2011-03-22, 16:30
Medlem
Har lite frågor angående csn lån. Det är så här att en kompis till mig började plugga på komvux för att plugga upp betyg eller nått sånt. Han gjorde upp så han fick 8500:- i månaden, Han var där skötte sig i 2-3veckor sen sjuk anmälde sig och var hemma i 2månader men endå så fick han ut dom där 8500:- Han hade inte läkarintyg eller någonting.

och nu så har dom ju fattat att han skiter totalt i skolan så han skulle bara få 1000kr den här månaden. Men det jag undrar är dom pengarna han har fått blir det som ett "lån" eller måste han betala tillbaka dom direkt?. Hur blir med CSN i forsätningen kan han få ha CSN igen? Även fast han missköt sig?!. Kan det få några mer följder? .. Tacksam för alla svar
Citera
2011-03-22, 16:36
Medlem
FranzFerdinands avatar
Ett lån är ju alltid ett lån som ju är skrivet på honom och måste betalas tillbaka. Däremot bidragsdelen är är ju någonting man får för att man studerar. Om denna person har fuskat till sig studiebidrag kan han säkert bli återbetalningsskyldig på samma sätt som någon som har fuskat till sig socialbidrag kan bli.
Citera
2011-03-22, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIGGAN
Har lite frågor angående csn lån. Det är så här att en kompis till mig började plugga på komvux för att plugga upp betyg eller nått sånt. Han gjorde upp så han fick 8500:- i månaden, Han var där skötte sig i 2-3veckor sen sjuk anmälde sig och var hemma i 2månader men endå så fick han ut dom där 8500:- Han hade inte läkarintyg eller någonting.

och nu så har dom ju fattat att han skiter totalt i skolan så han skulle bara få 1000kr den här månaden. Men det jag undrar är dom pengarna han har fått blir det som ett "lån" eller måste han betala tillbaka dom direkt?. Hur blir med CSN i forsätningen kan han få ha CSN igen? Även fast han missköt sig?!. Kan det få några mer följder? .. Tacksam för alla svar

Var din kompis sjuk på riktigt eller inte?
Citera
2011-03-22, 16:43
Medlem
Min kompis var sjuk i en vecka.. Sen orkade han inte gå tillbaka till skolan. Så man kan ju säga att han SKET i det men tackade för pengarna typ
Citera
2011-03-22, 16:57
Medlem
Smurfkonto2010s avatar
Det viktiga i sammanhanget är huruvida din kompis ( ) tog sina poäng eller inte, för det är det CSN grundar beslutet på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in