Citat:
Ursprungligen postat av Gasimoe
Tack för svaret!
När man väl är på banken pratar man då snarare % av lånet eller köpeskillingen? Är det rimligt att vi kan få 85% av lånet som bottenlån är det ju super bra! Vad brukar man ha för amorteringstid på ett blankolån? Hur mycket amorteringar på bottenlånet är rimligt?
Varför mumlar damen på banken om att jag kanske kan använda det gamla lånelöftet då?
Är jättetacksam för svaren för man har ju inte så bra koll på sådant här innan man har köpt huset och det blir ju en del pengar...
Något tips kring bindningstider?
ingen aning vad hon menar med det äldre lånelöftet faktiskt. alltså banken kommer ju hjälpa till med hela köpeskillingen eftersom ni inte har någon kontantinsats. amorteringstiden för blancolånet brukar säkert uppgå till 10-15 år beroende på storleken, detta är något ni även bör prata om när ni väl är där. det lånet kommer dock vara rörligt och du kan göra större återbetalningar. det är många som inte amorterar idag på bottenlånet så detta är helt upp till er hur ni vill göra. om man kollar på de senaste månaderna gällande räntan så har den gått upp, absolut. men bara gud vet om räntan kommer gå upp mer

så där får ni välja själva hur ni vill ha det. ni kan ju alltid dela upp lånet i kanske 4 delar eller mer så ni kan sprida risken. alltså ha en viss del bunden medans ni har några rörligt. kanske amortera lite i början på bottenlånet och försök betala blancolånet mer med tanke på att de är en betydligt högre ränta än vad bolånet är. så man "dödar" den skulden först.
jag vet inte era förutsättningar så det är svårt för mig att ta ställning till vad ni skall/inte skall göra