2011-03-21, 04:01
  #1
Medlem
TL;DR - Som rubriken säger.

Som många andra så har jag en liten egen firma vid sidan om mitt "riktiga" jobb som designer. Inga stora grejer utan det är mest för att jag skall kunna köra vitt om någon via ryktesvägen vill ha nått gjort. För en tid sidan gjorde jag ett jobb åt Stort Företag AB, fakturerade, och fick betalt för de timmarna. Några månader senare hörde de av sig och var helt plötsligt inte nöjda och krävde antingen lite justeringar eller pengarna tillbaka (vilka jag redan hade skattat för...). I sak hade de delvis rätt kan jag erkänna, men att komma och kräva tillbaka pengarna flera månader efter att man har betalat fakturan (varför betala från första början?) har jag aldrig varit med om.

Efter lite dragkamp fram och tillbaka gick jag med på att lägga ytterligare två dagar på deras grejer och fick ta mig till deras huvudkontor och lämna över allt. Det var inga glada miner men jag var mest nöjd med att få skiten ur världen och de också. Jag skickade då en faktura på de här två dagarna men fick snabbt höra att de minsann vägrade betala för sådant som de tyckte skulle ha varit med från början, trots att vi har haft en överenskommelse om att projektet skulle gå på en löpande kostnad.

Två dagars arbete är ingen förmögenhet men det stör mig enormt och jag har aldrig förr varit med om att en kund har bestridit en av mina fakturor. Vad gör jag nu? Jag tycker att jag borde få betalt för den extra tiden det tog för mig att göra jobbet, de tycker att jag kan fara åt helvete. Samtidigt är det som sagt Stort Företag AB och jag är ensam medelinkomsttagare, är det ändå läge att dra det här till domstol? Kan jag bli skyldig att betala deras rättegångskostnader om jag "förlorar" i så fall? Att sälja fakturan till inkasso är väl ingen möjlighet om de redan har bestridit den, eller?
__________________
Senast redigerad av stahlman 2011-03-21 kl. 04:10.
Citera
2011-03-21, 05:57
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stahlman
Jag skickade då en faktura på de här två dagarna men fick snabbt höra att de minsann vägrade betala för sådant som de tyckte skulle ha varit med från början, trots att vi har haft en överenskommelse om att projektet skulle gå på en löpande kostnad.
Svårt att säga bara sådär. Det beror ju på situationen. Om du har misskött dig får du ju räkna med att få fixa till saker utan att kräva betalning. Tänk dig att du åker taxi. Hur lång omväg skulle du acceptera innan du vill ha avdrag på priset? Berätta mer om vad som hänt.
Citat:
Två dagars arbete är ingen förmögenhet men det stör mig enormt och jag har aldrig förr varit med om att en kund har bestridit en av mina fakturor. Vad gör jag nu? Jag tycker att jag borde få betalt för den extra tiden det tog för mig att göra jobbet, de tycker att jag kan fara åt helvete. Samtidigt är det som sagt Stort Företag AB och jag är ensam medelinkomsttagare, är det ändå läge att dra det här till domstol? Kan jag bli skyldig att betala deras rättegångskostnader om jag "förlorar" i så fall? Att sälja fakturan till inkasso är väl ingen möjlighet om de redan har bestridit den, eller?
Jag är inget proffs, så någon kunnigare får gärna rätta mig.

Det är civilrätt det handlar om, så då betalar förloraren rättegången. Om det är en faktura på två dagar verkar det dock troligt att det handlar om ett småmål, där ni båda får stå för era egna kostnader oavsett utgången.
Citera
2011-03-21, 06:22
  #3
Medlem
CaptMorgans avatar
Du har två val:
1) Försök lösa ärendet. Företaget är uppembart inte
nöjda, även efter dina justeringar. Personligen tycker jag att det är lite märkligt att du fakturerat för dessa två justeringsdagar, ditt rykte internt steg nog inte där.

2) Anser du att du har rätt blir det en stämning. Precis som du misstänkte kan du inte skicka en tvistig fordran till inkasso, ej heller kommer ett seriöst factoringföretsg köpa den. En stämning kostar runt 500 kronor. Jag antar att beloppet på din faktura inte är runt 20' kr? I så fall riskerar du bara att behöva betala Max 1h juridisk konsultation åt Stort Företag AB, runt 1300 kr om jag inte missminner mig (finns maxbelopp för detta).

Väljer du alternativ 2 for dock ditt rykte en ordentlig törn. Jag hade funderat mer på mitt företag än två dagars jobb i ditt läge.
Citera
2011-03-21, 08:00
  #4
Medlem
11xx22s avatar
På det stora företaget jag jobbade betalades fakturor i tid av ekonomiavdelningen även om den som beställt arbetet ännu inte OKat fakturan. Detta för att inte dra på sig förseningsavgifter om den som skulle attestera t.ex. var bortrest (eller slarvade med att attestera i tid.) Med en sådan procedur kan man hamna i din situation. Att först få betalt och sedan få höra att jobbet inte dög.

Som du berättar historien så kan jag förstå om stora företaget faktiskt trodde att du gått med på att rätta till det de var missnöjda med utan att de skulle betala. Men det är ju bara hur jag kan läsa din berättelse. Det behöver ju inte vara så diskussionen gick er emellan.
Citera
2011-03-21, 11:10
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Svårt att säga bara sådär. Det beror ju på situationen. Om du har misskött dig får du ju räkna med att få fixa till saker utan att kräva betalning. Tänk dig att du åker taxi. Hur lång omväg skulle du acceptera innan du vill ha avdrag på priset? Berätta mer om vad som hänt.

Ja som ni säkert förstår så har jag förenklat historien avsevärt och vill inte gå in så mycket på detaljer för att varken outa mig själv eller företaget, men i korta drag så var det tre stycken jobb som skulle göras och det sista jobbet var något som hade blivit liggande i flera år - ingen ville ta i det på företaget och de var för snåla/jobbet för nedprioriterat för att lägga ut det. I samband med de två första jobben frågade de om jag vill ha skitjobbet också. Jag borde sagt nej där, för det visade sig att beställarna på företaget ville ha jävligt mycket samtidigt som de inte ville betala för det, plus att det helt plötsligt blev bråttom bråttom när någon äntligen hade tagit tag i det.

Jag gjorde det här parallellt till de andra två jobben och med en väldigt låg taxa då det började som en kompisgrej och jag har haft en bra relation med dem senaste sex åren. Det de fick levererat var ändå av väldigt hög kvalitet, för ungefär halva marknadspriset och inom en fruktansvärt snäv tidsram. Tyvärr förstår inte beställarna på företaget det här. Samtidigt missade jag då några detaljer som var med i den flera gånger reviderade kravspecen men som försvann bland allt annat. Det var dessa jag gjorde på de två dagarna jag fick lägga i efterhand. Det tog Stort Företag AB nästan ett halvår att komma fram till vad det var som faktiskt skulle göras, däremellan har det bara tjafsats fram och tillbaka där jag envetet har försökt få dem att säga vad som fattas och de mest skickat återbetalningskrav och uppträtt som småbarn. Så fort de fick ur sig vilka problemen var så var det gjort inom en vecka.

Citat:
Ursprungligen postat av CaptMorgan
2) Anser du att du har rätt blir det en stämning. Precis som du misstänkte kan du inte skicka en tvistig fordran till inkasso, ej heller kommer ett seriöst factoringföretsg köpa den. En stämning kostar runt 500 kronor. Jag antar att beloppet på din faktura inte är runt 20' kr? I så fall riskerar du bara att behöva betala Max 1h juridisk konsultation åt Stort Företag AB, runt 1300 kr om jag inte missminner mig (finns maxbelopp för detta).

Nej det stämmer, med moms inräknat landar den på 10000:- ungefär. Så 1800:-? Samtidigt som det grämer mig enormt att inte få in de här pengarna av ren princip så vetifan... Kanske skall tilläggas att jag under våra långa konversationer upprepade gånger sa att jag absolut var villig ro det här i hamn, men att jag inte jobbade gratis. De visste att jag skulle skicka en ny faktura men valde helt enkelt att låta bli att säga att de inte ville betala förrän vi var klara.

För att dra en annan analogi: jag bygger ett lyxhus för halva priset och glömmer sätta upp stuprör, något du upptäcker först efter att du har betalat för de timmarna det tog mig att bygga de andra delarna på huset. Är jag nu skyldig att sätta upp stuprör gratis för dig i efterhand?

Citat:
Ursprungligen postat av 11xx22
På det stora företaget jag jobbade betalades fakturor i tid av ekonomiavdelningen även om den som beställt arbetet ännu inte OKat fakturan. Detta för att inte dra på sig förseningsavgifter om den som skulle attestera t.ex. var bortrest (eller slarvade med att attestera i tid.) Med en sådan procedur kan man hamna i din situation. Att först få betalt och sedan få höra att jobbet inte dög.

Ok! Ja kanske, fast jag vet inte - den andra fakturan hade de ju inga problem att bestrida flera veckor innan betalningsdatum...
__________________
Senast redigerad av stahlman 2011-03-21 kl. 11:13. Anledning: stavfel...
Citera
2011-03-21, 11:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stahlman
...
Du får skilja på juridik och god ton här.

Om din historia är helt igenom sann verkar de behandla dig ganska dåligt. Men att du har gett dem ett bra pris är inget argument för att du ska slippa fixa till det du glömt gratis. Visserligen finns det andra saker som talar för att du borde slippa detta, men den låga taxan är irrelevant.

Om ni har haft löpande taxa så känns det inte konstigt att du tar betalt för arbetet. Fast å andra sidan kanske det är rimligt att anta att du hade hunnit göra de här sakerna inom samma tid om du inte glömt bort dem?
Citera
2011-03-21, 11:38
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Om ni har haft löpande taxa så känns det inte konstigt att du tar betalt för arbetet. Fast å andra sidan kanske det är rimligt att anta att du hade hunnit göra de här sakerna inom samma tid om du inte glömt bort dem?

Nej det är det jag menar, jag jobbade extremt snabbt och effektivt (kanske lite för snabbt då...) för att få det färdigt så fort som möjligt då jag förstod att om jag lämnade in vad jobbet "borde" ta i tidsanspråk skulle det bli ett jävla liv. Men visst har du rätt, taxan spelar naturligtvis ingen roll, däremot är det ingen tvekan om att de här två dagarna extra inte hade kunnat få plats på den första fakturerade tiden. När jag ser tillbaka förstår jag inte hur jag hann med allt som jag faktiskt lämnade in, men så jobbade jag (utan deras vetskap eller fakturerat) en extra dag också bara för att få det klart i tid.
Citera
2011-03-21, 12:11
  #8
Medlem
Codens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stahlman
Ja som ni säkert förstår så har jag förenklat historien avsevärt och vill inte gå in så mycket på detaljer för att varken outa mig själv eller företaget, men i korta drag så var det tre stycken jobb som skulle göras och det sista jobbet var något som hade blivit liggande i flera år - ingen ville ta i det på företaget och de var för snåla/jobbet för nedprioriterat för att lägga ut det. I samband med de två första jobben frågade de om jag vill ha skitjobbet också. Jag borde sagt nej där, för det visade sig att beställarna på företaget ville ha jävligt mycket samtidigt som de inte ville betala för det, plus att det helt plötsligt blev bråttom bråttom när någon äntligen hade tagit tag i det.

Jag gjorde det här parallellt till de andra två jobben och med en väldigt låg taxa då det började som en kompisgrej och jag har haft en bra relation med dem senaste sex åren. Det de fick levererat var ändå av väldigt hög kvalitet, för ungefär halva marknadspriset och inom en fruktansvärt snäv tidsram. Tyvärr förstår inte beställarna på företaget det här. Samtidigt missade jag då några detaljer som var med i den flera gånger reviderade kravspecen men som försvann bland allt annat. Det var dessa jag gjorde på de två dagarna jag fick lägga i efterhand. Det tog Stort Företag AB nästan ett halvår att komma fram till vad det var som faktiskt skulle göras, däremellan har det bara tjafsats fram och tillbaka där jag envetet har försökt få dem att säga vad som fattas och de mest skickat återbetalningskrav och uppträtt som småbarn. Så fort de fick ur sig vilka problemen var så var det gjort inom en vecka.



Nej det stämmer, med moms inräknat landar den på 10000:- ungefär. Så 1800:-? Samtidigt som det grämer mig enormt att inte få in de här pengarna av ren princip så vetifan... Kanske skall tilläggas att jag under våra långa konversationer upprepade gånger sa att jag absolut var villig ro det här i hamn, men att jag inte jobbade gratis. De visste att jag skulle skicka en ny faktura men valde helt enkelt att låta bli att säga att de inte ville betala förrän vi var klara.

För att dra en annan analogi: jag bygger ett lyxhus för halva priset och glömmer sätta upp stuprör, något du upptäcker först efter att du har betalat för de timmarna det tog mig att bygga de andra delarna på huset. Är jag nu skyldig att sätta upp stuprör gratis för dig i efterhand?


Ok! Ja kanske, fast jag vet inte - den andra fakturan hade de ju inga problem att bestrida flera veckor innan betalningsdatum...

Här tycker jag att du skjuter dig i foten rätt rejält.
Har du åtagit dig att bygga ett lyxhus för halva priset och i beskrivningen/planritningen av huset så fanns stuprören med (jag antar att detta är fallet eftersom du själv använder ordet "missat" dvs DU har glömt/slarvat/whatever och därav orsakat att "stuprören" ej är uppsatta) så kan du ju inte begära mer betalt för att färdigställa arbetet enligt den beställning du fått.

Det är ju inte kundens problem att du åtagit dig att "bygga ett hus" till långt under marknadspris.

Du framstår som girig och dumsnål, speciellt eftersom du själv ger kunden rätt i sak i ditt första inlägg. Att ha inställningen "jag jobbar inte gratis" i den situationen du beskriver känns också rätt omoget och inte speciellt taktfullt eller smidigt.
Så som du beskriver det så har DU inte slutfört det beställda arbetet till kundens belåtenhet och du håller själv med om det. Lite yrkesheder kanske inte skulle skada?

Jag förstår att du kör det här vid sidan om för om du skötte en heltidssyssla på det här sättet skulle du nog inte ha speciellt många återkommande kunder.
Citera
2011-03-21, 12:17
  #9
Medlem
Paladias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stahlman
Samtidigt är det som sagt Stort Företag AB och jag är ensam medelinkomsttagare, är det ändå läge att dra det här till domstol?
Som allmän rekommendation så skulle jag aldrig rekommendera någon att gå till domstol. Det är inte värt den tidsinvesteringen som krävs även om du skulle vinna (vilket är väldigt osäkert att du skulle göra). Sedan är det stor sannolikhet att det kommer överklagas om du vinner. Är du beredd att driva en process i åratal för några tusenlappar? Det kanske känns värt det nu men jag tvivlar på att du känner på samma sätt om ett år eller två.

Så tycker du inte det är osedvanligt roligt eller lärorikt att processa så avråder jag dig, baserat på den information du angivit, från att driva det vidare.
Citera
2011-03-21, 13:23
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coden
Här tycker jag att du skjuter dig i foten rätt rejält

Jag förstår hur du tänker och hade vi kört ett fast pris hade jag gett dig absolut rätt. Men nu har vi hela tiden haft en löpande taxa och, för att fortsätta med husmodellen, så innebär det helt enkelt att kunden inte behöver betala för stuprören eftersom de tillkom i efterhand.

Citat:
Ursprungligen postat av Coden
Jag förstår att du kör det här vid sidan om för om du skötte en heltidssyssla på det här sättet skulle du nog inte ha speciellt många återkommande kunder.

Fast det där var väl lite otrevligt sagt. Jag har jobbat 15 år i branschen och gör som sagt bara privata småjobb vid sidan om. Aldrig haft en missnöjd kund i hela mitt liv förrän nu, och då anser jag ändå att jag har gjort ett hästjobb här. Eller "anser", jag har gjort ett jävligt bra jobb för väldigt lite pengar punkt slut men skulle ändå vilja ha betalt för allt jag har gjort.

Citat:
Ursprungligen postat av Paladia
Som allmän rekommendation så skulle jag aldrig rekommendera någon att gå till domstol. Det är inte värt den tidsinvesteringen som krävs även om du skulle vinna (vilket är väldigt osäkert att du skulle göra). Sedan är det stor sannolikhet att det kommer överklagas om du vinner. Är du beredd att driva en process i åratal för några tusenlappar? Det kanske känns värt det nu men jag tvivlar på att du känner på samma sätt om ett år eller två.

Så tycker du inte det är osedvanligt roligt eller lärorikt att processa så avråder jag dig, baserat på den information du angivit, från att driva det vidare.

Tack. Ja det lutar nog åt det ändå tyvärr, jag har inte tid eller ork men det känns fruktansvärt surt att inte få betalt för sin arbetstid, även om det bara rör sig om småpengar i det hela stora. Jag hade hoppats att det funnits någon enklare lösning än domstol. Vinnaren i det här blir (som vanligt) Stort Företag AB som inte bara fick mycket bättre än vad de förtjänade utan till ett lägre pris än vad marknaden någonsin kunnat erbjuda, och så behövde de inte ens betala för allt. Klart man känner sig lite blåst, speciellt när man vet att de kommer tjäna mycket pengar på ens arbete...
Citera
2011-03-21, 20:18
  #11
Medlem
Den här sortens problem dyker upp förr eller senare när Litet Företag
gör affärer med Stort Företag. För det allra mesta får Stort Företag som de vill,
eftersom man inte orkar bråka länge nog med dem. Jag börjar så smått anse att
företagskunder kräver större marginaler för att täcka alla trassel som blir.
Givetvis gäller Stort företag - Stor marginal.

Litet Företag får nog snabbt ge upp alla tankar på att få rätt eller ens ha rätt.
Det bästa man kan göra är att minimera sina förluster. Mycket beror på
vilken relation man vill ha till Stort Företag framöver. Ska man klippa tvärt
och aldrig se åt dem igen, eller ler man ansträngt, gör jobbet, och tar igen det
på framtida jobb? Var säker på att de har mycket mer tid, ork, och pengar till
att bråka i domstol än du någonsin har.

Men helt klart är att JätteStora Företag kan käka Små Företag till frukost
(=driva dem till konkurs) utan att bry sig ett smack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in