2011-03-21, 01:11
Medlem
Står inför ett stort val, ska plugga till hösten, journalistik närmre bestämt. Jag har Linnéuniversitet (Kalmar) och LTU i Piteå att välja på, verkar vara de enda jag kan komma in på. Ganska olika städer. Vet inget om kvaliten på utbildningarna, hittar ingen information om det någonstans. :/
Så om någon har lite input angående det är jag evigt tacksam.

Det som verkar bra med Piteå är mindre klasser och alla de norrlänningar jag stött på i mitt liv har varit oerhört trevliga och ödmjuka personer. De smålänningar jag träffat har varit ettriga och kåta, kan ju vara ett plus i.o.f.s. om det är brudar. Kalmar är närmre hem, och klimatet är familjärt.

Studentlivet är ju oerhört viktigt också, ska ju trots allt spendera 3 år i någon av dessa städer. Jag har inte varit i någon av städerna. Är uppväxt och bor i Göteborg, så jag är van vid storstadslivet. Är ganska trött på det ärligt talat, så att flytta till en mindre stad gör ingenting. Att det finns mycket invandrare i en stad verkar vara ett stort minus här på FB, men det bryr jag mig inte det minsta om.

Hjälp mig, gott folk! För- och nackdelar? Vad finns det att göra i Piteå respektive Kalmar? Hur är människorna? (nu jävlar skall här generaliseras! ). Sittningar, nollningar?

Kan tillägga att jag älskar att åka skidor! Hur ser läget ut för en skidbög i Piteå?

edit: Jobbmöjligheter bör tas i akt också, jobbar just nu heltid med stadig inkomst så skulle ha svårt att gå tillbaka till råttlivet.
Citera
2011-03-21, 01:50
Medlem
Nu vet jag inte så mycket om högskolorna i dessa städer, men om man kollar på studentlivet och städerna i sin helhet skulle jag helt klart satsa på Kalmar. Känner en del folk där så jag brukar dra ner dit rätt ofta. Pluggade även ett år på folkhögskola i Oskarshamn ca. 7 mil ifrån och vi var ofta inne i kalmar och festade. Jättehärlig stad tycker jag, speciellt på sommaren. Finns lite uteställen att välja på också.

För övrigt kryllar det av snygga brudar i Kalmar, minns att jag blev helt ställd när jag var på krogen där första gången.
Citera
2011-03-21, 18:56
Medlem
Jasså, jo Kalmar känns ju lite mer levande på nåt sätt, snygga tjejer är ju alltid ett plus!
Hur är det med damer i Piteå? Så alla åker till Kalmar och festar?
Citera
2011-03-21, 19:06
Medlem
RedXs avatar
Åker du skidor på längden eller tvären? Piteå har ett rätt bra utbud beträffande längdskidåkning.

På brudfronten kan jag däremot inte tänka mig att Piteå slår Kalmar. Jag har iofs aldrig satt min fot i Kalmar, men hur illa kan det vara? Piteå är ju en av de norrländska städerna där 90% av alla ungdomar lämnar stan som 20-åringar för att inte återvända förrän de skaffat familj och barn. Resterande 10% har redan familj och barn som 20-åringar och är därmed redan fast så att säga.

Okej, nu överdriver jag en hel del, men utelivet/singelbrudsfaktorn i Piteå är ingen större hit enligt min erfarenhet.

Om du däremot är intresserad av en frånskild 45-55 årig kvinna som vill njuta av att åter vara "ute på marknaden" kan jag tipsa dig om utestället Valdino i centrala Piteå, där huggfaktorn på just denna demografiska grupp sägs vara ovanligt hög.
Citera
2011-03-22, 13:17
Medlem
Åker skidor på tvären helst, men längdskidåkning kanske man skulle testa på. OK ingen bra reklam för Piteå då, studenter borde det väl finnas en del i alla fall? Haha, tack för Valdinotipset, vem vet, kanske blir så desperat där uppe i det kalla mörkret så jag inte har något val.
Citera
2011-03-22, 13:31
Medlem
4522s avatar
Kalmar är en klockren stad och helt underbar på sommaren med sin närhet till Öland och Strand. Jag har ingen större koll på Piteå men det låter inte särskilt sexigt. Kan väl även tillägga att jag känner en del som läst journalist i Kalmar och landat rätt bra jobb. Anna Brolin på TV4 sport är annars ett "känt" exempel, sedan finns det några till.
Citera
2011-03-22, 15:13
Medlem
Kalamr är en superfin stad med massor av restauranger och butiker och vad du nu kan önska dig mer, vackert på våren och sommaren med.
Citera
2011-03-22, 15:40
Medlem
Hej! Born and raised i piteå (bor här fortf). Hatar kylan, vintern och allt som alla andra finner roligt. Vallsberget heter "den enda" skidbacken i staden och den är 5 km från centrala piteå över en bro och bort i en skog.

Skolmässigt och folkmässigt är det en trevlig stad med det mesta, bowling, lasertag, ishallar, fotbollsarenor, pizzerior, paltzerior, bra matställen och okej uteliv. Skulle kunna tänka att nån som är gbg-uppväxt skulle må bra av 3 år här, många nya perspektiv.

Men själv skulle jag flytta nånstans där dom inte visste vad snö betydde eller såg ut.

Hoppas det gav dig nått iaf
Citera
2011-03-31, 17:33
Medlem
Jag har också tänkt på Kalmar, väljer mellan det och göteborg.
Göteborg är jag i lite då och då men har aldrig varit i kalmar, hur är studentlivet?
Mycket krogar osv?
Citera
2011-04-05, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av share
Jag har också tänkt på Kalmar, väljer mellan det och göteborg.
Göteborg är jag i lite då och då men har aldrig varit i kalmar, hur är studentlivet?
Mycket krogar osv?
Skall du in på sjöskolan? Med tanke på att du väljer mellan just Kalmar och Götet. I sådana fall så kanske vi ses! Studentlivet skall förövrigt vara helt okej där.
Citera
2011-05-25, 20:12
Medlem
lesionss avatar
Kan bara tala gott om Kalmar, otroligt fin stad, härligt uteliv, nära till Öland, bra stränder, SNYGGA brudar. Listan kan göras lång. Skulle välja Kalmar alla dagar i veckan utan tvekan, fast det är ju jag det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in