innebär det bl.a att man använder rätt shampoo dvs INTE några som helst vanliga shampoo med en massa kemikalier som du köper i affären. Samt att du inte tvättar de oftare än 1 ggr/ vecka, gärna mer sällan. Se till att de torkar ordentligt använd sedan speciellt dread vax som också INTE innehåller kemikalier. När du har tid över så att säga, rulla dem gärna då och då mellan handflatorna. Behöver du ytterligare hjälp att få dem tighta så finns det även thightninggel du kan använda.

Alla de saker jag nämner finner du på http://www.dreadstuff.com/ detta är en svensk sida och tjejen som har det, har 12 års erfarenhet och är otroligt kunnig på området.

tvättar det ungefär varannan till var tredje vecka och använder ett speciellt scampo för dreads köpt på Lush.
Finns det inget annat alternativ till vax? vill inte använda vax.
Har någon erfarenhet av citron/salt varianten?
Citera
2011-03-23, 18:44
Medlem
MaryJanees avatar
Citat:
tvättar det ungefär varannan till var tredje vecka och använder ett speciellt scampo för dreads köpt på Lush.
Finns det inget annat alternativ till vax? vill inte använda vax.
Har någon erfarenhet av citron/salt varianten?

Du har bara tightninggel som alternativ om du inte vill ha vax och det går minst lika bra. Då köper du en burk av den, sedan tar du 1 del av gelen och lägger i en sprayflaska och sedan 2 delar vatten, se till att det löser sig ordentligt, sedan är det bara att spraya i håret när det är fuktigt efter du har tvättet dem, EJ i torrt hår.
Citera
2011-03-23, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaryJanee
Du har bara tightninggel som alternativ om du inte vill ha vax och det går minst lika bra. Då köper du en burk av den, sedan tar du 1 del av gelen och lägger i en sprayflaska och sedan 2 delar vatten, se till att det löser sig ordentligt, sedan är det bara att spraya i håret när det är fuktigt efter du har tvättet dem, EJ i torrt hår.

Finns de något alternativ till de som man kan använda som man har i hemmet?
Citera
2011-03-23, 19:35
Medlem
MaryJanees avatar
Citat:
Finns de något alternativ till de som man kan använda som man har i hemmet?

Dessvärre inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in