• 1
  • 2
2011-03-22, 13:01
Medlem
Landsknechts avatar
Djingis Khan var mongolernas ledare, och knappast en vanlig soldat som trådskaparen avser ... Däremot är det nog rimligt att anta att ett flertal mongoliska ryttare deltog i flera krig.

Citat:
Ursprungligen postat av muskelstal
skulle chansa på någon annonym irländsk leg knäckt under 1600 talet

Varför tror du på just en irländsk legoknekt om jag får fråga? Det skulle vara intressant att höra din motivering, för mitt intryck är att tyska legoknektar var de vanligaste.
Citera
2011-03-22, 19:08
Medlem
Kloges avatar
Jag har en fundering och nyligen så såg jag på Last voices of ww1 och undrar om de som var med i första världskriget också var med i andra världskriget. Ingen av de intervjuade nämde något om det. Var de befriade från det? Den som var förr runt sekelskiftet var ju inte för gammal för att bli inkallad
Citera
2011-03-22, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av le-douche
Jo utan tvekan Djingis Khan, hans dna lär ju vara det mest spridda med, frekking rapist!

Vikingarna says no.

Och varje tjej han kände förr fick följa med till hans tält
Att ingen av dem kände för att säga nej var väll snällt

Kände mig tvungen.
Citera
2011-03-22, 20:51
Medlem
muskelstals avatar
[quote=Landsknecht
Varför tror du på just en irländsk legoknekt om jag får fråga? Det skulle vara intressant att höra din motivering, för mitt intryck är att tyska legoknektar var de vanligaste.[/QUOTE]

läste någon gammal bok om 30 åriga krigen och spelat lite europa universalis. vet att tyska legoknäcktar är vanliga men har också för mig att irländska va vanliga i dom europeiska krigen.

Ska försöka ta reda på varför men rent spontant tror jag att det är på grund av landets ekonomi och relationen till england/storbrittanien under årens gång.

http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_of_the_Wild_Geese
http://www.mercenary-wars.net/history-of-merc.html ctrl-f Gallowglass
Är väl lite läsning jag hitta. finns säkert någon som sätt fler krig

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ivor_Thord-Gray
Spontan tanke till en svensk i många krig

Edit en massa länkar
Senast redigerad av muskelstal 2011-03-22 kl. 21:07.
Citera
2011-03-22, 21:07
Medlem
Framförallt var skottar vanliga legoknektar, inte minst på svensk sida under och kring 30-åriga kriget. Men det fanns förstås även irländska legosoldater, och för att förvirra det hela ytterligare så benämndes ofta skottarna för "irländare" av tyskar.
Citera
2011-03-24, 21:33
Medlem
Rodolfuss avatar
Någon schweizisk legoknekt? De var väl från 1400-talet och fram till 1848 Schweizs mest efterfrågade exportvara..

Nåja, sätter då någon krona på att det är en irländsk, schweizisk eller tysk legoknekt. I modern historia så borde väl Ivor Thord Gray, som nämnts, hamna rätt så högt upp på listan.
Citera
2011-03-26, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
Jag har en fundering och nyligen så såg jag på Last voices of ww1 och undrar om de som var med i första världskriget också var med i andra världskriget. Ingen av de intervjuade nämde något om det. Var de befriade från det? Den som var förr runt sekelskiftet var ju inte för gammal för att bli inkallad

De som var med i ww1 var i 20-års åldern och således i 50-års åldern när ww2 bröt ut. Tyskarna använde veteraner från ww1 när de fick manskapskris till slut. De var aningen effektivare än 14-åriga HItlerjugends
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in