• 1
  • 2
2004-09-15, 15:46
Bannlyst
Finns Vikingen fortfarande, he!
Den har så vackra bars i sina barchart. Det är viktigt!

Teknisk analys ger en falsk känsla av kontroll. Men det är ju skoj (för vissa) och inte sämre än att handla slumpmässigt. Seriösa statistiska analysmetoder är inte kul att tillämpa på börskurser. De visar nämligen att börsens rörelser är oförutsägbara, precis som ekonomisk teori säger att de måste vara...
Citera
2004-09-15, 15:56
Medlem
ksvs avatar
Nej visst, man får inte lita blint på teknisk analys. För min del funkar det bra som extra beslutsunderlag för timingen; när jag ska köpa eller sälja.

Fast helt slumpmässigt är det inte heller på börsen, eftersom folk tenderar att följa vissa mönster i sitt agerande.
Citera
2004-09-16, 00:27
Medlem
Bestäm dig innan du köper vad du ska göra exit till för kurs (alltså hitta inte bara på en kurs. Gör research.) Kombinera den praktiken med en gnutta sunt förnuft.
Citera
2004-09-18, 09:34
Medlem
gtk qts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
när tycker ni att det är värt att sälja

Bra fråga. Jag har ställt den samma tidigare här.
Det verkar inte finnas något enkelt svar.

Själv jobbar jag med målkurser och försöker även gå
på intuition. Ofta överreagerar "börsen" vid positiva
och negativa nyheter.

Tror inte på TA och glidande medelvärden.

Ser det ut att gå käpprätt neråt tar jag förlusten genom att sälja snabbt.
Är det ett litet ostabilt företag som går uppåt säljer jag å cashar in
vinsten. Är det ett stabilt företag där allt ser bra ut behåller jag ofta
trots att det gått uppåt.
Citera
2004-09-18, 10:36
Medlem
Säkre Sammys avatar
Teorin kring att investera med vinst i aktier går ut på att du högst låter ajktien gfalla med t ex 5%. Låt oss säga att du köper en aktie för 100:-

Citat:
Ursprungligen postat av Aktien går ner
100:-*95%=95:- allstå går aktien ner till 95:- säljer du.

Citat:
Ursprungligen postat av Vad händer då om den går upp 10% på en dag?
100:-*110%=110:-
110:-*95%=104.50 m a o har aktien gått upp så skall du justera sälj nivån därefter.

Sen skall du väl sälja dem när du behöver pengarna egentligen och denna teori är för s k daytraders.
Citera
2004-09-18, 11:59
Bannlyst
Seriöst rationellt svar:

Huruvidda du ska sälja eller inte, beror naturligtvis på hur priset kommer att utveckla sig i framtiden. Vet du hur priset ska utveckla sig (och hur tusan vet du detta???) så ska du förstås använda dig av den informationen. Vet du det inte, så bör du förlita dig på den mest allmäna och långsiktiga informationen, vilket f.ö. alla forksare inom finansämnet gör. Slutsatsen av denna den mest säkra informationen är att man bör sprida sina risker så mycket som möjligt, dvs investera i nån världsaktieindexfond. Då kan man räkna med 6-7% om året i avkastning (före skatt).

Eftersom alla har hört nån rövarhistoria om nån snubbe som fördubblar sitt kapital var och och varannan månad (enkel matematik ger att denne nu nu måste vara världens rikaste), så vägrar alla okunniga girig människor att tro på dessa vetenskapliga fakta, utan vill köpa å sälja nån enstaka aktie helt godtyckligt som om det vore nån lottsedel.

Aktiemarknaden är ingen genväg till plötslig rikedom, lika lite som t.ex. tandläkarmarknaden eller utesmöbelsmarknaden är det.
Citera
2004-09-18, 12:16
Medlem
Sammy; Det där var fan det dummaste jag hört på länge!
Citera
2004-09-23, 03:35
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worm
Sammy; Det där var fan det dummaste jag hört på länge!
Inte alls. Det är en ganska vanlig strategi att använda sig av stop-loss.
Själv föredrar jag dock andra metoder än fasta procentsatser för att hitta sälj-nivåerna.
Citat:
Ursprungligen postat av hycklaren
Seriöst rationellt svar:

Huruvidda du ska sälja eller inte, beror naturligtvis på hur priset kommer att utveckla sig i framtiden. Vet du hur priset ska utveckla sig (och hur tusan vet du detta???) så ska du förstås använda dig av den informationen. Vet du det inte, så bör du förlita dig på den mest allmäna och långsiktiga informationen, vilket f.ö. alla forksare inom finansämnet gör. Slutsatsen av denna den mest säkra informationen är att man bör sprida sina risker så mycket som möjligt, dvs investera i nån världsaktieindexfond. Då kan man räkna med 6-7% om året i avkastning (före skatt).

Eftersom alla har hört nån rövarhistoria om nån snubbe som fördubblar sitt kapital var och och varannan månad (enkel matematik ger att denne nu nu måste vara världens rikaste), så vägrar alla okunniga girig människor att tro på dessa vetenskapliga fakta, utan vill köpa å sälja nån enstaka aktie helt godtyckligt som om det vore nån lottsedel.

Aktiemarknaden är ingen genväg till plötslig rikedom, lika lite som t.ex. tandläkarmarknaden eller utesmöbelsmarknaden är det.
Instämmer till fullo.
Skulle det finnas något ultimat sätt att förutspå kursutveckligen skulle många använda sig av det, vilket skulle leda till att kurserna genast justerades så att fördelen försvann.

Om du, kära FB-läsare, hittade det ultimata sättet att förutspå kurserna, skulle du då skriva tidningsartiklar eller en bok om det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in