2013-12-13, 01:45
Medlem
-haschmarinad-s avatar
http://www.metro.se/goteborg/nu-ska-gatukonsten-ta-plats-i-goteborg/EVHmlj!fm2vDEL3sEh6k/

Citat:
Graffitin och gatukonsten håller på att bli rumsren – även i Göteborg. Det senaste tecknet är det vägledningsdokument om klotter och graffiti som Park- och naturförvaltningen håller på att ta fram. Enligt Thomas Martinsson (MP), kulturkommunalråd, är det nya dokumentet en signal till stans bolag och förvaltningar att gatukonst är något man kan testa.

vad är det här för något jävla dokument?
Citera
2013-12-13, 06:57
Medlem
politins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -haschmarinad-
http://www.metro.se/goteborg/nu-ska-gatukonsten-ta-plats-i-goteborg/EVHmlj!fm2vDEL3sEh6k/

vad är det här för något jävla dokument?

Det är det här dom syftar på. "Djupintervjuer med graffitiutövare"
Ska se om jag kan hitta pdf:en

edit: verkar var denna. Får den dock inte att funka.

Summa summarum av rapporten (som jag minns den, va ett tag sedan jag läste igenom det) var att målarna över lag hade litet förtroende över staden och deras "vilja" att inta en mjukare position inför graffiti. Att klimatet (bland målare) var hårt pga samhällets syn på dom och att, "Visst, dom kan ändra sin policy och det kan låta fint, men i grunden tror jag inte det kommer bli någon större skillnad..."
Typ.
Senast redigerad av politin 2013-12-13 kl. 07:05.
Citera
2013-12-13, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -haschmarinad-
Självklart, tycker "FLESH" är rätt ute - det handlar i grund och botten om att skapa, inte förstöra, det är min personliga syn på saken. När det saneras så frekvent som det görs i Göteborg så skickar ju det signaler om att graffitimålare förstör mer än vad de egentligen skapar, vilket såklart ger en felaktig bild. Vi får väl se hur det hela utspelar sig när dokumentet har gått sin remissrunda.

Citat:
Ursprungligen postat av politin
edit: verkar var denna. Får den dock inte att funka.
Välj "Hämta" uppe i högra hörnet och sedan öppna den med Adobe Reader.
Citera
2013-12-13, 10:19
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attjagorkar
Vilka tags som är AKAs kanske...
Alla i tråden: tänk på att det nu sitter poliser i Göteborg och uppdaterar den här sidan någon gång per dag och väntar på svar på det här meddelandet. Anteckningsblocket är framme och de personer som outas med sina nya tags kommer att föras in i register ögonaböj.

Hur lång tid tar det innan folk begriper att Flashback inte är något hemligt undergroundforum utan att polisen sitter och läser här varje dag?
Citera
2013-12-13, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Vi får väl se hur det hela utspelar sig när dokumentet har gått sin remissrunda.
Fortsättning: Uppenbart är väl att de flesta intresserade hade föredragit "Modell 4" som hade en mycket öppnare och mildare inställning till, med den modellen finns det fler fördelar än vad som nämns i dokumentet. Det tror jag är fördelar som många automatiskt kommer att kunna ta del av. Jag tycker också det var positivt att de olika modellerna ändå skiljer sig så pass mycket från varandra, i många fall är ju graffitikulturen blyg i sitt förhandlade i just sådana situationer.

Det man nu har föreslagit i Göteborg påminner lite om vad som talades om i New York City i början av 80-talet då man ville göra ett avtal med stadens graffitimålare gällande vilka delar av tunnelbanevagnarna som skulle förbli orörda och tvärt om - i dagsläget, i Göteborg, handlar det dock inte om något utbyte, så det ser jag bara som något positivt.

Se dokumentet som #politin länkar till för att läsa om de olika modellerna.
Citera
2013-12-13, 15:41
Medlem
Attjagorkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Alla i tråden: tänk på att det nu sitter poliser i Göteborg och uppdaterar den här sidan någon gång per dag och väntar på svar på det här meddelandet. Anteckningsblocket är framme och de personer som outas med sina nya tags kommer att föras in i register ögonaböj.

Hur lång tid tar det innan folk begriper att Flashback inte är något hemligt undergroundforum utan att polisen sitter och läser här varje dag?

Jag förstår vad du menar. Jag tänkte att det inte var så super hemligt vilka som körde AKAs, exempelvis Fher/Knock Är fallet inte så utan att medlemmar har bytt av andra skäl ber jag om ursäkt och tar tillbaka min fråga. Är inte ute efter att outa någon utan bara nyfiken.
Citera
2013-12-14, 00:29
Medlem
clientes avatar
Citat:
Jag förstår vad du menar. Jag tänkte att det inte var så super hemligt vilka som körde AKAs, exempelvis Fher/Knock Är fallet inte så utan att medlemmar har bytt av andra skäl ber jag om ursäkt och tar tillbaka min fråga. Är inte ute efter att outa någon utan bara nyfiken.

Självklart trodde du inte att det var så allvarligt, men det var ju enbart pga du själv är toy. Då kan det vara svårt att räkna ut vad som skall skrivas och inte skrivas på diverse sociala medier.
Citera
2013-12-14, 03:10
Medlem
Attjagorkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cliente
Självklart trodde du inte att det var så allvarligt, men det var ju enbart pga du själv är toy. Då kan det vara svårt att räkna ut vad som skall skrivas och inte skrivas på diverse sociala medier.

Haha yes, precis. Hörs grabben!
Citera
2013-12-14, 16:33
Medlem
clientes avatar
Citat:
Haha yes, precis. Hörs grabben!

Men alltså, en fråga som är skamlig men ack så legitim i ditt fall är: Varför tror du folk byter ones?
Citera
2013-12-14, 17:53
Medlem
Attjagorkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cliente
Men alltså, en fråga som är skamlig men ack så legitim i ditt fall är: Varför tror du folk byter ones?

Som sagt, det behöver inte vara torsk för att man ska byta. Kan lika gärna vara en AKA för att man känner för att variera sig. Eller så byter man bara helt enkelt. Alla har väl bytt tag någon gång utan att det har varit pga torsk, eller håller du fast vid din första? Min första tag var Tattoo, jag var elva. Den använder jag verkligen inte idag.

Detta går för mycket OT känner jag..
Citera
2013-12-18, 14:13
Medlem
sLmoN.incs avatar
Big up mävs och alla andra som fortfarande kör sin grej och slänger upp så mycket som möjligt trots årstiden. Big down till alla er gnällspikar som bara ligger hemma och runkar och gnäller på regn och minusgrader. You know who you are!
Citera
2013-12-18, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sLmoN.inc
Big up mävs och alla andra som fortfarande kör sin grej och slänger upp så mycket som möjligt trots årstiden. Big down till alla er gnällspikar som bara ligger hemma och runkar och gnäller på regn och minusgrader. You know who you are!
Aah, nämen visst. Så du ligger inte hemma och gnäller då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in