Citat:
Ursprungligen postat av Darsan
Jag får väl kanske lita på banken, ja.
Fri: Precis dom banorna var jag inne på, att binda lånet på ett år hjälper ju inte mycket. Lånet kommer jag ju dras med i många, många år till. Men vill man binda längre så springer ju räntan iväg.
Säg att jag binder 1m i 5 år, och de övriga två i 1-2 år. Om räntan då stiger till 7% om 3 år, ja, då kostar det mig runt 17k/mån (2m obundet + 1m bundet). Men det är ju bara ett fåtal år, för sen går bindningstiden på de ut också, och då är vi tillbaka på ruta ett.
Att istället "go long" och binda hälften på 10 år, och resten på 1 år, ja - då har man ju åtminstone säkrat upp för superextrema katastrofräntor. Men det kostar i månaden.
Ja, vafan, inte är det lätt. Men tack för lite input iaf

OM jag skulle vilja ha längre, bundna räntor, så skulle jag se till att binda delar av lånet vid olika tidpunkter. I någon slags bemärkelse är ju de officiella räntorna alltid "rätt", eftersom bankerna i sin tur säkrar upp sina inlåningsräntor. Däremot, så har du inga garantier för att ett lån som du binder på måndagen, till "rätt" ränta, är "rätt" ränta på tisdagen - ett flygplan kraschar in i en byggnad av världsekonomisk/politisk betydelse, en internationell storbank går i KK eller en jordbävning lamslår något av G8-länderna. (Helt fiktiva exempel - något sådant kan givetvis inte hända i verkligheten!

)
För att göra ett räkneexmpel (utan att påstå att vare sig belopp eller löptider är optimala).
Idag: Bind 1 MSEK 1 år, 1 MSEK 2 år och 1 MSEK 3 år.
Efter 1 år: Bind om första MSEK som löper ut till 3 år
Efter 2 år: Bind om andra MSEK som löper ut till 3 år
Efter 3 år: Bind om tredje MSEK som löper ut till 3 år
Nu ligger hela lånet på bunden 3 årsränta, men "risken" att binda vid fel tillfälle har spridits ut på 3 tillfällen.