2011-03-21, 19:27
Medlem
Pepsodent bluestripe är mer eller mindre blå färg för att temporärt göra tänderna "vitare". Vitare i detta fallet är dock snarare "mindre gula".

Borde inte detta fungera lika bra med blå karamellfärg då? Nån tandläkare i närheten som kan upplysa mig om skillnaderna?
Citera
2011-03-21, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rymdrattan
Pepsodent bluestripe är mer eller mindre blå färg för att temporärt göra tänderna "vitare". Vitare i detta fallet är dock snarare "mindre gula".

Borde inte detta fungera lika bra med blå karamellfärg då? Nån tandläkare i närheten som kan upplysa mig om skillnaderna?

Produkten du pratar om verkar inte finnas. Kan du ge ett riktigt produktnamn kan jag säkert hjälpa dig.
Citera
2011-03-21, 19:39
Medlem
Muppers avatar
Är det bara jag som fått intrycket av att karamellfärg är till för att...färga? o_o Och om då färgen är blå borde inte tänderna också bli det?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Jag har hört att vatten, salt, citronsaft och bakbulver ska bleka tänderna, dock så låter det rätt skadligt för emaljen (:
Citera
2011-03-21, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mupper
Är det bara jag som fått intrycket av att karamellfärg är till för att...färga? o_o Och om då färgen är blå borde inte tänderna också bli det?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Jag har hört att vatten, salt, citronsaft och bakbulver ska bleka tänderna, dock så låter det rätt skadligt för emaljen (:

Självklart så blir det blått! Det är ju det som är poängen. För att inte vara allt för tekniskt masturbativ så mäts vitbalans oftast i kelvin. Att doppa i nått blått höjer kelvin och därmed blir tänderna mindre gul (men mer blåa). Helvitt ljus anses vara nånstans mellan 4500 och 6500 kelvin. Det vore såklart dumt om tänderna blev illblå. Men om jag inte är helt ute och cyklar (vilket absolut är en möjlighet. ) så torde det vara just på detta sättet som pepsodent bluetstripe fungerar genom att neutralisera/balanser ut de gul/röda tonerna i emaljen.

Har dock hört talas om citronsaftmetoden också, men precis som du säger så har jag även hört att det är rejält skadligt för tänderna. :S
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in