Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-20, 17:08
  #1
Medlem
miklons avatar
Till att börja med: Har man någon nytta av pulsklocka vid simning? Ni som använder det, om det är någon som gör det, hur gör ni? Jag är en novis på allt vad träning heter, så jag är inte helt säker på exakt vad nyttan med pulsklocka är överhuvudtaget, men jag känner att jag gärna vill effektivisera min träning.

Vidare: Om man ska ha en pulsklocka för simning, vilken bör man välja då? Den bör ju vara vattentät, men mer då? Är det någon som har något tips på en bra klocka?
Citera
2011-03-20, 17:14
  #2
Medlem
tältpinnes avatar
Jag tror ärligt talat inte att det existerar, det finns absolut pulsklockor som är klassade för åtminstone 30/50m, vilket gör att de fungerar vid simning, men knappast några djupare dyk. Men sedan ska ju dels bandet kring bröstet plocka upp hjärtslagen, vilket jag är tveksam till att det fungerar i vatten. Men låt oss säga att det gör det, då måste ändå radiosignalen ta sig fram från bandet till klockan, och det kan jag nästan garantera att det inte fungerar under ytan. Lägg sedan till att bålen är väldigt aktiv under simning, så att bandet inte sitter kvar, samt att klor antagligen inte är så trevligt för delarna (eller salt i havet) så känns det ännu mer tveksamt.

Fast å andra sidan borde det ju finnas specialklockar, elitsimmare måste väl vilja ha denna data?

edit: Pool mate verkar det skrivas en del om, ingen live-HRM men en hel del renodlade funktioner för simning. http://www.swimovate.com/poolmate.html
__________________
Senast redigerad av tältpinne 2011-03-20 kl. 17:23.
Citera
2011-03-20, 19:21
  #3
Medlem
Jag har simmat flera pass med min Polar FT80 och har även glömt på den i bastun några gånger och den har funkat hur bra som helst. En av träningspolarna simmar även med sin FT80. Du kan dock behöva det där äldre pulsbandet av plast istället för de där nya mjuka men de finns att köpa för en billig peng. Om du vill vara lite extra säker är ett tips att du startar klockan då du är ur vattnet och inte trycker på några knappar då klockan är i vattnet.

Har även sett flera inlägg om folk som använder Garmin då de simmar men aldrig testat det så lite osäker på vilka modeller som fungerar bäst. Det vet jag iaf att gps signalen kan bråka lite så då brukar de sätta klockan i simmössan då de simmar i öppet vatten (detta fungerar ju även vid simhall om du är lite osäker på hur mycket vatten din klocka tål).
Citera
2011-09-25, 18:13
  #4
Medlem
valturkens avatar
Hej, jag tänkte kapa tråden lite. Jag är en simmare på tävlingsnivå, inte direkt elitnivå men jag hoppas kunna ta mig dit. Jag tänkte börja ta hjälp av en pulsklocka i vattnet så jag lär mig bättre om hur min puls är och om jag bör ta i mer eller mindre.
Polar RCX5 är en klocka som jag har tittat lite på, http://www.polarpuls.com/sv/rcx5/ är det någon från flashback som har prövat den? Eller någon annan som kan ha information om pulsklockor i vattnet? Vad som helst som kan hjälpa mig göra rätt val.
Och hur värdefull är egentligen informationen om pulsen för tävlings/elit simmare?
Citera
2011-09-25, 18:23
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av valturken
Hej, jag tänkte kapa tråden lite. Jag är en simmare på tävlingsnivå, inte direkt elitnivå men jag hoppas kunna ta mig dit. Jag tänkte börja ta hjälp av en pulsklocka i vattnet så jag lär mig bättre om hur min puls är och om jag bör ta i mer eller mindre.
Polar RCX5 är en klocka som jag har tittat lite på, http://www.polarpuls.com/sv/rcx5/ är det någon från flashback som har prövat den? Eller någon annan som kan ha information om pulsklockor i vattnet? Vad som helst som kan hjälpa mig göra rätt val.
Och hur värdefull är egentligen informationen om pulsen för tävlings/elit simmare?

Jag har en Polar RCX5 och är mycket nöjd med den, helt klart den bästa Polar klockan jag haft. Har inte riktigt hunnit testa att simma med den ännu men enligt Polar ska den ju vara bättre än t.ex FT80 och den simmade jag med många gånger. Finns ju även färdigt så du kan välja simning då man väljer sport före man startar träning så ska nog inte vara några problem. Ett problem med pulsklockor då man simmar är att pulsbältet vill dras nedåt pga motståndet från vattnet, vid öppet vatten och dräkt slipper man ju detta men i simhall är det lite värre.

Hur stor nytta du har av en pulsklocka vid din simträning vågar jag inte svara på, risken finns att bältet kommer störa dig och du slutar använda den just vid simning. Men i övrigt så är det en mycket bra klocka som tålt vatten/svett/kyla/värme utmärkt än så länge för mig iaf.
Citera
2011-09-25, 18:40
  #6
Medlem
valturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grimgor
Jag har en Polar RCX5 och är mycket nöjd med den, helt klart den bästa Polar klockan jag haft. Har inte riktigt hunnit testa att simma med den ännu men enligt Polar ska den ju vara bättre än t.ex FT80 och den simmade jag med många gånger. Finns ju även färdigt så du kan välja simning då man väljer sport före man startar träning så ska nog inte vara några problem. Ett problem med pulsklockor då man simmar är att pulsbältet vill dras nedåt pga motståndet från vattnet, vid öppet vatten och dräkt slipper man ju detta men i simhall är det lite värre.

Hur stor nytta du har av en pulsklocka vid din simträning vågar jag inte svara på, risken finns att bältet kommer störa dig och du slutar använda den just vid simning. Men i övrigt så är det en mycket bra klocka som tålt vatten/svett/kyla/värme utmärkt än så länge för mig iaf.

Det låter ju helt underbart! Men hur stort är problemet med att plusbältet inte sitter kvar i en vanlig simbassäng? Vattenmotståndet borde väl inte vara så stort? Den sitter ju fastspänd på bröstet menar jag.. lite hydrodynamisk borde den väl vara?
Citera
2011-09-25, 18:44
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av valturken
Det låter ju helt underbart! Men hur stort är problemet med att plusbältet inte sitter kvar i en vanlig simbassäng? Vattenmotståndet borde väl inte vara så stort? Den sitter ju fastspänd på bröstet menar jag.. lite hydrodynamisk borde den väl vara?

Kan bra hända det är min kassa teknik eller kroppsbyggnad som ställer till det också
Med RCX5an får du iaf Polars nya bälte som sägs vara ännu bättre än tidigare modeller på att ta upp pulsen i vatten, jag hade inga större problem med FT80 versionen så borde funka fint det iaf.
Citera
2011-09-26, 10:16
  #8
Medlem
Framtidsatlets avatar
Jag har en Polar RS300X, rätt enkel klocka, som fungerar i bassängen. Du får dock inte trycka på några knappar när du väl är i vattnet, då är den inte tät längre. Enda problemet är som redan nämnts pulsbandet, men det beror lite på simsätt. Personligen tycker jag att det fungerar bättre vid bröstsim än frisim, vilket är synd, för min del.

Förövrigt är jag inte så insatt i simning att jag kan se ett uppenbart användningsområde, har aldrig sett riktiga simmare simma med pulsklocka, så jag antar att seriös träning går att utforma utan pulsmätning. Men som sagt, jag är inte särskilt insatt.
Citera
2012-01-02, 23:19
  #9
Medlem
valturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framtidsatlet
Jag har en Polar RS300X, rätt enkel klocka, som fungerar i bassängen. Du får dock inte trycka på några knappar när du väl är i vattnet, då är den inte tät längre. Enda problemet är som redan nämnts pulsbandet, men det beror lite på simsätt. Personligen tycker jag att det fungerar bättre vid bröstsim än frisim, vilket är synd, för min del.

Förövrigt är jag inte så insatt i simning att jag kan se ett uppenbart användningsområde, har aldrig sett riktiga simmare simma med pulsklocka, så jag antar att seriös träning går att utforma utan pulsmätning. Men som sagt, jag är inte särskilt insatt.

Jo visst går det att simma på elit nivå utan att använda pulsklocka men det är ett ytterst bra redskap om man skulle kunna ha tillgång till det. Pulsen kan vara bra att hålla koll på om man vet vad man vill träna, tex för att öka konditionen så bör man hålla pulsen inom vissa gränser (jag har ingen koll på vilka värden som gäller). Alltså det är olika saker som tränas beroende på hur intensiv träningen är.
Citera
2019-01-01, 22:46
  #10
Medlem
Pump.

Finns det nån som använder pulsklocka eller pulsband för simning? Behöver eg en som bara mäter pulsen under träningen, inget mer avancerat. Och vattentålig då förstås...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback