• 2
  • 3
2011-04-28, 19:57
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Headshrinker
Håller faktiskt med dig till fullo! Antingen ska alla betala det genom vanlig skatt eller så ska ingen göra det. Det dom håller på med genom att trakassera folk genom telefon plinga på hemma hos folk är meningslöst för dom flesta ljuger ändå.

Fick ett samtal förra veckan där dom sa;

"hej jag ringer från böghoretjänst"

Så la jag bara på luren, rätt i örat på fittan. Efter det tänkte jag "skönt, slipper jag dom på ett tag" men ack, jag skulle ju givetvis dragit en vals och sagt att jag inte har någon tv. Men nu är det som det är och idag så har jag fått en avi från dom där det står;

"Vi har tagit emot en anmälan om tv-innehav och har beslutat att sända en faktura enligt tidelag blabla.."

1. Får dom göra så?
2. Jag har betalat den, Kan jag nu bara ringa om någon vecka och säga att tvn är paj efter en fest och bor på soptippen och där med slippa betala dom i framtiden och få pengarna tillbaka?

Du skulle bestridit den.
Citera
2011-04-28, 20:28
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Headshrinker
Håller faktiskt med dig till fullo! Antingen ska alla betala det genom vanlig skatt eller så ska ingen göra det. Det dom håller på med genom att trakassera folk genom telefon plinga på hemma hos folk är meningslöst för dom flesta ljuger ändå.

Fick ett samtal förra veckan där dom sa;

"hej jag ringer från böghoretjänst"

Så la jag bara på luren, rätt i örat på fittan. Efter det tänkte jag "skönt, slipper jag dom på ett tag" men ack, jag skulle ju givetvis dragit en vals och sagt att jag inte har någon tv. Men nu är det som det är och idag så har jag fått en avi från dom där det står;

"Vi har tagit emot en anmälan om tv-innehav och har beslutat att sända en faktura enligt tidelag blabla.."

1. Får dom göra så?
2. Jag har betalat den, Kan jag nu bara ringa om någon vecka och säga att tvn är paj efter en fest och bor på soptippen och där med slippa betala dom i framtiden och få pengarna tillbaka?

Det blir nog svårt för dig att komma ur din situation just nu. Om du avanmäler dig kommer de säkert att punktmarkera dig

Det är lätt att vara efterklok, men det är alltid bättre att försöka prata sig ur det och verka vara på deras sida än att bara slänga på luren/dörren.

Annars behöver man inte betala fakturorna såvida man inte har anmält tv-innehav. Hade du t.ex. betalat en faktura från en byggfirma som inte varit hemma hos dig och gjort något jobb?
Citera
2011-04-28, 20:28
Bannlyst
Det är något sjukt med Radiotjänsts fakturor - efersom de inte behandlas som fakturor, trots att det står faktura och fakturanummer på dom.

Dom godtar t ex inte att man skriver på dom - bestrides, har inte beställt, det finns inget avtal, jag/vi har ingen tv och faxar tillbaka så att man har kvitto.

Det här tycker jag att någon skall driva hos KO/Reklamationsnämnd/Konsumentvägledare.

Står det faktura skall normala fakturaregler gälla.

När det gäller skattekrav är det annorlunda - men obs det står aldrig heller FAKTURA på skattekraven.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in