Vi tittar på låtar som blev hits i november -64...
Det verkar ha varit en stor månad för Rolling stones. Främst i ledet:
Time is on my side Länkar till Ed Sullivan. Slog i t ex Australien. Jämför gärna även
Kai Windings original med kända körsångerskor!
Dessutom:
You Better Move On Lågmält lågtempo. Egentligen huvudnummer på en ep som ska ha toppat ep-försäljningen i februari, men eftersom jag bara följer singellistorna fångade jag inte upp den då. Deras tredje singel, alltså före Not fade away. Nu i november slog den till sist i Hongkong.
Around and around Låter som en ruffig Chuckberryrockare, och det är det också; slog i Sverige. Snygg film.
Tell me (Utan film) Relativt lågmält. Snyggt ljud. Slog i Holland och Sverige.
Mina favoriter bland den övriga skörden...
Sir Henry –
Let´s go (utan film). Originalet till den här kända hejarklackshooken är visst från -62, men det är nog bara den här stojiga danska versionen som blivit en hit.
Wenche Myhre –
Jeg vet hva jeg vil (bara bildspel). Käck yeye-pop som låter bra likt "Ich will nen cowboy als mann"/ Gi meg en cowboy til mann.
Shangri- Las –
Leader of the pack. Ung tjejgrupp. Mycket känd låt, historieberättande text.
P.J. Proby –
Hold me Piggt högtempo i Beatles anda. Hade egentligen slagit i England redan i juli, men eftersom jag bara noterar en låt per lista föll den då "mellan stolarna"; nu slog den i Kanada. ”Luftmunspelare”...
Leo Dan -
Esto (Utan film). Lite spagettiwesternatmosfär, men framför allt ett fränt hifiljud! Slog i Chile.
Gunnar Wiklund -
Mest av allt (utan film) Svensk version av "I love you because" (augusti) ... som förstås vida överglänser originalet…
Några ytterligare utmärkta låtar:
Kinks -
All day and all of the night Jag tycker den låter till förvillelse likt "You really got me", men wikipedia påtalar istället likheterna med Doors senare hit "Hello I love you".
The zombies –
She´s not there Känd låt, tjusig ljudbild med elorgeln och falsettsången...
Lorne Green –
Ringo Säregen sak. Skådisen berättar sin tragiska historia på vers med lite musik och körsång vid sidan om.
The hondells –
Little Honda Surfmusik som låter som Beach boys och som tydligen gjordes av folk i Beach boys närhet...
Ray Columbus –
She´s a mod Rask gladpop i Beatles stil som slog i Australien.
Sheila –
Ecoute ce disque Söt lågtempopop med sågsolo!
Lollipops –
Do you know Högst charmig beatlespastisch. De danska gitarrbröderna var alltså 13 och 14 år när den här slog.
Adriano Celentano -
Bambini miei (Utan film) Högt tempo och tryck; rivig twist.
Adamo –
Vous permettez, Monsieur Säregen tango med snygg film. Slog i Frankrike, men hade samtidigt också en hit i Holland med Dolce Paola.
Patti Page –
Promises (Utan film). Luftig pop, lite i Bacharachs stil. Mitt i sextiotalet med femtiotalsstjärnan… Slog på Hongkonglista.
Gianni Morandi –
Non son degno di te Tjusig kraftballad, uppenbarligen en filmmelodi.
Rita Pavone –
Sul cucuzzolo (Utan film) Käck och skapligt säregen. Slog på brasiliansk lista.
Jay & the americans –
Come a little bit closer Snygg film och läcker ljudbild. Verkar glida över i La bamba mot slutet... Slog i Usa.
… Och så fick vi även Sven-Ingvars ”Fröken fräken”...