Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-12, 19:59
  #7201
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Skillnaden är att Kanarieöarna är en del av Spanien medan Cypern är ett land för sig. Huvuddelen av Spanien ligger i Europa. Det finns för övrigt ytterligare en bit Spanien som ligger på fastlandet i Afrika.

Men min frågeställning handlar fortfarande om Cypern och att det ligger i Asien.

Cypern är ju med i EU sedan drygt 13 år tillbaka, t.ex.
Citera
2017-09-12, 20:33
  #7202
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Cypern är ju med i EU sedan drygt 13 år tillbaka, t.ex.
Ändrar det var det ligger?

Har för övrigt en annan fråga om varför Cypern är med i EU.

(FB) Varför är Cypern med i EU? De ligger ju i Asien!
Citera
2017-09-12, 20:48
  #7203
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Ändrar det var det ligger?

Nej, men jag ser fortfarande inte varför var det ligger fysiskt är det primära.
Citera
2017-09-12, 21:16
  #7204
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Nej, men jag ser fortfarande inte varför var det ligger fysiskt är det primära.
Om vi pratar världsdelar så är det väldigt primärt var det ligger. Den gränsen är dragen och gäller.

Problemet som jag ser det är att vi fördummar oss när vi tror att vi kan ändra på saker som är exakta. De flesta, likt mig själv, har säkert trott att Cypern ligger i Europa. Jag upptäckte av en slump att det inte var så. Minns faktiskt inte vad de lärde ut i skolan på geografilektionen men någonstans har väl tron på Europa kommit ifrån.
__________________
Senast redigerad av KamratBlue 2017-09-12 kl. 21:35.
Citera
2017-09-12, 21:17
  #7205
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Varför ligger Cypern under "Övriga Europa" i "Resor" när det faktiskt ligger i Asien som världsdel?

Europas geografiska gränser rätt godtyckligt indelade. Det brukar hävdas att Uralbergen och Kaukasus utgör landgränsen till Asien men då är även de största delarna av Georgien, Armenien och t.o.m en liten del av Kazakstan i Europa...

Det finns alltså ingen strikt geografisk gräns utan indelningen har historiska, politiska och kulturella grunder. Och det gäller kanske i synnerhet Cypern om du läser på om deras historia.
Citera
2017-09-12, 21:19
  #7206
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dupea
Europas geografiska gränser rätt godtyckligt indelade. Det brukar hävdas att Uralbergen och Kaukasus utgör landgränsen till Asien men då är även de största delarna av Georgien, Armenien och t.o.m en liten del av Kazakstan i Europa...

Det finns alltså ingen strikt geografisk gräns utan indelningen har historiska, politiska och kulturella grunder. Och det gäller kanske i synnerhet Cypern om du läser på om deras historia.

Precis så. Vad är väl ett streck på en karta...
Citera
2017-09-13, 21:27
  #7207
Medlem
BBCPhillys avatar
Hur surfar ni på Flashback?

Ursäkta om detta är fel forum att posta i, men hittade inget lämpligt.

Jag har glidit runt på Flashback ett par år nu, men har aldrig riktigt förstått hur man surfar runt på det eller hänger med i trådar, och har även inte hittat någon tidigare tråd där det är någon som förklarar.
Hur gör ni?

Det är nu på senaste tiden jag har gått in på Aktuella ämnen och Nya ämnen samt Nya inlägg.

Är även förvirrar hur själva forumen fungerar. Vi kan ta Samhälle / Aktuella brott och kriminalfall som ett exempel. Om jag klickar in på själva forumet så kommer jag till en massa ämnen (Aktuella brott och kriminalfall, Arbetsliv och arbetsmarknad, osv.), men det är när jag har klickat in på ett ämne som jag inte rikigt förstår. De översta länkarna, bortsätt från Viktigt!, är den mest aktiva, eller den senast kommenterade(?).

Förstår inte hur upplägget är inne i de olika forumen, ibland kan jag klicka in på en länk jag läste förra veckan, och ibland kan jag snubbla in på en tråd som postades ~2007.


Hjälp!
Citera
2017-09-14, 00:08
  #7208
Medlem
miikoss avatar
Sista utvägen: för ämnen som saknar eget forum --> Flashback
/Moderator
Citera
2017-09-14, 07:52
  #7209
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Personligen använder jag mig inte av ''Aktuella ämnen'', ''Nya ämnen'' eller ''Nya inlägg''. Istället besöker jag de forum som jag brukar besöka och de som jag modererar, men letar då manuellt upp dessa (eftersom jag orienterar mig mycket lätt och snabbt på forumet, en färdighet som kommer med tid och erfarenhet - någonting som du själv lär märka).

De översta trådarna, vars bakgrund är gulfärgad och som är markerade ''Viktigt!'' är så kallade klistrade trådar. Dessa kan vara samlingstrådar, vars existens moderatorerna vill uppmärksamma användarna på, länksamlingar eller viktiga meddelanden. Dessa trådar ligger överst oberoende av när det senaste inlägget postades i dem, men angående trådarna under - de som inte är ''klistrade'' i delforumet -, så stämmer det att det är den senast kommenterade som hamnar högst. I ett forum som AboK, där aktiviteten ofta är mycket hög, kan ordningen på trådarna därför ändras snabbt.

Angående din sista mening, så är många trådar sådana som startades för ett antal år sedan, men där diskussionen fortfarande pågår. Därför kommer du inte sällan klicka dig in på en tråd som startades exempelvis 2007, men där diskussionen är i full gång 2017.
Citera
2017-09-25, 20:18
  #7210
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Frågar här isf skapa en tråd som kanske inte är välkommen. Har väntat någon timme på att någon skulle skapa en tråd om en större händelse idag, den dök upp för en stund sedan men är nu raderad, dvs inte papperskorgad, mods kan ju se vilka trådar som tagits bort så ni förstår säkert vilken. Blev den borttagen pga 1.02 och i så fall det är okej att starta en ny?
Citera
2017-09-25, 20:46
  #7211
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudebrainsurgeon
Frågar här isf skapa en tråd som kanske inte är välkommen. Har väntat någon timme på att någon skulle skapa en tråd om en större händelse idag, den dök upp för en stund sedan men är nu raderad, dvs inte papperskorgad, mods kan ju se vilka trådar som tagits bort så ni förstår säkert vilken. Blev den borttagen pga 1.02 och i så fall det är okej att starta en ny?
I den situation som uppstått kan det vara bra att PM:a en moderator, ex i den forumdel där tråden skulle vara aktuell och fråga.
Citera
2017-10-02, 18:33
  #7212
Medlem
Bertil85s avatar
Ökat tryck om att vara mer objektiv i svaren och trådstarterna och bort med subjektiva svar..

Är detta något nytt för FB ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback