• 1
  • 2
2011-03-25, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blindguard
Tack så mycket Mikeni, har redan läst alla dessa trådar på flashback och traningslära, men ska kolla på Axon & Kolozzeum nu, tack återigen!
Äntligen en som orkar läsa!
De flesta som postar här skriver: Hjälp mig med träningsschema för volym. Alla tips välkomnas, bla bla...
Mitt bästa förslag för träningsschema bland nybörjare är 2h framför datorn bland sidor och trådar så att man skaffar sig en bred kunskap inom alla träningens områden först. Detta kan man ju också göra varje dag utan att bli övertränad!
Skrev ju inget om närningslära. Men insulin bör du ha kännedom om. Och artiklar på träningslära - finns mycket...
Citera
2011-03-26, 14:27
Medlem
blindguards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeni
Äntligen en som orkar läsa!
De flesta som postar här skriver: Hjälp mig med träningsschema för volym. Alla tips välkomnas, bla bla...
Mitt bästa förslag för träningsschema bland nybörjare är 2h framför datorn bland sidor och trådar så att man skaffar sig en bred kunskap inom alla träningens områden först. Detta kan man ju också göra varje dag utan att bli övertränad!
Skrev ju inget om närningslära. Men insulin bör du ha kännedom om. Och artiklar på träningslära - finns mycket...
Haha, jo, jag har diabetes så insulin har jag nog kännedom om men jag tränar varannan dag och försöker ha en bra kost, dock är det lite svårt när man fortfarande bor hemma och går på ett gymnasium där man får matkort och bara kan äta på kebabhak :P ibland tar jag ju med mig tonfisk och pastasallad, gott som fan också!
Citera
2011-03-27, 22:09
Medlem
blindguards avatar
Ska väl försöka slänga upp en bild när jag tar initiativet :P Så kanske det blir självklart för dig vad/hur jag ska göra.
Citera
2011-03-28, 17:31
Medlem
vision.ds avatar
För att få både explosiva och starka muskler bör du variera dig inom ''repsen'' beroende på dag/vecka! Detta beror nog på hur du ser ut kroppsligt sett och hur din fördelning bland muskelfibrerna är idag. Du lär fortfarande fortsätta träna de röda(långsamma/sega) fibrerna för att orka i mängden. De synliga musklerna byggs lättast om du kör någon sorts stege via lätt - medel - hård vecka eller liknande. Du kan på så sätt variera ben och armträning beroende på dag. Under de lätta veckorna kör du fler reps och mindre set, och under hård veckan tvärt om. Ett exempel kan vara t.ex 8(3) på lätta och 4(5) under hårdveckan, om du håller kontinuitet i träningen kommer du bli biff vad du än gör! Men kom ihåg att träna några 12repsare *3 också, på så sätt bildare du alltså segare/tåligare muskler.
Citera
2011-03-28, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vision.d
För att få både explosiva och starka muskler bör du variera dig inom ''repsen'' beroende på dag/vecka! Detta beror nog på hur du ser ut kroppsligt sett och hur din fördelning bland muskelfibrerna är idag. Du lär fortfarande fortsätta träna de röda(långsamma/sega) fibrerna för att orka i mängden. De synliga musklerna byggs lättast om du kör någon sorts stege via lätt - medel - hård vecka eller liknande. Du kan på så sätt variera ben och armträning beroende på dag. Under de lätta veckorna kör du fler reps och mindre set, och under hård veckan tvärt om. Ett exempel kan vara t.ex 8(3) på lätta och 4(5) under hårdveckan, om du håller kontinuitet i träningen kommer du bli biff vad du än gör! Men kom ihåg att träna några 12repsare *3 också, på så sätt bildare du alltså segare/tåligare muskler.
Det finns massvis med sätt att träna och du kan inte komma och säga att det är "lättast". Bra tips att variera volymveckor med styrkeveckor, men säg då att det är tips och inte regler. Jag håller inte med dig om att man "måste" träna de uthålligare fibrerna för att hålla någon form av hälsa i musklerna, issåfall för att 12or är effektivt för volym.
Citera
2011-03-28, 18:06
Medlem
vision.ds avatar
Citat:
Det finns massvis med sätt att träna och du kan inte komma och säga att det är "lättast". Bra tips att variera volymveckor med styrkeveckor, men säg då att det är tips och inte regler. Jag håller inte med dig om att man "måste" träna de uthålligare fibrerna för att hålla någon form av hälsa i musklerna, issåfall för att 12or är effektivt för volym.

Du bör ha de sega muskelfibrerna för att orka använda de explosiva - jag kommer alltid hålla fast vi detta då du alltid klara av eventuell syrebrist bättre. Men visst det beror på användningsområde också.
Citera
2011-03-28, 18:12
Medlem
Citat:
Du bör ha de sega muskelfibrerna för att orka använda de explosiva - jag kommer alltid hålla fast vi detta då du alltid klara av eventuell syrebrist bättre. Men visst det beror på användningsområde också.

Va!?
Vad fasen dillar du om?
De uthålliga musklerna kommer inte magiskt att försvinna av styrketräning. De kommer alltid att finnas kvar, även om många hunnit konvertera mot de snabbare typerna och man behöver inte de svaga för att orka aktivera de explsosiva - källa då.
Han vill bli stark, inte uthållig, varför måste han då klara av "syrebrist"?
Citera
2011-03-28, 18:27
Medlem
vision.ds avatar
Citat:
Va!?
Vad fasen dillar du om?
De uthålliga musklerna kommer inte magiskt att försvinna av styrketräning. De kommer alltid att finnas kvar, även om många hunnit konvertera mot de snabbare typerna och man behöver inte de svaga för att orka aktivera de explsosiva - källa då.
Han vill bli stark, inte uthållig, varför måste han då klara av "syrebrist"?

Hallå! Det handlar om övergången mellan den kvicka trötthet som skapas vid otränade långsamma muskler. Dessutom förstår jag inte hur det skulle funka i att bara mölja få reps. Hans muskler kommer för de första bli jävligt korta, främst eftersom de inte kompenseras med just de långa fibrerna. Men men, om det är synliga muskler som söks istället för de effektivaste så vetefan vad världen åstadkommit!
Citera
2011-03-28, 18:35
Medlem
Citat:
Det handlar om övergången mellan den kvicka trötthet som skapas vid otränade långsamma muskler
?
Utveckla, fattar inget.
Citat:
Dessutom förstår jag inte hur det skulle funka i att bara mölja få reps.
Nej, det räcker nog inte för optimal volym, var det det du menade?
Citat:
Hans muskler kommer för de första bli jävligt korta, främst eftersom de inte kompenseras med just de långa fibrerna.
Va!?
Muskler blir inte "korta" bara sådär - på vilket sätt då "korta"? Är Typ I fibrer längre menar du? Källa.

Stick härifrån. Du vet ju för fan inget. Så därför länkar jag här om styrka så att forumet slipper dig i några minuter i alla fall.
Såhär ska man träna för styrka:
http://karlstadsak.se/lars/TraeningsplaneringSSF.pdf
Citera
2011-03-28, 18:51
Medlem
vision.ds avatar
Citat:
?
Utveckla, fattar inget.

Nej, det räcker nog inte för optimal volym, var det det du menade?

Va!?
Muskler blir inte "korta" bara sådär - på vilket sätt då "korta"? Är Typ I fibrer längre menar du? Källa.

Stick härifrån. Du vet ju för fan inget. Så därför länkar jag här om styrka så att forumet slipper dig i några minuter i alla fall.
Såhär ska man träna för styrka:
http://karlstadsak.se/lars/TraeningsplaneringSSF.pdf

insnöad eller?
klart en seg och uthållig muskelbindning har lättare att töjas!
Citera
2011-03-28, 18:53
Medlem
Citat:
insnöad eller?
klart en seg och uthållig muskelbindning har lättare att töjas!
Men skicka källor då istället för att stå och rabbla upp egna teorier.
Varför skulle den ha lättare? Varför måste man "töja" muskeln, vad ger det? Har du läst en mening om träningslära och fysiologi innan du började skriva här idag?
Citera
2011-04-04, 00:13
Medlem
blindguards avatar
Ojoj, har inte kollat på tråden på ett tag, men just nu kör jag pyramidset en vecka och sen dropsets (oftast 10 reps per set då) nästa vecka, tänker hålla det och se vart det tar mig. Jag antar att det är effektivt eftersom jag känner mig helt död i kroppen efteråt.

Och ja, jag tränar inte för att musklerna ska synas utan för att bli stark och klara av livet mycket enklare. Mitt mål till sommaren var som sagt 90KG men väger runt 89KG nu så det blir lätt... det är väl 100KG i bänkpress som är nästa mål, tar 95Kg nu. : )
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in