Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-03-22, 17:51
Medlem
Bjorlins avatar
Hallå! Jag har fått ett grymt störande problem med min dator. Jag laddade hem ett program (Band in a box 2008) och skulle köra exe filen. Jag fick ett meddelande om vilket program jag vill köra filen med. Tänkte lite wtf är detta och valde ett program helt random, vilket råkade vara WordPad.

När jag nu gjorde det har hela datorn fått för sig att alla .exe filer ska bootas med WordPad. Det är enorm jobbigt eftersom jag inte kan använda systemåterställnings verktyget då även den öppnas i wordpad. Jag kan även inte välja "Öppna med" på filen eftersom den är i .exe format.

Jag har provat att köra windows i felsäkert läge men det blir ingen skillnad, allt startas i Wordpad.

Jag antar att det borde finnas något sätt att ändra .exe filernas val utav startsätt på något annat sätt än att formatera datorn. Så hörni!? Vad ska jag ta mig till ? är det någon annan som kanske råkat ut för samma problem och klurade ut lösningen på egen hand eller någon som kanske kan bidra med några tips eller idéer som inte jag har provat än?

Kan vara värt att lägga till att jag har Windows7 Home Premium 64-bit. (Jag har även googlat detta problem men svaren på de trådarna hänvisar bara till systemåterställning vilket inte funkar för mig!)
Citera
2011-03-22, 17:52
Medlem
zcinners avatar
högerklicka > öppna med > browse
Citera
2011-03-22, 17:55
Medlem
kattrumpas avatar
Dator > Ordna > Mapp och sökalternativ > Uncheck dölj filnamnstillägg för kända filtyper kan du testa. Kan ju fungera
Citera
Medlem
Bjorlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zcinner
högerklicka > öppna med > browse
Ehrm.. härligt med folk som läser igenom noga vad folk har skrivit. Det är ingen media fil som man enkelt kan välja program att starta den i (avi,mp3 osv) det är en executable-fil.
Citera
Medlem
8080s avatar
Skriv in följande i CMD: assoc .exe = exefile
Citera
Bannlyst
ble
Citera
2011-03-22, 17:56
Bannlyst
http://www.winhelponline.com/blog/restore-exe-file-asso-windows-7-vista-incorrectly-associated/
Citera
2011-03-22, 17:57
Medlem
Bjorlins avatar
Tack för tipsen! måste sticka nu men ska prova det så snabbt jag kommer hem.
Citera
2011-03-22, 20:14
Medlem
Bjorlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surreal.this
http://www.winhelponline.com/blog/restore-exe-file-asso-windows-7-vista-incorrectly-associated/

Tackar så mycket, funkar kanon. Tack även till er andra för bra tips/idéer.
Citera
2011-03-22, 22:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorlin
Tänkte lite wtf är detta och valde ett program helt random, vilket råkade vara WordPad.
lol

Citat:
Tackar så mycket, funkar kanon. Tack även till er andra för bra tips/idéer.
ingen orsak. bra att jag kunde hjälpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in