2011-03-21, 21:28
Bannlyst
Har nyss vaknat och käkade till frukost en fläskfilé med några champinjoner och tomater. Sen lite mjölk därtill...

Men varje gång jag försökt köra LCHF mår jag dåligt, speciellt lite huvudvärk. Det kan inte vara en slump.

Är det normalt dem första dagarna? Är det farligt? Då jag är van att äta bröd, ris, frukt med mera...
Senast redigerad av EyeFartedLOL 2011-03-21 kl. 21:36.
Citera
2011-03-21, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EyeFartedLOL
Har nyss vaknat och käkade till frukost en fläskfilé med några champinjoner och tomater. Sen lite möjlk därtill...

Men varje gång jag försökt köra LCHF så får mår jag dåligt, speciellt lite huvudvärk. Det kan inte vara en slump.

Är det normalt dem första dagarna? Är det farligt? Då jag är van att äta bröd, ris, frukt med mera...
Det är mycket vanligt med en övergångsperiod när man börjar med LCHF. För vissa går det över efter ett par dagar, och vissa får stå ut i flera månader.
Citera
2011-03-22, 11:37
Bannlyst
Körde själv LCHF i några veckor, och jag mådde fan skit hela tiden. Om jag var du så skulle jag slopa den dieten och käka vanligt men mindre.
Citera
2011-03-22, 11:45
Medlem
Reaper123s avatar
Förutsätter att du dricker tillräckligt med vatten (annars är vätskebrist en trolig orsak). Så ....

Min spontana tanke är, varför köra lchf om du mår dåligt av det? LCHF är liksom inte någon världsrevolutionerande diet som garanterar viktminskning, utan det är kcal in vs ut som spelar roll!

Jag kör själv på lchf och måste säga att det möjligen finns ett sötsug i 1-3 dagar men inget värre än så och mår både fysiskt och psykiskt riktigt bra på denna diet!

Edit: sen vetefan hur du får fläskfile, tomater, champinjoner och lite möjlk till LCHF-kost... low carbs det köper jag iaf!
Citera
2011-03-22, 13:01
Medlem
Prometeuss avatar
Kroppen vill ha kolhydrater, helst så många som möjligt, varför tror du västvärlden ser så fet ut? Det krävs en prestation för att gå emot kroppens vilja.
Mitt 4-dagarsexperiment med LCHF gav upphov till smått bisarra lustar efter allt kolhydratrikt, inte ofta potatis är mer lockande än bacon...
Citera
2011-03-22, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EyeFartedLOL
Har nyss vaknat och käkade till frukost en fläskfilé med några champinjoner och tomater. Sen lite mjölk därtill...

Men varje gång jag försökt köra LCHF mår jag dåligt, speciellt lite huvudvärk. Det kan inte vara en slump.

Det är inte onormalt.. Jag quotar mig själv från en annan tråd här inom näringsläradelen så får du lite mer om effekterna.

Citat:
Ursprungligen postat av NutritionFacts
Lets roll:
Man får ökad inflammationsrisk
Ökad halt blodfetter
Hippocampus nedregleras så man blir trögare och får sämre minne
Olika energikällor (fett, protein och carbs) påverkar psyket på olika sätt - Vid fettintag så stimuleras Galaninfrisättningen ökar vid högt fettintag, likaså gör CCK som ger en känsla av tillfredställelse. -> Beroende

Man får ökad fettförbränning och minskade glykogenmängder, vilket påverkar träningen. Man har testat personer som har kört VO2-max test vid högfettsdiet respektive högcarbsdiet och personen som åt kolhydrater orkade dubbelt så länge och hade lägre puls vid given ansträngning. Detta är även påverkat vid vila, d.v.s. att pulsen är högre. Således kan det vara farligt för folk som har hjärtproblem.

Anledningen till att man tappar så mycket vikt av LCHF i början är för att glykogendepåerna tar slut vilket medför att man tappar vatten som är bundet till glykogenet. Man har jämfört högfettsdieten med kolhydratsdiet över lång tid och viktnedgången är densamma på längre sikt, skillnaden är att LCHF-dieten ger en snabb viktminskning i början.

Det finns studier som visar allt detta, vill du ha källor så säg till. Jag studerar relevant ämne, om det är av någon vikt, och jag är så sjukt trött på detta pladder om LCHF - SLUTA LYSSNA PÅ LÄKARE NÄR NI UNDRAR OM KOST. Läkare har en dags, EN, utbildning inom näringslära.. Det finns betydligt mer kompetenta personer inom området.

Edit: Glömde nämna att den ökade inflammationsrisken (som också har visats ge kronisk inflammation) ger således ökad cancerrisk, speciellt då coloncancer. (Tjocktarm)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in