• 1
  • 2
2011-03-21, 15:23
Medlem
Jag undrar om ni kan namnge några soldater som deltagit i många krig, så får vi se om vem vi hittar som deltagit i flest. Spontant kommer jag på Lauri Törni eller Larry Thorne. (om man inte räknar andra världskriget som ett enda krig då)Han var med i Finska vinterkriget, Fortsättningskriget och Vietnamkriget. Kommer ni på någon eller några? Kör hårt!
Citera
2011-03-21, 15:32
Medlem
tihimasmos avatar
Conan barbaren?
Citera
2011-03-21, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tihimasmo
Conan barbaren?

Jag syftade på människor som det finns historiska belägg för deras existens :P
Citera
2011-03-21, 15:53
Medlem
muskelstals avatar
skulle chansa på någon annonym irländsk leg knäckt under 1600 talet
Citera
2011-03-21, 16:42
Medlem
Superkufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muskelstal

Instämmer. Vad vi svenskar kallar 30-åriga kriget var egentligen en lång rad korta avgränsade krig mellan tyska stater där den kejserliga sidan (dvs tysk-romerska riket och främst Bayern) tenderade att stå på ena sidan och svenskarna på andra. Men en legoknekt kunde avverka ett krig/år i några decennier.

En brittisk officer under 1800-talet kunde delta i massor av mindre krig i Afrika och Asien, där Imperiet behövde krossa uppror, kolonisera nya områden och stödja allierade, men frågan är om de skulle räknas som "krig".

Det tidiga romarriket (200-talet fKr) låg nästan ständigt i krig med olika grannar, så några centurioner borde ha deltagit i många krig.

Boken "Svenskar i krig" skildade några svenska äventyrare under tidigt 1900-tal som praktiskt taget åkte från krig till krig. Perioden 1918-20 hade gott om krig för den intresserade. Minns dock inte deras namn just nu,
Citera
2011-03-21, 17:30
Medlem
OKPOSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muskelstal

En väldigt bra gissning skulle även jag säga.

I modern tid och geografiskt nära oss lär någon anonym finländare ligga bra till. Med hänvisning till de tre krig som Finland utkämpade under vk2.

Sen har vi ju i och för sig ett hundratal skandinaver i FFL och diverse andra högst aktiva militära förband just nu..
Citera
2011-03-21, 17:38
Medlem
s.svenssons avatar
det finns amerikanska officerare som deltagit i alla amrikanska krig från vietnam tills nu
Citera
2011-03-21, 17:40
Medlem
Djingis khan tippar jag på.
Citera
2011-03-21, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talvilover
Jag undrar om ni kan namnge några soldater som deltagit i många krig, så får vi se om vem vi hittar som deltagit i flest. Spontant kommer jag på Lauri Törni eller Larry Thorne. (om man inte räknar andra världskriget som ett enda krig då)Han var med i Finska vinterkriget, Fortsättningskriget och Vietnamkriget. Kommer ni på någon eller några? Kör hårt!

Törni blev också kapten i den tyska armén under andra världskriget, och det ryktas att han skulle ha deltagit i strider på den tyska sidan och blivit tillfångatagen av amerikanerna/britterna. Efter det skulle han ha flytt och tagit sig tillbaka till Finland. I Finland hamnade han i fängelse för landsbedrägeri. Efter att ha flytt från fängelset och blivit fast på nytt befriades han år 1948.

Det var Larry Thorne som var förebilden för John Waynes rollfigur i filmen "The Green Berets" från 1968 enligt boken Green berets författare Robin Moore.

Lästips: Lauri Törni. Född till soldat
Citera
2011-03-22, 03:00
Medlem
nordstiernans avatar
Kolla Ivar Thord Gray var en kul kämpe. Svensk, Boerkriget, Mexikanska revolutionen, Första vk, Ryska inbördeskriget. Militärtjänst under och efter andra vk. Han slogs under 13 fanor.
Citera
2011-03-22, 03:02
Medlem
MegaSkurts avatar
Jag skulle nog oxå tippa på Djingis Khan...
Citera
2011-03-22, 04:54
Medlem
le-douches avatar
Jo utan tvekan Djingis Khan, hans dna lär ju vara det mest spridda med, frekking rapist!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in