Citat:
Ursprungligen postat av IshethZenunim
Ska man vara helt korrekt så är väl kvasaren själva den aktiva galaxkärnan; galaxen är ju en aktiv galax, inte en kvasar?
Man är nog lite slarvig med denna definition, eftersom man oftast inte är så intresserad av resten av galaxen. Därför sätter man ofta likhetstecken mellan kvasaren och hela galaxen. Ofta pratar man om AGN-galaxer (galaxer med en aktiv galaxkärna).
Kvasar står ursprungligen för kvasistellärt objekt eller kvasistellär radiokälla, och är en ovanligt stark AGN.
Citat:
Hur som helst, hur liten kan ackretionsskivan vara för att en kvasar skall kunna bildas, det vill säga när når man en undre gräns för den mängd av materia som det svarta hålet behöver för att en kvasar skall kunna bildas?
Alltså, det här blir nog en fråga om definitioner. Jag ska ärligt säga att jag inte har något bra svar.
Till att börja med så vet man inte exakt hur AGN:er skapas. Det forskas mycket på det, det är inte mitt fält, även om jag hållit på med ett inte helt orelaterat fält.
Sen vill jag poängtera att ackretionsskivor inte bara finns runt supermassiva svarta hål, utan även kan finnas runt vissa stjärnor (tänk supernova typ Ia). Men i alla fall, kvasarer. En kvasar är ju mer energirik än en vanlig AGN, man brukar säga att en typisk kvasar har en effekt på 10^40 Watt. Den behöver konsumera ungefär 10 solar om året för att kunna fortsätta med den luminositeten. Och med tanke på att man räknar med att kvasarer brinner i några miljarder år så blir det tiotals miljarder solmassor som behöver tillföras. De behöver ju dock inte finnas i ackretionsskivan samtidigt, men de måste ändå tas någonstans ifrån.
En intressant sidodetalj är att sådan ackretion är den mest energieffektiva process vi känner till - den optimalt kan omvandla 20-25% (i den storleksordningen, i alla fall, minns inte exakt siffra nu) av massenergin (E=mc^2) till strålningsenergi. Detta att jämföra med kärnfusion och -fission, som aldrig har en högre effektivitet än 1-2%.
Citat:
Och en följdfråga kanske: om vi tänker oss att det inte är en kvasar, utan "bara" ett supermassivt svart hål som färdas genom rymden och snappar upp materia på vägen, kommer det fortfarande att avges gammastrålning när materian sugs in i det svarta hålet? Och i så fall, på vilket avstånd från jorden börjar gammastrålningen bli farlig för oss?
Supermassiva svarta hål färdas inte helt random genom rymden (så vitt vi vet). De finns i galaxers centrum. Men om vi hade ett sånt hål på vift (eller ett vanligt snällt supermassivt svart hål i centrum på en vanlig galax), så hade det sannolikt sänt ut en del röntgen- och gammastrålar när det snubblade över ett gasmoln eller en stjärna. Vintergatans centrum är en stark röntgenkälla.
Hur avlägset gammastrålningen blir farlig för oss beror naturligtvis på hur stark den är, så jag har inte något bra svar.
Jag vet att jag inte besvarat alla dina frågor, och många av dem tror jag inte någon kan besvara. Jag tycker i alla fall jag har gjort ett gott försök. Kanske kan någon annan fylla i några av mina luckor?