2011-03-23, 12:02
Medlem
Hm, då jag just nu är lite fundersamm kring vad man får göra och inte göra när man startar en tråd, så tänkte jag kolla först vart jag skall starta den...
Snacka om att man blir nervös efter att ha fått en varning...

Jag vill fråga efter ett skolarbete om sociologisk metod, en kurs på 7,5hp, som jag läser just nu och skulle behöva ha tag på någon som sitter på ett sådant arbete.
Vart skall jag starta den tråden?
Har varit inne på Utb/Studier tråden och där får man inte göra det, fildelning verkar det vara tveksamt, och under Vetenskap finns inte ämnet sociologi.
Har sökt på FB men inte hittat och därför vill jag starta en tråd... Om man nu får det dvs.
Återigen, crazy att man blir nojig för att starta en tråd på FB...

Hoppas detta inte är ett regelbrott att starta en tråd om vart man skall starta en tråd.
Har läst reglerna många gånger innan denna tråd startades så hoppas...
2011-03-23, 12:05
Medlem
Paladias avatar
Jag såg senaste en sådan tråd igår. Den låstes och slängdes med motiveringen "Skolarbeten får du göra själv".
2011-03-23, 12:07
Medlem
Va?
Åh fan, nä stämmer det verkligen?
2011-03-23, 12:31
Medlem
ojns avatar
Nä, självklart ska ju alla få möjligheten att fuska sig igenom sina studier genom att lämna in andras arbeten som sina egna. Det är ju inte alls plagiat och förbjudet...

Och om du nu läst reglerna så noga borde du också noterat att Flashback är ett diskussionsforum, inte ett gör mina läxor så jag slipper tänka själv-forum. Jag tycker du ska ta din jävla fittmentalitet och sticka så långt ifrån Flashback som bara är möjligt.

Nej, det är inte förbjudet att starta en sådan här tråd. Däremot är detta fel forum, det finns en klistrad tråd i Sista Utvägen för dessa frågor.
2011-03-23, 12:31
Medlem
SweTechs avatar
Jag tror TS har missförstått lite vad Flashback är för något.. Det är ett diskussionsforum.
Vill du diskutera ämnet som ditt skolarbete handlar om så går det bra men ifall du letar efter någon som ska göra det åt dig så är det ingen diskussion och alltså inget som forumet är intresserad av att ha.
2011-03-23, 12:35
Medlem
Fast jag ber inte någon om att göra min uppgift...
Jag ber om att se någons arbete för att kunna få en förståelse för hur jag själv skall gå tillväga...
Det skumma i sammahanget blir jhu kan jag tycka, man får fråga efter hjälp med programerings frågor eller hur göra man si eller så med vissa program osv...
varför skulle just skolarbeten vara annorlunda?

Har fått hjälp på FB att tex skapa ett webbalbum. Då borde jhu inte det heller vara tillåtet eller?

Edit:
Detta står att läsa under ämnet litteratur:
"Se det här som en förebyggande post. varje höst och vår blir vissa forum översvämmade av posts om hjälp med olika skoluppgifter.
Den typen av poster strider inte mot forumets regler så jag vill be alla att avhålla sig från poster av typen: "Gör dina läxor själv". Det här är ett öppet forum och ni väljer själva om ni vill hjälpa dom här personerna eller inte. Ingen tvingar er att posta om ni inte gillar trådskaparens syfte."

Hur kan jag ha missuppfattat FB?
Senast redigerad av lilla_ludde 2011-03-23 kl. 12:42.
2011-03-23, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ojn
Nä, självklart ska ju alla få möjligheten att fuska sig igenom sina studier genom att lämna in andras arbeten som sina egna. Det är ju inte alls plagiat och förbjudet...

Och om du nu läst reglerna så noga borde du också noterat att Flashback är ett diskussionsforum, inte ett gör mina läxor så jag slipper tänka själv-forum. Jag tycker du ska ta din jävla fittmentalitet och sticka så långt ifrån Flashback som bara är möjligt.

Nej, det är inte förbjudet att starta en sådan här tråd. Däremot är detta fel forum, det finns en klistrad tråd i Sista Utvägen för dessa frågor.

Lugn nu...
Fittmentalitet...
har jhu frågat om man får, inte efterfrågat...
herregud, vad är det för fel?
2011-03-23, 12:44
Medlem
ojns avatar
Så om någon istället sagt att det är ok hade du ändå inte postat en fusktråd? Då ber jag om ursäkt, missuppfattade dig och dina intentioner helt och hållet.

Om du visar på så kass karaktär, total avsaknad av moral och vilja att använda Flashback som det diskussionsforum det är får du räkna med att folk berättar exakt vad de tycker om dig. Här gullar vi inte.

Edit (då jag inte såg inlägget ovanför det som citerar mig)
Ingen har sagt att sådana trådar är förbjudna, så länge de inbjuder till diskussion. Dvs. om du bemödar dig med att komma med egna tankar kring uppgiften, inte bara någon göra det åt dig. Då du tar upp programmeringsforumen (som jag hänger mest i) kan du se att läxtrådar likt hur denna tråd skulle ut också slängs.

Det är stor skillnad på "Kan någon göra X åt mig" och "Jag ska göra X. Jag har kommit fram till Y och Z, är det rätt väg att gå?"

Det första exemplet har jag redan kommenterat. Det andra inbjuder till diskussion, då du visar att du försökt själv och är villig att ta åt dig av folks "knuffar i rätt riktning" och faktiskt gör uppgifterna själv.
Senast redigerad av ojn 2011-03-23 kl. 12:49.
2011-03-23, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ojn
Så om någon istället sagt att det är ok hade du ändå inte postat en fusktråd? Då ber jag om ursäkt, missuppfattade dig och dina intentioner helt och hållet.

Om du visar på så kass karaktär, total avsaknad av moral och vilja att använda Flashback som det diskussionsforum det är får du räkna med att folk berättar exakt vad de tycker om dig. Här gullar vi inte.

Men det handlar jhu inte om att fuska...
Om man vill får man jhu skriva sin referens till Flashback tex i arbeten...
Jag behöver se ett arbete för att kunna förstå hur jag själv skall gå tillväga då jag dumt nog sitter med en tidspress att få det klart. kan jag då se hur någon annan lagt upp det hela och hur den har tänkt sparar jag jhu tid...
Visst flyter jag på någon annans arbete men personen som ev har hjälpt mig har jhu då valt det själv!
Nä, jag vet att det inte gullas på FB. har varit här 1år mer än dig, så du behöver inte förklara saker för mig. Det jag inte fattar med ditt inlägg var varför du blir upprörd.
jag ställde jhu frågan om man fick och vart inte om direkt hjälp.
2011-03-23, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilla_ludde
Edit:
Detta står att läsa under ämnet litteratur:
"Se det här som en förebyggande post. varje höst och vår blir vissa forum översvämmade av posts om hjälp med olika skoluppgifter.
Den typen av poster strider inte mot forumets regler så jag vill be alla att avhålla sig från poster av typen: "Gör dina läxor själv". Det här är ett öppet forum och ni väljer själva om ni vill hjälpa dom här personerna eller inte. Ingen tvingar er att posta om ni inte gillar trådskaparens syfte."

Hur kan jag ha missuppfattat FB?

Hur kan detta då stå i en tråd skrivet av en mod?
I den tråden skriver jhu folk utan någon som helst egen uppoffring och ber om hjälp.
Är detta fel menar du?
2011-03-23, 12:57
Medlem
kissflickans avatar
Citat:
Jag behöver se ett arbete för att kunna förstå hur jag själv skall gå tillväga då jag dumt nog sitter med en tidspress att få det klart. kan jag då se hur någon annan lagt upp det hela och hur den har tänkt sparar jag jhu tid...
Visst flyter jag på någon annans arbete men personen som ev har hjälpt mig har jhu då valt det själv!
Nä, jag vet att det inte gullas på FB. har varit här 1år mer än dig, så du behöver inte förklara saker för mig. Det jag inte fattar med ditt inlägg var varför du blir upprörd.
om du vill diskutera hur du ska gå till väga är det helt ok att öppna en diskussion om det. om du vill efterlysa någon annans arbete får du leta någon annan stans. detta är, som påpekats flera ggr, ett diskussionsforum, inte en anslagstavla eller annonsmarknad.

och är du verkligen säker på att du kan litteraturhänvisa till flashback? jag har examinerat högskolestudenter och tror inte att du kommer långt den vägen. däremot kan du använda flashback som källmaterial i ett arbete som analyserar just flashback.
2011-03-23, 12:58
Medlem
ojns avatar
Citat:
Då ber man inte om hela arbeten, då ber man om förslag på upplägg. Och framför allt kommer man med egna idéer först för att få kritik på dessa. Inte be någon annan göra det åt en.

Din tidspress är fullkomligt ovidkommande, då den är ditt ansvar.
Citat:
Precis, någon annans arbete.
Citat:
Nä, jag vet att det inte gullas på FB. har varit här 1år mer än dig, så du behöver inte förklara saker för mig.
Uppenbarligen behöver jag ju det.
Citat:
Det jag inte fattar med ditt inlägg var varför du blir upprörd.
Jag tycker det framgått med all önskvärd tydlighet.
Citat:
Det spelar ingen roll. Att du ens ställer frågan visar att du är villig att fuska. Och det vänder jag mig emot, det är ett slag i ansiktet på människor som faktiskt förtjänat sin examen.

Hur som helst lämnar jag denna tråd nu, då
1. jag har gjort min ståndpunkt tydlig
2. detta är fel forumdel att diskutera detta i, då diskussionen (iaf vår) inte direkt handlat om forumet i sig - ordinarie frågeställningen är ju besvarad
3. det finns otaliga trådar som tar upp det vi diskuterat
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in