Flashback bygger pepparkakshus!
2011-03-21, 18:36
Medlem
Vi har köpt ett hus för 2,5 mille och jag skall till banken (swedbank) imorgon för att se vad de har för erbjudande att komma med. Vad borde jag tänka på? Jag har ett gammalt lånelöfe + ett nyare så kanske, kanske kan jag få lån med de gamla reglerna?

Vi lägger själva 10% sen blir väl normalt sett 75% i bottenlån, 10% i topplån och 5% i typ blancolån (om jag inte får låna med de gamla reglerna), eller?

Vad ska man säga/göra för att få bra villkor? Nu ligger swedbanks rörliga på 3,75% vad kan man då förvänta sig i botten-, topp och blancolånsränta?

Vi har varit kunder i banken under alla år och jag skulle ärligt talat gärna fortsätta vara det.

Jättetacksam för alla tips och idéer! =0)

/Gasimoe
Citera
2011-03-21, 18:49
Medlem
Tronkans avatar
nej du kommer inte få låna på det äldre lånelöftet. skuldebrevet är det som avgör den aktuella räntan du kommer få. det som står i skuldebrevet är räntan du kommer få helt enkelt.

försök få utan topplån, alltså bara ett bottenlån på 85% och resterande 15% som ett blancolån. vet inte varför vissa banker fort jobbar med toppenlån då jag anser att det helt enkelt är en extra kostnad för man brukar få en högre ränta än vad bottenlånet ligger på. de flesta bankerna ligger nog på en ränta runt 3,75% så det är "normalt". be om få skita i topplånet och kanske gör amorteringar på bottenlånet istället eller helt enkelt vänd dig till en annan bank. blancolånet bör vara på 4,5% och uppåt skulle jag tro.
Citera
2011-03-21, 19:03
Medlem
Tack för svaret!

När man väl är på banken pratar man då snarare % av lånet eller köpeskillingen? Är det rimligt att vi kan få 85% av lånet som bottenlån är det ju super bra! Vad brukar man ha för amorteringstid på ett blankolån? Hur mycket amorteringar på bottenlånet är rimligt?

Varför mumlar damen på banken om att jag kanske kan använda det gamla lånelöftet då?

Är jättetacksam för svaren för man har ju inte så bra koll på sådant här innan man har köpt huset och det blir ju en del pengar...

Något tips kring bindningstider?
Citera
2011-03-21, 19:11
Medlem
Tronkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gasimoe
Tack för svaret!

När man väl är på banken pratar man då snarare % av lånet eller köpeskillingen? Är det rimligt att vi kan få 85% av lånet som bottenlån är det ju super bra! Vad brukar man ha för amorteringstid på ett blankolån? Hur mycket amorteringar på bottenlånet är rimligt?

Varför mumlar damen på banken om att jag kanske kan använda det gamla lånelöftet då?

Är jättetacksam för svaren för man har ju inte så bra koll på sådant här innan man har köpt huset och det blir ju en del pengar...

Något tips kring bindningstider?

ingen aning vad hon menar med det äldre lånelöftet faktiskt. alltså banken kommer ju hjälpa till med hela köpeskillingen eftersom ni inte har någon kontantinsats. amorteringstiden för blancolånet brukar säkert uppgå till 10-15 år beroende på storleken, detta är något ni även bör prata om när ni väl är där. det lånet kommer dock vara rörligt och du kan göra större återbetalningar. det är många som inte amorterar idag på bottenlånet så detta är helt upp till er hur ni vill göra. om man kollar på de senaste månaderna gällande räntan så har den gått upp, absolut. men bara gud vet om räntan kommer gå upp mer så där får ni välja själva hur ni vill ha det. ni kan ju alltid dela upp lånet i kanske 4 delar eller mer så ni kan sprida risken. alltså ha en viss del bunden medans ni har några rörligt. kanske amortera lite i början på bottenlånet och försök betala blancolånet mer med tanke på att de är en betydligt högre ränta än vad bolånet är. så man "dödar" den skulden först.

jag vet inte era förutsättningar så det är svårt för mig att ta ställning till vad ni skall/inte skall göra
Citera
2011-03-21, 19:20
Medlem
Hej igen!

Jag var kanske lite otydlig men vi lägger 10% själva resterande 90% behöver vi låna. Kan man då ända få så mycket som 85% av köpeskillingen i bottenlån? I så fall är det ju bara 5% i blancolån som man behöver amortera? Skulle ju vara en avsevärd skillnad i månadskostnad...
Citera
2011-03-21, 19:45
Medlem
Tronkans avatar
aha, nu kopplar jag. som sagt, vad swedbank kommer säga vet jag inte. men det bästa är ju givetvis att ni kan få 85% i bottenlån och 5% i blanco. så försök absolut med det. dock inte 100% säker på varför swedbank fort kör med topplån..de vill väll tjäna mer cash än övr banker
Citera
2011-03-21, 19:54
Medlem
Så övriga banker har inte ens toplån utan man kan rent av få 85% i bottenlån + 5% blanko! Då måste det kollas upp ordentligt!

Än en gång ett jätte tack för alla svar!
Citera
2011-03-21, 20:32
Medlem
Tronkans avatar
många har väll valt att inte jobba med topplån med tanke på att man måste ha en kontantinsats på 15% idag istället för 5% som det var tidigare. lycka till!
Citera
2011-03-21, 21:26
Medlem
Jag har topplån dock hade vi bara krav på 10% kontantinsats (gamla reglerna) så det kan bero på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in