2024-02-19, 14:07
I stort sett allt av Grateful Dead.

Jag hann se Jerry.

Men i synnerhet https://youtu.be/suWSvEeIYKw?si=uvRIw5TMd9N3BAiW Friend of the devil och det måste vara Live Bootleg för studioversionerna suger för det mesta. Jerry ska vara så trippad att han svävar ovanför scen. God bless.

Sen är Elvis störst https://youtu.be/yJMWHrDnMEg?si=fonctR6s8sAWTPDm I've lost you. Jag blir jello i hela underlivet av E. Det är bittersweet. Inte glad, men jag har älskat livet i 50+ år med E som soundtrack.

https://youtu.be/v99HbgVHD5Y?si=O2vOoX-wgDrYHIg8 The Byrds - Chimes Of Freedom är givetvis den jag kommer åka upp och ner för Kungsgatan vevandes den största NATO-flagga jag kan hitta blastande när det väl händer.
Citera
2024-03-07, 18:43
Medlem
Dorniers avatar
En AI-cover av Del Shannons klassiska låt Runaway från 1961, med den nutida sångerskan Billie Eilish röst. Funkar riktigt bra trots att det är fejk.

Billie Eilish sings Del Shannon - Runaway (AI COVER)

Det finns även några äkta covers av denna låt, bl.a med svenska bandet Ola & The Janglers.

Ola & The Janglers - Runaway (1967)
Citera
2024-03-08, 16:46
Medlem
Adelaides avatar
Sverigeaktuella Arthur Brown har ju sin plats också.

Arthur Brown - Fire (1968)
https://youtu.be/YzHtePuz13U?si=ziAfJFNz9-BlMlA6
Citera
2024-07-28, 22:01
Medlem
Dorniers avatar
Astrud Gilberto hade precis som drottning Silvia tysk far och brasiliansk mor.

Astrud Gilberto - Agua de beber (1965)
Citera
2024-09-01, 16:44
Medlem
Om vi skulle granska hitkavalkaden för augusti -64,,,

De viktigaste:
Supremes - Where did our love go. Piggt högtempo...
Dean Martin Everybody loves somebody Oöverträffad romantik...
Honeycombs – Have I the right Engelsk pop, klappar i händerna på sama sätt i samma takt som Supremes ovan..., snygg film.
Jim Reeves – I love you because Jag är ju normalt ingen vän av sentimental country, men det här har ju ändå kvalitet. Dansk lista.
Gilbert Becaud – Natalie. Riktigt tjusig, mycket känd visa; chilensk lista...
Enrique Guzman – Más (More). Tydligen en italiensk filmmelodi från -62 som här slog för första gången, spansk lista. Vackert, i lite samma stuk som Dean Martin.
Sonora santanera – Orangutan Det där låter ju precis som den kända trumpethooken från "Taka takata" som blev en hit -72. Svängig salsa, mexikanskt band på mexikansk lista.
The weedons – Shimmy shimmy (utan film) Larmig högtempopop i Twist & shouts anda. Dansk lista.

Sevärda filmer:
Cliff Richard – On the beach Imponerande snygg, livsbejakande film, holländsk lista.
Elvis Presley – C´mon everybody Med Ann-Margret... Vilken dansör han var! Slutscenen när de faller ihop Filippinsk lista.
Elvis Presley – Kissin cousins Slog på dansk lista.

Några ytterligare...
Manfred Mann – Do wah diddy diddy Låter ju mycket beatlesinfluerat... Englandslistan.
Drifters – Under the boardwalk , amerikansk vokalgrupp på Usa-listan.
Claude Francois - La ferme du bonheur Mockin bird hill på franska. Pigg gladpop och frän dansstudie.
Michele - Ti ringrazio perchè italienskt lågtempo i tjusigt arrangemang. Basisten behöver inte överanstränga sig, men bra blir det...
Rick Nelson – I wonder (utan film) Också mest för den snygga ljudbildens skull. Mellantempo. Malaysisk lista.
Los ramblers – No toques esa cancion sen film som dock behåller sextiotalsklangerna väl. Påminner lite om Tell Laura I love her, chilenskt band på chilensk lista.
György Korda – Kicsi romai lany (utan film) låter som ett elegant och luftigt jazzband i twisttider. Ungerskt på ungersk lista.
Lill-Babs - Hälsa Min Vän Utmärkt tidsfärg...
Senast redigerad av slaktarmick 2024-09-01 kl. 17:20.
Citera
2024-09-01, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastejköket
Hur kan ni glömma Jimi Hendrix, det moderna gitarrspelandets fader?
Va han igång på 60talet.
Citera
2024-09-26, 12:42
Medlem
Vad var det som slog i september -64 då?

Sounds incorporated – Wilhelm Tell overture . Troligen min personliga favorit. Hypersnygg film! Skrattande saxofoner! Blir man inte på strålande humör av detta lär man vara ohjälplig... Australisk lista.
Kinks – You really got me Lysande poplåt som IKEA tydligen vill förknippas med...
Herman´s hermits – I´m into something good Mera välkammat och låter som ett utmärkt försök att göra musik i Beach boys anda.
Roy Orbison – Oh pretty woman (Ed Sullivan)... måste väl vara månadens mest kända låt. Värd att skåda är även en kändistät, något utdragen, spelning från 1987.
Bobby Freeman – C´mon & swim Frän överraskning från kanadensisk lista; röjig soul och tjusiga strandscener...
Beatles – I should have known better I Beatles makalösa år 1964 med 16 hits (!) riskerar denna kanske att försvinna i mängden men jag tycker den här tågvagnsepisoden är sevärd...
Elvis Presley – Such a night (utan film) Låter ju som typiskt 50-tal och tydligen utgiven på LP 1960, men inte på singel förrän 1964, så som hitlåt är den alltså inte äldre än denna månad. Idag är det väl en av Elvis mest kända så det ter sig märkligt att det inte tycks finnas någon autentisk film på youtube...
Ventures – Walk, don´t run ´64 (Utan film i länken, men en sen film finns på youtube.) Ännu en hit från -60 som i ny version fick en "andra vår" på listorna. Instrumental gitarrpop som åtminstone slog i Hongkong.
Och, ja... Det finns ju ett tredje exempel också. I Sverige slog alltså John Leytons version av "Tell Laura I love her". Jag tycker själv att låten är gräslig, men det var intressant att läsa om dess historia, tyckte jag. Engelskspråkiga wikipedia nämner inte ens Leytons version! Bättre skriven är då faktiskt den norska wikipedian. Leytons version hade alltså först getts ut 1960, men försäljningen saboterades av Emi. (Precis som Decca saboterade originalartistens version, fast av olika anledningar.) Sedan fick den alltså en ny chans 1964, fast bara i Skandinavien... «for smakløs og vulgær»... japp, precis min åsikt
J´s with Jamie – Yoshiko
(utan film). Låter ju höggradigt exotiskt, som man kunde tänka sig en östasiatisk artist och låt med en västerländsk arrangör, men bandet är alltså amerikanskt och låten slog i Malaysia. Verkligen 1964...
Ambrus Kyri & Aradszky László – Bomba jo Elegant ungersk twist.

Några ur månadens "överkurs":
Apson – Barba azul Mexikanskt band som kanske för tankarna till Sven-Ingvars...
Rita Pavone - Scrivi Alltid se- och hörvärt krutpaket. Frän slutscen
The newbeats – Bread and butter Stompigt högtempo med en sångare som inte låter som någon annan... "Distinkt falsett"...Usa-listan.
Petula Clark - Quelli che hanno un cuore Engelska sångerskan fick en hit i Italien med denna version av "Ännu en förlorad dag". Naturligtvis en av sextiotalets tjusigaste melodier (Bacharach) ...
Sheila – Chaque instant et chaque jour Söt kärlekssång.
Leo Dan – Como te extrano mi amor Utmärkt argentinskt lågtempo med eko.
Paul Anka – Zwei mädchen aus Germany (Utan film) Hurtigt och svängigt; lite jazz, lite doowop. Gladpop!
Michiyo Azusa – Konichi-wa akachan Tydligen en känd japansk visa från -63, som denna månad slog i Malaysia.
Citera
2024-10-17, 17:06
Medlem
Hitskörden för oktober -64...

De mest självklara:
Astrud Gilberto & Stan Getz - The girl from Ipanema Bossanovavågens mest kända. Brasiliansk lista.
Rolf Just Nilsen & Birgit Strøm - Pappan til Tove-Mette Fullständigt makalös twist som inte liknar något annat.
Sandie Shaw – Always something there to remind me Ännu en Bacharach/David som här blev en hit för första gången.
Supremes – Baby love De loja saxofonerna, Ross "höstack"...
Searchers – When you walk in the room (här länkat sen film från 2009!) En av de tjusigaste melodierna från beatlemaniaepokens glansperiod.
Richard Anthony – Les garcons pleurent (utan film) Fransk version av engelskspråkigt original, men den här svängde mycket bättre än originalet. RA var ordentligt het denna månad, han hade samtidigt en hit i Italien med " La mia festa" (som en manlig version av "It´s my party") och samtidgt slog hans vårhit "Cin cin" i Sydamerika.

Ytterligare några minnesvärda:
Marie Laforet – Les vendanges de l´amour(utan film) Söt visa med tjusigt orkesterarrangemang. Spansk lista.
Beach boys – When I grew up to be a man Känd och charmig surfpop.
Martha & the Vendellas – Dancing in the streets Larmig gladpop.
Julie Rogers – The wedding Hyperromantiskt kraftballad. "Ave Maria". Englandslistan.
Beatles – If I fell Månadens Beatleshit var av det lågmälda slaget.
Millie Small – Sweet William Millie, från Jamaica, hade fått sin stora hit "My boy lollipop" i april. Denna månad (när hon fyllde 18) kom uppföljaren; pigg ska. liksom den snarlika...
The angels – Jamaica Joe (utan film) Amerikansk tjejgrupp. Faktiskt en singel-b-sida, slog liksom föregående i Singapore.

Några överkurslåtar...
Billy J. Kramer – Second to none (utan film) Ganska okänd lågtempolåt. Slog i Malaysia.
Jair Rodrigues – Deixa isso pra la jair (utan film i länken) Frän mix av pratsjungeri (!), samba, jazz och bossanova. Slog i Brasilien.
Roberto Carlos – Calhambeque Brasiliansk rock (efter amerikanskt original från - 62).
Carmen Rivero – Pollera colora Cumbia på mexikansk lista.
Grethe Sønck - Skal Det Skæres Ud I Pap (Utan film) Tjusiga "Kärleksland" fast på danska. Originalet är nog en amerikansk gospel...
Will Tura – Als de zomer weer voorbij zal zijnn (länkar mycket sen film). Luftig pop på belgisk lista.
June Muscat – People say(utan film) Låter som tjejgruppspop från 62-63. Från Sydafrika.
Gale Garnett – We´ll sing in the sunshine Sentimentalt och amerikanskt...
Senast redigerad av slaktarmick 2024-10-17 kl. 17:30.
Citera
2024-11-05, 01:42
Medlem
Jag skulle vilja sticka emellan med en granskning av hitsen från juli -64...

De i mitt tycke viktigaste:
Rolling stones -It´s all over now. Deras andra hit men första englandsetta. Riktigt bra film!
Dusty Springfield – I just don´t know what to do with myself Storslaget lågtempo från Bacharachs melodismedja. Ganska vemodigt men tjusigt arrangemang. Englandslistan.
Dusty Springfield – Wishin & hopin Ljusare, hoppfullare, poppigare. Slog i Kanada.
Towa Carson – Jag måste ge mig av
Naturligtvis mycket känd, men kul med den snygga filmen!
Dave Clark 5 – Do you love me Känd låt i ovan men utmärkt, kanske den bästa, versionen. Den är gjord i röjig Twist and shout-stil; intressant wikipedialäsning om sambanden mellan Tremeloes, Beatles (Twist and shout) och Dave Clarks versioner...(Kanadensisk radiolista).

Några övriga utmärkta:
Beatles – A hard days nightKoskälla och idolhysteri... Samtidigt hade de en ep med "Please mr postman" som huvudnummer listetta i Australien och "Ain´t she sweet" i Danmark...
Searchers – Don´t throw your love away Låter väl ganska typiskt för -64...
Dave Clark 5 – Can't You See That She's Mine För mig obekant men ganska charmig lättpop som slog i Usa.
Four seasons - Rag doll Det låter som en stämsångspärla, ganska lik Beach boys stuk, med en produktion / ljudbild som låter väldigt Phil Spectorinspirerad. Läckert örongodis...
Duo Dinamico – Lo nuestro termino Spanska rockpionjärer. Det låter som agentfilmsinspirerad (instrumentell) gitarrpop med pålagd sång.

Avdelningen "övrigt"...
Antti Einiö & The Islanders: Farmer John(Utan film) Låten bubblade nog lite här och var på tidens listor, men det var väl bara i Norden den slog. Den här festliga versionen var alltså ett halvår före Hep-stars version.
Visney Valdez – Muevanse todos mexikansk version av "Twist and shout".

Vidare var Elvis aktuell med sin version av "Suspicion" som hade slagit med Terry Stafford i april (båda låter faktiskt ganska lika).
På svensktoppen slog Per Myrbergs "Trettifyran". Och så slog ju Animals "The house of the rising sun"... som jag personligen tycker är svårt överskattad.
Senast redigerad av slaktarmick 2024-11-05 kl. 01:53.
Citera
2024-11-05, 01:45
Medlem
Vi tittar på låtar som blev hits i november -64...

Det verkar ha varit en stor månad för Rolling stones. Främst i ledet: Time is on my side Länkar till Ed Sullivan. Slog i t ex Australien. Jämför gärna även Kai Windings original med kända körsångerskor!
Dessutom: You Better Move On Lågmält lågtempo. Egentligen huvudnummer på en ep som ska ha toppat ep-försäljningen i februari, men eftersom jag bara följer singellistorna fångade jag inte upp den då. Deras tredje singel, alltså före Not fade away. Nu i november slog den till sist i Hongkong.
Around and around Låter som en ruffig Chuckberryrockare, och det är det också; slog i Sverige. Snygg film.
Tell me (Utan film) Relativt lågmält. Snyggt ljud. Slog i Holland och Sverige.

Mina favoriter bland den övriga skörden...
Sir Henry – Let´s go (utan film). Originalet till den här kända hejarklackshooken är visst från -62, men det är nog bara den här stojiga danska versionen som blivit en hit.
Wenche Myhre – Jeg vet hva jeg vil (bara bildspel). Käck yeye-pop som låter bra likt "Ich will nen cowboy als mann"/ Gi meg en cowboy til mann.
Shangri- Las – Leader of the pack. Ung tjejgrupp. Mycket känd låt, historieberättande text.
P.J. Proby – Hold me Piggt högtempo i Beatles anda. Hade egentligen slagit i England redan i juli, men eftersom jag bara noterar en låt per lista föll den då "mellan stolarna"; nu slog den i Kanada. ”Luftmunspelare”...
Leo Dan - Esto (Utan film). Lite spagettiwesternatmosfär, men framför allt ett fränt hifiljud! Slog i Chile.
Gunnar Wiklund - Mest av allt (utan film) Svensk version av "I love you because" (augusti) ... som förstås vida överglänser originalet…

Några ytterligare utmärkta låtar:
Kinks - All day and all of the night Jag tycker den låter till förvillelse likt "You really got me", men wikipedia påtalar istället likheterna med Doors senare hit "Hello I love you".
The zombies – She´s not there Känd låt, tjusig ljudbild med elorgeln och falsettsången...
Lorne Green – Ringo Säregen sak. Skådisen berättar sin tragiska historia på vers med lite musik och körsång vid sidan om.
The hondells – Little Honda Surfmusik som låter som Beach boys och som tydligen gjordes av folk i Beach boys närhet...
Ray Columbus – She´s a mod Rask gladpop i Beatles stil som slog i Australien.
Sheila – Ecoute ce disque Söt lågtempopop med sågsolo!
Lollipops – Do you know Högst charmig beatlespastisch. De danska gitarrbröderna var alltså 13 och 14 år när den här slog.
Adriano Celentano - Bambini miei (Utan film) Högt tempo och tryck; rivig twist.
Adamo – Vous permettez, Monsieur Säregen tango med snygg film. Slog i Frankrike, men hade samtidigt också en hit i Holland med Dolce Paola.
Patti Page – Promises (Utan film). Luftig pop, lite i Bacharachs stil. Mitt i sextiotalet med femtiotalsstjärnan… Slog på Hongkonglista.
Gianni Morandi – Non son degno di te Tjusig kraftballad, uppenbarligen en filmmelodi.
Rita Pavone – Sul cucuzzolo (Utan film) Käck och skapligt säregen. Slog på brasiliansk lista.
Jay & the americans – Come a little bit closer Snygg film och läcker ljudbild. Verkar glida över i La bamba mot slutet... Slog i Usa.
… Och så fick vi även Sven-Ingvars ”Fröken fräken”...
Senast redigerad av slaktarmick 2024-11-05 kl. 02:20.
Citera
2024-12-17, 14:06
Medlem
Dorniers avatar
Här är en skön låt från melodifestivalen 1969, Du ger mej lust att leva med Lena Hansson.

Du ger mej lust att leva (1969)

Citat:
Lena Margareta Hansson, född 15 oktober 1944 i Östersund, död 8 november 2016 i Stockholm, var en svensk skådespelare, sångare och musiker.

Lena Hansson deltog i den svenska Melodifestivalen 1969 med låten "Du ger mig lust att leva" och placerade sig på sjunde plats.
Citera
2024-12-19, 16:51
Medlem
Sticker emellan med låtar som blev hits i juni-64...

Alma Cogan – Tennessee walz Lysande version ja, den ”definitiva”, med mycket sextiotalskänsla av den gamla melodin som först slog 1950. Mycket känd mellantempopop, men det var visst bara i Norden och särskilt Sverige som denna slog.
Drafi Deutscher – Shake hands (utan film) Pigg högtempopop, med handklapp. Uppsluppet!
Beatles – Long tall Sally Beatles på sitt rockröjigaste humör med länken från en Usa-spelning. Paul briljerar… från Little Richards repertoar. Femtiotalsrock på sextiotalsvis.
Beach boys – I get around Stämsång och falsett. Från Ed Sullivan. Visst blir man imponerad…

Filmmelodi som måste ses:
Elvis Presley – What´d I say Storartad dansscen från ”Viva Las Vegas” med bl a Ann Margret.

Bra låtar strax bakom tätklungan…:
Chuck Berry – No particular place to go … 6 år efter Johnny B Goode är han fortfarande femtiotalsrocken trogen och kreativ. Mycket känd låt som dock ter sig en smula otidsenlig 1964... Samtidigt aktuell var en nytolkning av en Berrylåt från – 59 som blev en senkommen halvhit för honom -63 (#6), men nu slog betydligt hårdare för…
Johnny Rivers – Memphis Lojt, dansvänligt sväng. Låten förekom ofta på 70-talets samlingsskivor med ”gamla godingar”.
Chubby Checker – Hey, bobba needle (utan film.) När sångaren ska spela in ”a sad story” blir det troligen årets glättigaste trudelutt. Effektiv gladpop i högt tempo som jag nog inte hört på radio.
Brian Poole & Tremeloes – Someone, someone Sirapssöt, smäktande romantik. Mycket tjusig lågtempopop med snygg film. Englandslistan.
John Foster - Amore scusami Lite samma romantiska stämningsläge. ”Ljuv” är nog det adjektiv som beskriver låten bäst. Italienska listan, liksom...
Nico Fidenco - Con te sulla spiaggia Uppsluppen, snabb och svängig pop, så mittsextiotal det kan bli…
Ronnie Cord – Rua Augusta (utan film) Mera av samma slag. Brasiliansk lista.
Trini Lopez - Rosita(utan film). Trini Lopez hade sex hits under året, mestadels på de latinamerikanska marknaderna med nytolkningar, men denna glada och tidstypiska Rosita har jag inte hört tidigare… Slog i Chile. Desto kändare är ju då trall- och allsångsvänliga La bamba som nu i hans tappning slog i Brasilien.
The astronauts – Money (That´s all I want) (utan film) Känd låt från Beatles repertoar, fast nu läser jag mig till att den faktiskt skrevs av Barry Gordy -59, och Beatles gav aldrig ut den på singel, nu slog den istället med denna Beatlespräglade nytolkning av amerikanska Astronauts på Filippinerna…
Pat Boone – Rosemarie (utan film) Boones sista hit, på tyska, med den fräna ”ratatatata-hooken” lånad från Chanson d´amour (hit i maj -58). Slog i Hongkong.
Alice Babs & Titti: Droppen Dripp och droppen Drapp(utan film) Svensktoppen låg nere under våren, så den här högst säregna vårmelodin hamnar här när listan återkom; jazzigt.
Siw Malmkvist & Umberto Marcato – Solsken, solsken Svensktoppsanpassad version av Sole sole sole. Hon sjunger så galant; rösten är som ett leende i ljudvågor… Så passande för trådens rubrik: ”Låtar som gör dig glad”...
Senast redigerad av slaktarmick 2024-12-19 kl. 17:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in