2011-03-23, 17:00
Medlem
Hlewagastirs avatar
Den 20 mars skickade Ghadaffi 14 stridsvagnar, 20 pansarskyttefordon, två lastbilar och ett dussintal pickups mot Benghazi för att inta staden, men konvojen förstördes av franskt flyg.

Någon som vet hur detta gick till? Hur många plan krävs det för att göra detta? Eftersom de var på en smal väg så tänkte jag först att det nog var bäst att börja anfallet mot det första och det sista fordonet. Men eftersom det är så många fordon så kanske det är svårt att se vilka man slagit ut eller inte. Så det bästa ur ekonomisk synpunkt (inte slösa ammunition i onödan, den ska räcka till att förstöra alla fordon) är kanske att börja med det bakersta fordonet och arbeta sig framåt?

Läser man Wikipedia så verkar Rafales beväpning vara överdimensionerad för att bekämpa stridsfordon. Så jag antar att de har andra vapen också (bättre att bära med sig 10 pansarvärnsrobotar än en jätterobot)? Kanonen kan nog komma väl till pass, men har den verkligen bara 125 skott?
http://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_Rafale
Citera
2011-03-23, 17:02
Medlem
O Dirlewangers avatar
Klusterbomb?

Edit: Nä, det lär det ju inte vara.

I maj 2008 enades 107 länder om en konvention mot klusterbomber. Hittills har konventionen ratificerats (slutgiltigt bekräftats) av 37 länder, bland dem Frankrike
Senast redigerad av O Dirlewanger 2011-03-23 kl. 17:05.
Citera
2011-03-23, 17:32
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O Dirlewanger
Klusterbomb?

Edit: Nä, det lär det ju inte vara.

I maj 2008 enades 107 länder om en konvention mot klusterbomber. Hittills har konventionen ratificerats (slutgiltigt bekräftats) av 37 länder, bland dem Frankrike

Men inte av Sverige och vi kan slänga på Bombkapsel-90 på våra JAS som sen gör rent hus med en yta på några hundra meter åt vardera riktning. Funkar också mot pansarmål påstås det.

Stridsvagnar bekämpas väl dock med fördel av robotar, om den här konvojen saknade något system för att bekämpa flygmål så är den ju helt chanslös mot moderna stridsflygplan.
Citera
2011-03-23, 20:02
Medlem
DaEzzs avatar
AASM, nytt (2007) vapensystem till Rafaele, billigt och ett perfekt tillfälle att testa det skarpt dessutom. http://en.wikipedia.org/wiki/AASM
Citera
2011-03-23, 20:29
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
AASM, nytt (2007) vapensystem till Rafaele, billigt och ett perfekt tillfälle att testa det skarpt dessutom. http://en.wikipedia.org/wiki/AASM

Jag såg den sidan också, men även den minsta storleken 125 kg är överdrivet mycket för att slå ut ett fordon. Visst, om fordonen kör med korta mellanrum kan man slå ut flera med samma bomb. Men är det inte standard att militärfordon kör med långa mellanrum så att detta inte ska kunna hända?
Citera
2011-03-23, 20:56
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hlewagastir
Jag såg den sidan också, men även den minsta storleken 125 kg är överdrivet mycket för att slå ut ett fordon. Visst, om fordonen kör med korta mellanrum kan man slå ut flera med samma bomb. Men är det inte standard att militärfordon kör med långa mellanrum så att detta inte ska kunna hända?
Är det stridsdelen som väger 125 kg? Eller hela vapnet?
På de flesta robotar utgör stridsdelen ofta nånstans mellan 10-20% av vapnets vikt
Citera
2011-03-25, 22:37
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Är det stridsdelen som väger 125 kg? Eller hela vapnet?
På de flesta robotar utgör stridsdelen ofta nånstans mellan 10-20% av vapnets vikt
Jag antar att det är hela vapnet de menar.

Men det är likväl mycket, 125 kg motsvarar två och en halv Hellfire -fullt tillräcklig för att slå ut en stridsvagn.
Citera
2011-03-25, 23:10
Medlem
Citat:
Jag antar att det är hela vapnet de menar.

Men det är likväl mycket, 125 kg motsvarar två och en halv Hellfire -fullt tillräcklig för att slå ut en stridsvagn.

Det är ju en viss skillnad på Hellfire och AASM.
Den duger utmärkt att döda stridsvagnar med. Vad är problemet?
Citera
2011-03-26, 17:53
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffmeister
Det är ju en viss skillnad på Hellfire och AASM.
Den duger utmärkt att döda stridsvagnar med. Vad är problemet?
Att varje plan kan slå ut 2,5 gånger fler stridsvagnar om de får bättre beväpning.
Citera
2011-03-27, 14:59
Medlem
Citat:
Att varje plan kan slå ut 2,5 gånger fler stridsvagnar om de får bättre beväpning.

Som till exempel Brimstone? http://en.wikipedia.org/wiki/Brimstone_%28missile%29

I artikeln nedan finns det ett klipp där man ser hur Brimstone träffar diverse libyska fordon.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/libyska-rebeller-avancerar_6042609.svd

Fördelen med AASM är att den för det första inte kräver en direktträff för att orsaka skada. En sådan mellan två stridsvagnar som står på tio meters avstånd från varandra och jag kan nästan garantera att stridsvagnarna inte rullar mer efter det. För det andra är de mer multifunktionella på grund av sin storlek. Det går även att bomba kraftiga betongbroar etc. med dem.
Citera
2011-03-27, 23:09
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omregistrerad
Som till exempel Brimstone? http://en.wikipedia.org/wiki/Brimstone_%28missile%29
Precis! Har fransmännen något liknande?

Citat:
Fördelen med AASM är att den för det första inte kräver en direktträff för att orsaka skada. En sådan mellan två stridsvagnar som står på tio meters avstånd från varandra och jag kan nästan garantera att stridsvagnarna inte rullar mer efter det. För det andra är de mer multifunktionella på grund av sin storlek. Det går även att bomba kraftiga betongbroar etc. med dem.
Men i det här kriget är det väl snarast en nackdel med vapen som inte kräver direktträff, man vill ju absolut inte att några civila skall dödas? Så användningen av AASM måste väl vara reserverad till öde platser?
Citera
2011-03-28, 00:58
Medlem
Citat:
INS/GPS bomber är väl knappast ideala för att träffa fordon, särskilt inte om de är i rörelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in