2011-03-23, 07:34
Medlem
Zassa888s avatar
Jag har en polare som på fyllan, naturligtvis , ha skrivit in fel kod när hon skulle logga in på sin dator så nu är den låst.. Hur gör man för att få upplåst den? Säkerhetsfrågan hade hon väl också tabbat bort.. Nån som kan hjälpa oss? OS är Vista.
Citera
2011-03-23, 07:59
Medlem
Dr.Zoidbergs avatar
Om det är ett helt vanligt konto ska den inte låsas permanent, utan det verkar som den där datorn har en policy för antal misslyckade försök och därmed låst datorn.

En oförändrad Vista-dator låser sig möjligen max 30 min, eller en omstart bör fungera.
Citera
2011-03-23, 08:42
Medlem
roleones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Zoidberg
Om det är ett helt vanligt konto ska den inte låsas permanent, utan det verkar som den där datorn har en policy för antal misslyckade försök och därmed låst datorn.

En oförändrad Vista-dator låser sig möjligen max 30 min, eller en omstart bör fungera.

Detta gäller på majoriteten av alla corporate-maskiner också. Det är otroligt sällsynt (om det ens existerar) att man väljer att lägga en permanent lock out. Om så är fallet så gör TS polare bäst i att ringa sin helpdesk.
Citera
2011-03-23, 08:43
Medlem
Zassa888s avatar
Jo tyvärr funkade inte omstart.. så nu telefonköar hon till en helpdesk..
Citera
2011-03-23, 08:57
Medlem
Här finns en alternativ lösning.. lättare att googla än att skriva allt på nytt :P

http://help.wugnet.com/vista/Adminis...pict62267.html

Som det står i forumet där är det ett relativt svårt sätt att göra det på.. men valen är annars få :P

En vista skiva är också ett krav..
Citera
2011-03-23, 09:15
Medlem
roleones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panless
Här finns en alternativ lösning.. lättare att googla än att skriva allt på nytt :P

http://help.wugnet.com/vista/Adminis...pict62267.html

Som det står i forumet där är det ett relativt svårt sätt att göra det på.. men valen är annars få :P

En vista skiva är också ett krav..

Är det en corporate dator så är det där en jättedum lösning då det, ifall de har permanent lock out vilket tycks vara fallet trotsallt, leder till att utelåsningen återkommer så fort användaren är tillbaka på domänen.
Senast redigerad av roleone 2011-03-23 kl. 10:08.
Citera
2011-03-23, 09:15
Medlem
Zassa888s avatar
Tack för råden! Ska åka dit snart och försöka reda ut det..
Citera
2011-03-23, 10:38
Medlem
Dr.Zoidbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roleone
Detta gäller på majoriteten av alla corporate-maskiner också. Det är otroligt sällsynt (om det ens existerar) att man väljer att lägga en permanent lock out. Om så är fallet så gör TS polare bäst i att ringa sin helpdesk.

Naturligtvis glömde jag denna delen, i enterprise-miljöer kör man nästan utesluten AD-konton, Så precis som roleone säger är det helpdesken som kan låsa upp den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in