2013-03-27, 21:47
Medlem
Zephross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keira
Jag har ALDRIG fått brain zap el blixtrar när jag har slutat CT på SSRI (cipramil var det på den tiden). Vet inte vad ni babblar om. För över 15 år sedan slutade man CT på de SSRI som fanns på marknaden. Jag fick inga utsättningssymtom när jag slutade med Cipramil första gången.

Jag har aldrig fått några utsättningssymtom när jag har slutat med olika slags antidepp. Jag tycker det låter väldigt märkligt att man skulle få blixtrar i huvudet av att sluta med ssri/snri.

Ni som får dessa hemska utsättningssymtom. Låt bli att äta antidepp. Men kom inte säg att bara ni får dessa "hemska" biverkningar så borde dessa läkemedel inte finnas överhuvudtaget. Finns faktiskt människor som INTE får utsättningsbesvär alls.

Jag har fått dessa symptom men tycker för den delen inte de borde finnas. Många av dem fungerar utmärkt för det e de tilltänkta för. Utsättningssymptom får man av många mediciner inte bara dessa.
Både blodtrycksmediciner, värktabletter etc ger ofta symptom vid avslut efter en lång period.
Det e smällen man får ta om man nu vill äta dem. Annars kan man klara sig utan med vad det nu innebär.
Citera
2013-03-27, 22:42
Medlem
pudelpuffs avatar
Citat:
Jag har ALDRIG fått brain zap el blixtrar när jag har slutat CT på SSRI (cipramil var det på den tiden). Vet inte vad ni babblar om. För över 15 år sedan slutade man CT på de SSRI som fanns på marknaden. Jag fick inga utsättningssymtom när jag slutade med Cipramil första gången.

Jag har aldrig fått några utsättningssymtom när jag har slutat med olika slags antidepp. Jag tycker det låter väldigt märkligt att man skulle få blixtrar i huvudet av att sluta med ssri/snri.

Ni som får dessa hemska utsättningssymtom. Låt bli att äta antidepp. Men kom inte säg att bara ni får dessa "hemska" biverkningar så borde dessa läkemedel inte finnas överhuvudtaget. Finns faktiskt människor som INTE får utsättningsbesvär alls.
Läser du svaren från 2011 eller vem fan har sagt att den borde förbjudas?
Det enda som man som venlafaxinbrukare vill är att få reda på att skiten KAN vara beroendeframkallande, att det finns en hel jävla drös som faktiskt haft ett HELVETE med sin medicinering, att det finns så jävla mycket fler biverkningar än vad som faktiskt står på bipacksedeln osv.

Så stäng igen bröfittan nu
Citera
2013-03-28, 01:13
Medlem
Psychoramas avatar
Jag har provat 2 olika SSRI:s och en SNRI. Varje gång jag slutade med dessa mediciner fick jag minst sagt plågsamma braizaps/el-stötar i kroppen.. SSRI/SNRI är gift! Funkar inte alls bra på mig.. Något som funkar för att lindra dessa "brainzaps" är att käka 5-HTP ett par veckor. Kan rekommendera att prova 5-HTP istället för de antidepp läkarna skriver ut till er som det inte funkar för..

Eller tramadol (men det är inte till att rekommendera, men det funkar också för att lindra utsättningssyptomen).

Mvh
Citera
2013-03-28, 01:48
Medlem
zajjahs avatar
Jag fick mkt brainzaps när jag slutade med sertralin rakt av!
Det gick över på lite mer än en vecka. Vart vill du komma?
Finns inget att göra åt. Inte speciellt hemskt heller.
Citera
2013-03-28, 21:53
Medlem
Keiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudelpuff
Läser du svaren från 2011 eller vem fan har sagt att den borde förbjudas?
Det enda som man som venlafaxinbrukare vill är att få reda på att skiten KAN vara beroendeframkallande, att det finns en hel jävla drös som faktiskt haft ett HELVETE med sin medicinering, att det finns så jävla mycket fler biverkningar än vad som faktiskt står på bipacksedeln osv.

Så stäng igen bröfittan nu

Vad du är då aggressiv. Jag tror inte de nämner alla biverkningar som folk har fått av venlafaxin i bipacksedlarna. Gå in på FASS och kolla på original preparatet Efexor och läs igenom biverkningarna där.

Finns inte den biverkan som du (eller någon annan för den delen) nämnt så är det fritt fram och göra en elektronisk rapport till Läkemedelsverket. Man ska bara rapportera in nya biverkningar som inte finns omnämnd i FASS. Om jag inte minns helt fel. Ni har all rätt att rapportera in biverkningar ni upplever av era mediciner till Läkemedelsverket. Och det är hur enkelt som helst.

Jo, jag vet att det finns många som har haft svårt att sluta med venlafaxin (även paroxetin). Men det gäller inte alla antidepp.

Jag har svårt att tro att man får utsättningsbesvär av Alvedon, NSAID eller ASA. Men du syftade säkert på de starkare värktabletterna som är narkotikaklassade, lite skillnad.

Jag har inte mycket förtroende för en som missbrukar efedrin. Dessutom olagligt. Värsta jag vet är människor som klagar på antidepp och kallar dem rävgift men samtidigt missbrukar olagliga preparat.
Senast redigerad av Keira 2013-03-28 kl. 22:01. Anledning: Tillägg
Citera
2013-03-28, 22:05
Medlem
Kan någon förklara vad brain zaps innebär?
Citera
2013-03-29, 18:42
Medlem
pudelpuffs avatar
Citat:
Vad du är då aggressiv. Jag tror inte de nämner alla biverkningar som folk har fått av venlafaxin i bipacksedlarna. Gå in på FASS och kolla på original preparatet Efexor och läs igenom biverkningarna där.

Finns inte den biverkan som du (eller någon annan för den delen) nämnt så är det fritt fram och göra en elektronisk rapport till Läkemedelsverket. Man ska bara rapportera in nya biverkningar som inte finns omnämnd i FASS. Om jag inte minns helt fel. Ni har all rätt att rapportera in biverkningar ni upplever av era mediciner till Läkemedelsverket. Och det är hur enkelt som helst.

Jo, jag vet att det finns många som har haft svårt att sluta med venlafaxin (även paroxetin). Men det gäller inte alla antidepp.

Jag har svårt att tro att man får utsättningsbesvär av Alvedon, NSAID eller ASA. Men du syftade säkert på de starkare värktabletterna som är narkotikaklassade, lite skillnad.

Jag har inte mycket förtroende för en som missbrukar efedrin. Dessutom olagligt. Värsta jag vet är människor som klagar på antidepp och kallar dem rävgift men samtidigt missbrukar olagliga preparat.
Och du tror på allvar att jag har syftat på att man får utsättnigssymptom av alvedon?
Du kan ju inte vara annat än en dum jävla kvinna.
Citera
2013-03-30, 05:06
Medlem
zajjahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somorfuld
Kan någon förklara vad brain zaps innebär?
Känns för mig iallafall som att någon kopplar på el rakt in i hjärnan. En snabb chock.
Citera
2013-03-30, 09:12
Medlem
Zephross avatar
Venlafaxin är INTE beroendeframkallande. I sådana fall skulle de ge toleransökning.
Då skulle den alltså kunna jämställas med benzo. Och andra narkotikaklassade preparat.
Det är utsättningsbesvär vi talar om.
Citera
2013-03-31, 12:47
Medlem
Reality81s avatar
jag har dem precis just nu. kan inte röra en fena utan att det hugger till i hela kroppen!!

Citat:
Neurological

Symptoms described as "brain zaps", "brain shocks", "brain shivers", "brain pulse-waves", "head shocks", "pulses", "flickers", or "cranial zings" are withdrawal symptoms experienced during discontinuation (or reduction of dose) of antidepressant drugs.[3][4] These result from a global downregulation of serotonin receptors in response to increased levels of serotonin in the synaptic cleft, but the specific mechanism through which this creates symptoms is not understood.[citation needed] Common responses to dose reduction or cessation include dizziness, electric shock-like sensations, sweating, nausea, insomnia, tremor, confusion, nightmares, and vertigo

ang mardrömmarna. inatt upplevde jag att jag vaknade i min säng av att nåt kröp upp undertäcket och det högg till, jag lyfter täcket och ser massa småbarn med vampyrtänder tugga sönder min mage. kul

det är tydligen inte beroendeframkallande rent "tekniskt" kan nog tolkas lite hursom tycker iaf jag

Citat:
Definition of withdrawal

As described in the History section above, SSRI withdrawal syndrome began to be called SSRI Discontinuation syndrome following a symposium in 1996; since then, the terms have been used interchangeably. SSRIs are not addictive in the conventional medical use of the word (i.e. animals given free access to the drug do not actively seek it out and do not seek to increase the dose), but discontinuing their use can produce both somatic and psychological symptoms thereby providing negative feedback to continue taking the drug.[16]

Critics argue that the pharmaceutical industry has a vested interest in creating a distinction between addiction to recreational or illegal drugs and dependence on antidepressants. Arguments against the use of the term "withdrawal" are primarily predicated on not frightening patients or alienating potential customers who may or may not need the medication.[17] According to the consensus definition by the American Academy of Pain Medicine, withdrawal is a symptom of "Physical Dependence", not of "Addiction" and as such the word "withdrawal" is appropriate to the symptoms caused by ceasing an SSRI.

hopas att jag tillförde något.

källa:
http://en.wikipedia.org/wiki/SSRI_di...ation_syndrome
Senast redigerad av Reality81 2013-03-31 kl. 13:08.
Citera
2013-03-31, 21:41
Medlem
Keiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudelpuff
Och du tror på allvar att jag har syftat på att man får utsättnigssymptom av alvedon?
Du kan ju inte vara annat än en dum jävla kvinna.

Dum är jag inte men jag var trött när jag svarade inlägget!

Ska försöka att inte citera någon i fortsättningen, utan bara svara rakt av så det inte blir några missförstånd. Tagga ner pudelpuff.
Citera
2013-03-31, 22:20
Medlem
pudelpuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reality81
jag har dem precis just nu. kan inte röra en fena utan att det hugger till i hela kroppen!!

ang mardrömmarna. inatt upplevde jag att jag vaknade i min säng av att nåt kröp upp undertäcket och det högg till, jag lyfter täcket och ser massa småbarn med vampyrtänder tugga sönder min mage. kul

det är tydligen inte beroendeframkallande rent "tekniskt" kan nog tolkas lite hursom tycker iaf jag
Jag drabbas mest av dem när jag sitter still och rör blicken åt olika håll. Inte så kraftigt som du upplever det dock men fan omöjligt att koncentrera sig.

Min syn har också försämrats brutalt, idag ser jag praktiskt taget dubbelt trots att jag sovit bra om natten och även powernappat lite på eftermiddagen. Tar också extra lång tid för mig att ställa om fokus.
Har även märkt att jag fått ett förändrat luktsinne. Väldigt ofta luktar det kemikalier, exakt som att snorta lite amfetamin. Vet ej om jag är ensam om detta, men har aldrig upplevt det tidigare, under tex upptrappning.
Mardrömmarna däremot.. Herrejävlar, inte nog med att jag rycker som en jävla dåre så drömmer jag ofta att jag blir jagad eller att mitt liv hotas. Drabbas även av jobbiga sömnparalyseringar. Så nå vidare utvilad är man inte vid uppvaknandet.

(Nu har jag alltså vart utan venlafaxin i 16 dagar och har fortfarande utsättningssymptom).
Nääääääääääär ska skiten sluta?!
Citat:
Dum är jag inte men jag var trött när jag svarade inlägget!

Ska försöka att inte citera någon i fortsättningen, utan bara svara rakt av så det inte blir några missförstånd. Tagga ner pudelpuff.
Äh, jag är en ouppfostrad pudel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in