Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-21, 16:35
Medlem
Varför i så fall?

Har ni räkor, hummer och kräftor? Asså från havet, för Östersjö-träsket innehåller väl knappast skaldjur?

Äter man mycket kräftor/räkor i Stockholm? Eller är det kinesiska flodkräftor och gädda som gäller?

Har ni västkustsallad?

Har Stockholm något som resten av Sverige inte har?
Citera
2011-03-21, 16:40
Medlem
Ultimatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grazie
Har Stockholm något som resten av Sverige inte har?
Rinkeby.

Mina vänner brukar äta skaldjur rätt ofta när det är "säsong" för det. Men annars är jag inte helt säker på vad du menar.
Aldrig hört talas om halvspecial...
Citera
2011-03-21, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ultimatrix
Rinkeby.

Mina vänner brukar äta skaldjur rätt ofta när det är "säsong" för det. Men annars är jag inte helt säker på vad du menar.
Aldrig hört talas om halvspecial...

va?! då är det sant.. Halvspecial sälj överallt i GBG och numera 20-30 mil runt GBG. Det är Korv m bröd med mos på, typ.. http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.konstit.dk/wp-content/uploads/halvspecial2009.jpg&imgrefurl=http://www.konstit.dk/2009/07/11/halv-special/&usg=__sedOQPjwiQzompUO0pLrrtMPsfg=&h=291&w=450&sz =36&hl=sv&start=0&zoom=1&tbnid=8psLcHpZI8KhcM:&tbn h=130&tbnw=201&ei=BXKHTaC3FJT14gbo9NHYCA&prev=/images%3Fq%3Dhalv%2Bspecial%26um%3D1%26hl%3Dsv%26s a%3DN%26biw%3D1259%26bih%3D815%26tbs%3Disch:1&um=1 &itbs=1&iact=hc&vpx=285&vpy=126&dur=1451&hovh=180& hovw=279&tx=176&ty=85&oei=BXKHTaC3FJT14gbo9NHYCA&p age=1&ndsp=21&ved=1t:429,r:1,s:0

Gissar på att 50% av all korv som säljs i gatukök i gbg är under en halvspec. finns även hel

Undra varför det inte finns i Stockholm? Vi lärde er att äta hummer, vi lärde er att äta med bestick, på tallrik och att använda servett men inte hur man gör en halv special??

Ingen "korv expert" som kan svara?
Finns det i Malmö eller är det haram där?
Citera
2011-03-21, 17:00
Medlem
cschrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grazie
va?! då är det sant.. Halvspecial sälj överallt i GBG och numera 20-30 mil runt GBG. Det är Korv m bröd med mos på, typ..
Vi kallar det för korv med mos då det är en korv med mos.
Citera
2011-03-21, 17:45
Medlem
Halv special - Korvbröd, korv och 3 kulor mos på korven. Korvkioskkäket nr 1!
Senast redigerad av Herr_Oin 2011-03-22 kl. 17:21. Anledning: En massa OT/Herr_Oin
Citera
2011-03-21, 17:50
Medlem
Kattolfs avatar
En halv special, dvs en korv i bröd med en moskula på finns att tillgå på dom flesta korvmuggar här uppe. Lika så "En hel special". Skaldjur finns det inte så gott om i Östersjön, men däremot så finns det både tågräls och vägar som leder hit (tänka sig) och därmed både hitskjutsade humrar, havskräftor och räkor.

Något som vi har i Stockholm men som är väldigt svårt att hitta i sillstrypersta är nygrillade hamburgare. Sådana är väldigt svåra att hitta i götet (läs mer här: https://www.flashback.org/t1188133)

Västkustsallad finns i varje ICA, COOP, Hemköp osv..
Citera
2011-03-21, 18:01
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cschrille
Vi kallar det för korv med mos då det är en korv med mos.
Fast det är ju inte bara en korv med mos som kallas "Halv special" utan en halv special är ju korv med både bröd och mos.
Citera
2011-03-22, 08:50
Medlem
Softis...s avatar
Ja, en halv special finns även här i Stockholm, men uttrycket används inte så mycket nu för tiden. När jag var yngre var det vanligare. Vill minnas att en halv special med bostongurka hade ett speciellt namn, men kommer inte ihåg det.

Här kommer en liten motfråga: Har ni slang med halka i götet?
Senast redigerad av Softis... 2011-03-22 kl. 08:59.
Citera
2011-03-22, 09:59
Medlem
Kingen_kings avatar
Det är, enligt min erfarenhet, ett Göteborgsfenomen. Special finns förvisso i korvmojjen, men det är inget dom skyltar med.

Förövrigt så finns det inga ordentliga korvmojjar kvar. Smaklös kokkorv, "grill"korv som bara är värmd och inte har nånting med grillat att göra, mos som man kan kasta i huvudet på nån om man vill orsaka dödliga skador...
Citera
2011-03-22, 10:13
Medlem
Halvspecial.. Har sett det i några gatukök, men det är knappast särskilt utbrett. Vi Stockholmare ser ingenting speciellt i korv med mos på bröd. Här har vi råd med riktig mat. Stockholmare pratar inte lika efterblivet heller (nåja, med undantag för bekräftelsesökande Danderyd-fjortisar).
Citera
2011-03-22, 10:18
Medlem
Mr Coffees avatar
Vad fan, i korvkiosken får man ju oftast vad man ber om. Grundpris för en burgare eller en wurre och sedan betalar man för vad man vill ha på den.

Korv med bröd + pulvermos låter ju riktigt tråkigt men vill man ha en sådan i Sthlm är det inga problem.
Citera
2011-03-22, 10:25
Medlem
För åtta år sedan flyttade jag från västkusten till Stockholm och jag har fortfarande inte vant mig vid besvikelsen över att man inte kan få tag i en ordentlig "halv special". Ni stockholmare som säger att man visst kan få tag i det måste genast skriva mer specifikt VAR i Stockholm man kan få det.

Efter att ha blivit utskrattad och ifrågasatt av fler korvgubbar har jag gett upp sedan flera år tillbaka. Det blir inte riktigt samma sak när man står och instruerar korvgubben hur han ska göra. En halv special ska göras med kärlek och av en korvgubbe med yrkesheder där han traditionsenligt och noggrant framhäver den gudomliga smaken ur alla ingridienser...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in